The unification of divinity among the theological sects of the Mu’tazilites, Imamis, and Ash’aris is an example

Authors

  • Asst. Lect. Shaima Hadi Ibrahim Majeed Al-Mustansiriya University/College of Education M. Rehabilitation, Employment and Follow-up Unit

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.3714

Keywords:

monotheism, deism, sect, theism.

Abstract

Our study was based on clarifying the concept of divinity among the Islamic sects, without being limited to a single group. It was necessary to clarify the meaning of divinity in language and terminology, and the meaning of monotheism in language and terminology as well, while researching the requirements of monotheism of divinity. The process of research and study was also carried out in the fields of the Mu’tazila team first, and the five principles. From which their concept of monotheism began, and how it relied on the monotheism between the Divine Essence and its attributes.

Moving to the Imamis, we notice that the monotheism of divinity according to this group started from the monotheism of God Almighty in all aspects, that is, the essence, attributes, and worship. Monotheism is the first foundation of religion for them, and levels branched out from it. Likewise, the Ash’aris went to clarify the monotheism of divinity in their beliefs, which they expressed by not contradicting them. Due to the meeting of the four imams (Hanafi, Al-Maliki, Al-Shafi’I, and Al-Hanbali) and they affirmed the oneness of God Almighty in their monotheism of divinity, the study began by clarifying the meaning of each group and then clarifying the point of view of each group regarding the meanings of the monotheism of divinity.

References

الاصفهاني، أبو القاسم الحسين بن محمد المعروف بالراغب الأصفهاني (١٤١٢): المفردات في غريب القرآن: تحقيق: صفوان عدنان الداودي: دار القلم: دمشق: ط ١: (ص: 857).

- الأزهري، محمد بن أحمد بن الهروي أبو منصور (٢٠٠١): تهذيب اللغة: تحقيق: محمد عوض مرعب: دار إحياء التراث العربي: بيروت: ط ١: (٣/٦١)

- ابن فارس، أحمد بن فارس بن زكرياء القزويني الرازي، أبو الحسين (١٩٧٩): معجم مقاييس اللغة: تحقيق: عبد السلام محمد هارون: دار الفكر: بيروت: (90/6).

- ابن قيم الجوزية، محمد بن أبي بكر بن أيوب بن سعد شمس الدين (١٩٦٩): دارج السالكين بين منازل إياك نعبد وإياك نستعين: تحقيق: محمد المعتصم بالله البغدادي: دار الكتاب العربي: بيروت: ط ٣: (ص ٤٨).

- ابن قيم الجوزية، أبو عبد الله محمد بن أبي بكر بن أيوب (٢٠١٩): شفاء العليل في مسائل القضاء والقدر والحكمة والتعليل [آثار الإمام ابن قيم الجوزية وما لحقها من أعمال] تحقيق: زاهر بن سالم بَلفقيه، راجعه: سليمان بن عبد الله العمير – أحمد حاج عثمان: دار عطاءات العلم الرياض: ط ٢: (ص 366).

- ابن منظور، محمد بن مكرم بن على، أبو الفضل، جمال الدين الأنصاري الرويفعي الإفريقي (د. ت): لسان العرب: دار صادر: بيروت: (4779/6).

- ابن النديم: أبو الفرج محمد بن إسحاق بن محمد الوراق البغدادي المعتزلي الشيعي(١٩٩٧): الفهرست: تحقيق: إبراهيم رمضان: دار المعرفة: بيروت: ط ٢: (ص 225).

