Public opinion trends regarding women's work in the media (A field study of the public in Baghdad)

Authors

  • Assist. Lect. Ayoon Saad Jumaa Kathum University of Baghdad / College of Media / Department of Public Relations
  • Professor Dr. Baqir Mussa Jasim University of Baghdad / College of Media / Department of Public Relations

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.3750

Keywords:

trends - public opinion - women's work – media, Media organization.

Abstract

Public opinion trends are considered one of the most important active forces in society, affecting all areas of life. Therefore, studying public opinion trends regarding women’s work in the media is one of the important scientific studies that must be focused on, as a result of the presence of many women in this field, and despite Societal restrictions, customs and traditions prevailing in society, many women worked in the media profession, which may form attitudes among the public that may be negative or positive, each according to the environment, culture, customs and traditions affected by them. Women have moved out of their traditional role to the role of working and influential women, and from Including the role of women in the media, whose words and work influence society, From this standpoint, the researcher tried to know the public opinion regarding women’s work in this field, and to reveal the reasons for these trends, whether negative or positive. The researcher adopted a sample from the population of the city of Baghdad, which was represented by (403) respondents. The researcher reached several conclusions, the most important of which is the trends in public opinion. There is a negative attitude towards women’s work in the media, as society so far does not prefer women’s work in this field, and among the reasons for these negative trends are the prevailing customs and traditions, and society’s rejection of women going out to work, traveling, and dealing with others according to the working conditions that are necessary for them, as well as some incorrect behaviors from Some media professionals reflected a negative image of their presence in this field.

References

Doob. (1966). public opinion and propaganda. Archon books.

احمد شاهين، و صلاح عبد الحميد. (2022). الاعلام والرأي العام. القاهرة: مؤسسة طيبة للنشر والتوزيع.

بطرس حلاق. (2020). الرأي العام وطرق قياسه. سوريا: الجامعة الافتراضية السورية.

جودت بني جابر. (2004). علم النفس الاجتماعي. عمان: دار النشر للثقافة والتوزيع.

حسين صديق. (2012). الاتجاهات من منظور علم الاجتماع. مجاة جامعة دمشق، صفحة المجلد 28، العدد 3.

حسين علي الفلاحي. (2014). الاعلام الجديد والاعلام التقليدي. بغداد.

حفصة قدوار. (2016). واقع المرأة العاملة في الإعلام الجزائري. تم الاسترداد من جامعة د مولاي الطاهر سعيدة: https://bussh.univ-saida.dz/index.php?lvl=notice_display&id=9035

خديجة زردوم. (2020). محاضرات في علم النفس الاجتماعي. الجزائر: جامعة باتنة ، كلية العلوم الاسلامية.

رائد عبد الكاظم الوائلي. (24 3, 2021). استراتيجيات العلاقات العامة في إدارة الأزمة الصحية، دراسة تحليلية لخطابات خلية ازمة كورونا في واسط. مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية، صفحة مجلد 2، العدد 41، تم استردادها من الرابط https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss41.1816

روان احمد. (16 يوليو, 2020). الاتجاهات النفسية في علم النفس. تم الاسترداد من اي عربي: https://www.google.com/amp/s/e3arabi.com/educational-sciences/%25D8%25A7%25D9%2584%25D8%25A7%25D8%25AA%25D8%25AC%25D8%25A7%25D9%2587%25D8%25A7%25D8%25AA-%25D8%25A7%25D9%2584%25D9%2586%25D9%2581%25D8%25B3%25D9%258A%25D8%25A9-%25D9%2581%25D9%258A-%25D8%25B9

سيرين مهند. (19 11, 2022). دور المرأة في الإعلام العربي وأشهر الإعلاميات العربيات. تم الاسترداد من موقع النجاح: https://www.annajah.net/%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B1%D8%A3%D8%A9-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A-%D9%88%D8%A3%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A%D8

شوامرة طالب نادر. (2014). علم النفس الاجتماعي. دار الشروق للنشر والتوزيع.

طالب عبد المجيد ذياب. (2018). الاداء الإعلامي بين الرضا الوظيفي والمهنية للمرأة الإعلامية في القنوات الفضائية العراقية. مجلة الأداب والعلوم الانسانية، صفحة المجلد 86، العدد 1.

علا الجعب. (2018). اتجاهات اللاجئين الفلسطينيين نحو قضايا الحل الدائم. دار المنهل للنشر والتوزيع.

علا العناتي. (6 8, 2020). بحث عن عمل المرأة. تم الاسترداد من موقع مادوو: https://mawdoo3.com/%D8%A8%D8%AD%D8%AB_%D8%B9%D9%86_%D8%B9%D9%85%D9%84_%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B1%D8%A3%D8%A9

فجر جودة النعيمي. (2016). علم النفس الاجتماعي ،دراسة لخفايا الانسان وقوى المجتمع. لبنان: مكتبة مؤمن قريش.

كامل محمد عويضة. (1996). علم النفس الاجتماعي. دار الكتب العلمية.

محمد عبد العزيز الغرباوي. (2005). الاتجاهات النفسية. الاردن: مكتبة المجتمع العربي للنشر والتوزيع.

محمد مرعي جبران القحطاني. (2000). الاتجاهات نحو علم النفس لدى طلاب بعض الجامعات السعودية . السعودية: رسالة ماجستير ، قسم علم النفس ، كلية التربية ، جامعة ام القرى.

مختار التهامي، عاطف عدلي، و راجية احمد قنديل. (2000). الرأي العام. القاهرة: مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح.

مزوز جمعة. (2017). نظرة المجتمع الى اداء المرأة العاملة في قطاع الامن. رسالة ماجستير، قسم علم الاجتماع، كلية العلوم الانسانية والاجتماعية، جامعة العربي بن مهيدي(ام البواقي).

نسيمة بومعراف. (2015). علم النفس الاجتماعي للمنظمات. جامعة محمد خيضر ، بسكرة، قسم علم النفس.

نهلة نجاح، و خلود صالح. (2018). صورة المرأة الإعلامية العراقية بوصفها آخر لدى الرجل الإعلامي العراقي. مجلة الباحث الإعلامي، صفحة وقائع المؤتمر العلمي السنوي الحادي عشر ( الاول دوليا).

ياسر عبد الله طبت. (2019). العلاقات العامة في المؤسسات الاعلامية. مطبعة ابو عمار.

ياسين طه موسى. (2020). الرأي العام. تم الاسترداد من https://md.carts.tu.edu.iq/images/%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A7%D9%8A_%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%85_%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85_%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%84%D9%8A%D8%A7.pdf

Downloads

Published

2024-10-01

How to Cite

Ayoon Saad Jumaa Kathum, A. L. ., & Baqir Mussa Jasim, P. D. . (2024). Public opinion trends regarding women’s work in the media (A field study of the public in Baghdad). Lark, 16(4 /Pt1), 521-484. https://doi.org/10.31185/lark.3750