- أبو الحَسَنِ، علِيُّ بنُ إسْماعيلَ بنِ إسْحاقَ بنِ سالِمِ بنِ إسْماعيلَ بنِ عَبْدِ اللهِ بنِ موسى بنِ بِلالِ بنِ أبي بُرْدةَ بنِ أبي موسى الأشْعَريِّ، مِن ذُرِّيَّةِ الصَّحابيِّ الجَليلِ أبي موسى الأشْعَريِّ رَضِيَ اللهُ عنه، والأشْعَريُّ نِسْبةٌ إلى قَبيلةٍ يَمنيَّةٍ تَنْتَسِبُ إلى أَشعَرَ، مِن وَلَدِ كَهْلانَ بنِ سَبَأِ بنِ يَشجُبَ بنِ يَعرُبَ بنِ قَحْطانَ(ابن حزم: جمهرة أنساب العرب: 1/ 397).

- أبو السعادات،المبارك بن محمد الجزري بن الاثير مجد الدين (١٩٦٣): النهاية في غريب الحديث: تحقيق: طاهر أحمد الزاوي ومحمود محمد الطناجي: ط ١: مكتبة عيسى البابي الحلبي: بيروت: (٢/١٧٩).

- البستاني، بطرس (٢٠٠٨): محيط المحيط: مكتبة لبنان: بيروت: (ص1391).

- البغدادي، عبد القاهر (٢٠٠٥): الفرق بين الفرق: تحقيق: محمد زاهد الكوثري والسيد عزت العطار الحسيني ومحمد عثمان الخشت وطه عبد الرؤوف سعد ومحمد فتحي النادي ومحمد محيي الدين عبد الحميد: دار الكتب العلمية: بيروت: (ص 202-114).

- البيجوري، إبراهيم بن محمد بن أحمد (٢٠٠٦): تحفة المريد على جوهرة التوحيد: دار الكتب العلمية: بيروت: (ص: 114)

- الجوهري إمام اللغة، أبو نصر إسماعيل بن حماد التركي، مصنف كتاب الصحاح وأحد من يضرب به المثل في ضبط اللغة، وللجوهري نظم حسن ومقدمة في النحو، وقد مات الجوهري مترديًا من سطح داره بنيسابور في سنة ثلاث وتسعين وثلاث مئة، وقيل مات في حدود سنة أربع مئة. (الذهبي: سير أعلام النبلاء١٧/٨٠ – ٨٢)

- الجوهري، الإمام أبو نصر إسماعيل بن حماد (١٩٥٦): تاج اللغة وصحاح العربية: تحقيق: أحمد عبد الغفور العطار: دار الحديث: القاهرة: ( ١/١٣٠ – ١٣٢)

- الحسن بن موسى النوبختي: أبو محمد، متكلم، فيلسوف، قال الطوسي: كان إماميًا حسن الاعتقاد، له مصنفات كثيرة منها: كتاب الآراء والديانات. توفي بعد الثلاثمائة). ) الذهبي: سير أعلام النبلاء: ١٥/٣٢٧).

- الحوالي، سفر بن عبد الرحمن (١٤٣١): منهج الأشاعرة في العقيدة – الكبير: دار منابر الفكر: بيروت: (ص ١٨).

- د. صوفي، عبد القادر بن محمد عطا (١٤٢٢): المفيد في مهمات التوحيد: دار الاعلام: بيروت: ط ١: (ص 56).

- الرازي، الإمام فخر الدين: (١٩٨٧): المطالب العالية من العِلم الإلهي: تحقيق: الدّكتور أحمد حجازي السّقا: دار الكتاب العربي: بيروت: ط ١: (3/ 258).

- الرازي، زين الدين أبو عبد الله محمد بن أبي بكر بن عبد القادر الحنفي الرازي (١٩٩٩) مختار الصحاح: تحقيق: يوسف الشيخ محمد: المكتبة العصرية: بيروت: ط ٥: ( ١/١٣٠).

- الزبيدي، السيد محمد مرتضى الحسيني (د.ت): تاج العروس من جواهر القاموس: تحقيق: إبراهيم الترزي، دار التراث العربي: بيروت: (٥/٤٠٥)

- السبحاني، الشيخ جعفر (٢٠١٩): الإلهيات على هدى الكتاب والسنّة والعقل : المركز العالمي للدراسات الإسلامية: إيران: (٢/٦٤ ـ ٦۹).

- السبحاني، الشيخ جعفر: العقيدة الإسلامية على ضوء مدرسة أهل البيت عليهم السلام: (٢/٥٢)

- سعد بن عبد الله القمي، هو عند الشيعة جليل القدر، واسع الأخبار، كثير التصنيف، ثقة. من كتبه: الضياء في الإمامة، ومقالات الإمامية، توفي سنة (٣٠١هـ‍) وقيل: (٢٩٩هـ‍) .)الأردبيلي: جامع الرواة: ١/٣٥٥).

- السقاف: مجموعة من الباحثين بإشراف الشيخ عَلوي بن عبد القادر السقاف (١٤٣٣): الموسوعة العقدية الدرر السنية: موقع الدرر السنية على الإنترنت dorar.net (١/١٧٠).

- الشهرستاني، أبو الفتح محمد بن عبد الكريم بن أبى بكر أحمد (٢٠٠٧): الملل والنحل: مؤسسة عيسى البابي الحلبي: القاهرة: (1/ ٥٦).

- الشهرستاني، أبو الفتح محمد بن عبد الكريم بن أبي بكر أحمد (٢٠٠٧): الملل والنحل: مؤسسة عيسى البابي الحلبي: القاهرة: (1/ 42).

- الشيخ الصدوق، محمد بن علي بن الحسين بن موسي بن بابويه القمي (١٣٧١): الاعتقادات: تحقيق:عصام عبد السيد: المؤتمر العالمي لألفية الشيخ المفيد، إيران: ط ١: (ص 21- 22).

- عون، فيصل بدير(١٩٩٨): شرح الأصول الخمسة المنسوبة إلى القاضي عبد الجبار بن أحمد الأسد أبادي: لجنة التأليف والتعريب والنشر: الكويت: (ص: 128).

- الفيروزآبادي، مجد الدين أبو طاهر محمد بن يعقوب الفيروزآبادي: (٢٠٠٥) القاموس المحيط: تحقيق: مكتب تحقيق التراث في مؤسسة الرسالة إشراف: محمد نعيم العرقسُوسي: مؤسسة الرسالة للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت: ط ٨: (ص: 324).

- الفيروزآبادي، مجد الدين أبو طاهر محمد بن يعقوب الفيروزآبادي: (٢٠٠٥) القاموس المحيط: تحقيق: مكتب تحقيق التراث في مؤسسة الرسالة إشراف: محمد نعيم العرقسُوسي: مؤسسة الرسالة للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت: ط ٨: (ص: 1031).

- القرطبي، محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح الأنصاري الخزرجي الأندلسي، أبو عبد الله (٢٠٠٣): الجامع لأحكام القران: عالم الكتب: بيروت: ط ١: (196/16).

- القمي: سعد بن عبد الله (٢٠١٦): المقالات والفرق: مرکز انتشارات عالمى وفرهنگى وابسته به وزارت فرهنگ وآموزش عالى: إيران: (ص ٣).

- ]القمي: سعد بن عبد الله (٢٠١٦): المقالات والفرق: مرکز انتشارات عالمى وفرهنگى وابسته به وزارت فرهنگ وآموزش عالى: إيران: (ص ١٥).

- القوزان، صالح بن فوزان بن عبد الله (١٩٩٩): الإرشاد إلى صحيح الاعتقاد والرد على أهل الشرك والإلحادالمؤلف: الناشر: دار ابن الجوزي ط ٤: (ص35(.

- المازندراي، محمد صالح (٢٠٠٠): شرح أصول الكافي: تحقيق: مع تعليقات : الميرزا أبو الحسن الشعراني: ضبط وتصحيح: السيد علي عاشور: ط ١: د. م: ( 3/70).

- المبارك بن محمد بن محمد الشيباني الجزري، أبو السعادات، مجد الدين المحدث اللغوي الأصولي، من مؤلفاته "النهاية في غريب الحديث والأثر"، و"جامع الأصول في أحاديث الرسول". توفي سنة ٦٠٦ هجرية. (الذهبي: سير أعلام النبلاء: ٢١/٤٨٨).

- المعافري، القاضي محمد بن عبد الله أبو بكر بن العربي الاشبيلي المالكي (١٩٨٦): قَانون التَّأويْل: دراسة وتحقيق: محمّد السّليماني: دار القبلة للثقافة الإسلاميَّة: جَدّة: ط ١: (ص377(

- ناصر العقل (٢٠٠٠): الجهمية والمعتزلة: دار الوطن للنشر: المملكة العربية السعودية: ط ١: (ص127).

- النوبختي، الحسن بن موسى (٢٠١٤) فرق الشيعة: منشورات الرضا: بيروت: (٢/١٧).

Sources and references

- Al-Isfahani, Abu Al-Qasim Al-Hussein bin Muhammad, known as Al-Raghib Al-Isfahani (1412): Al-Mufradat fi Gharib Al-Qur’an: Edited by: Safwan Adnan Al-Daoudi: Dar Al-Qalam: Damascus: 1st edition (p. 857).

- Al-Azhari, Muhammad bin Ahmed bin Al-Harawi Abu Mansour (2001): Refinement of the Language: Edited by: Muhammad Awad Merheb: Arab Heritage Revival House: Beirut: 1st edition: (3/61)

- Ibn Faris, Ahmed bin Faris bin Zakaria Al-Qazwini Al-Razi, Abu Al-Hussein (1979): Dictionary of Language Standards: Edited by: Abdul Salam Muhammad Haroun: Dar Al-Fikr: Beirut: (90/6).

- Ibn Qayyim al-Jawziyyah, Muhammad bin Abi Bakr bin Ayyub bin Saad Shams al-Din (1969): The Journey of the Travelers Between the Houses of You we worship and You we seek help: edited by: Muhammad al-Mu’tasim Billah al-Baghdadi: Dar al-Kitab al-Arabi: Beirut: 3rd edition: (p. 48).

- Ibn Qayyim al-Jawziyyah, Abu Abdullah Muhammad bin Abi Bakr bin Ayyub (2019): Healing the ailing person in matters of predestination, destiny, wisdom and reasoning [The works of Imam Ibn Qayyim al-Jawziyyah and the works that followed it] Edited by: Zahir bin Salem Balfaqih, reviewed by: Suleiman bin Abd Allah Al-Umair – Ahmed Haj Othman: Dar Attaat Al-Ilm, Riyadh: 2nd edition (p. 366).

- Ibn Manzur, Muhammad bin Makram bin Ali, Abu al-Fadl, Jamal al-Din al-Ansari al-Ruwaifi’I al-Ifriqi (d. T.): Lisan al-Arab: Dar Sader: Beirut: (4779/6).

- Ibn al-Nadim: Abu al-Faraj Muhammad bin Ishaq bin Muhammad al-Warraq al-Baghdadi al-Mu’tazili al-Shi’I (1997): Index: Edited by: Ibrahim Ramadan: Dar al-Ma’rifa: Beirut: 2nd edition: (p. 225).

- Abu Al-Hassan, Ali bin Ismail bin Ishaq bin Salem bin Ismail bin Abdullah bin Musa bin Bilal bin Abi Burdah bin Abi Musa Al-Ash’ari, from the descendants of the great companion Abu Musa Al-Ash’ari, may God be pleased with him, and Al-Ash’ari n A reference to a Yemeni tribe affiliated with Ash'ar, from Kahlan bin Saba bin Yashjub bin Ya’rab bin Qahtan was born (Ibn Hazm: Jamharat Ansab al-Arab: 1/397).

- Abu Al-Saadat, Al-Mubarak bin Muhammad Al-Jazari bin Al-Atheer Majd Al-Din (1963): Al-Nihayah fi Ghareeb Al-Hadith: Edited by: Taher Ahmed Al-Zawi and Mahmoud Muhammad Al-Tanaji: 1st edition: Issa Al-Babi Al-Halabi Library: Beirut: (2/179).

- Al-Bustani, Boutros (2008): Ocean of the Ocean: Lebanon Library: Beirut: (p. 1391).

- Al-Baghdadi, Abdul Qahir (2005): The Difference Between the Differences: Edited by: Muhammad Zahid Al-Kawthari, Al-Sayyid Izzat Al-Attar Al-Husseini, Muhammad Othman Al-Khasht, Taha Abdul-Raouf Saad, Muhammad Fathi Al-Nadi, and Muhammad Muhyi Al-Din Abdul Hamid: Dar Al-Kutub Al-Ilmiyyah: Beirut: (pp. 202-114). ).

- Al-Bijouri, Ibrahim bin Muhammad bin Ahmed (2006): A masterpiece by the disciple on the jewel of monotheism: Dar Al-Kutub Al-Ilmiyyah: Beirut: (p. 114)

- Al-Jawhari, the imam of the language, Abu Nasr Ismail bin Hammad al-Turki, compiler of the book al-Sihah and one of those who set an example in controlling the language. Al-Jawhari had good systems and an introduction to grammar. Al-Jawhari died falling from the roof of his house in Nisapur in the year three hundred and ninety-three, and it was said that he died in About the year four hundred. (Al-Dhahabi: Biographies of Noble Figures 17/80 – 82)

- Al-Jawhari, Imam Abu Nasr Ismail bin Hammad (1956): The Crown of Language and the Arabic Sahih: Edited by: Ahmed Abdul Ghafour Al-Attar: Dar Al-Hadith: Cairo: (1/130 – 132)

- Al-Hasan bin Musa Al-Nubakhti: Abu Muhammad, theologian, philosopher. Al-Tusi said: He was an Imami with good beliefs. He wrote many works, including: The Book of Opinions and Religions. He died after the age of three hundred. (Al-Dhahabi: Biography of Noble Figures: 15/327).

- Al-Hawali, Safar bin Abdul Rahman (1431): The Ash’ari Approach to Doctrine – Al-Kabir: Dar Manabir Al-Fikr: Beirut: (p. 18).

- Dr. Sufi, Abdul Qadir bin Muhammad Atta (1422): Al-Mufid fi Missions of Tawheed: Dar Al-I’lam: Beirut: 1st edition: (p. 56).

- Al-Razi, Imam Fakhr al-Din: (1987): The High Demands of Divine Knowledge: Edited by: Dr. Ahmed Hijazi al-Saqqa: Dar al-Kitab al-Arabi: Beirut: 1st edition: (3/258).

- Al-Razi, Zain al-Din Abu Abdullah Muhammad bin Abi Bakr bin Abdul Qadir al-Hanafi al-Razi (1999) Mukhtar al-Sihah: Edited by: Yusuf al-Sheikh Muhammad: Al-Maktabah al-Asriya: Beirut: 5th edition: (1/130).

- Al-Zubaidi, Sayyed Muhammad Mortada Al-Husseini (d. T.): The Bride’s Crown from the Jewels of the Dictionary: Verified by: Ibrahim Al-Tarazi, Arab Heritage House: Beirut: (5/405)

- Al-Subhani, Sheikh Jaafar (2019): Divinities guided by the Qur’an, Sunnah, and Reason: International Center for Islamic Studies: Iran: (2/64-69).

- Al-Subhani, Sheikh Jaafar: The Islamic doctrine in light of the school of Ahl al-Bayt, peace be upon them: (2/52)

- Saad bin Abdullah Al-Qummi. According to the Shiites, he is venerable, has extensive information, has many classifications, and is trustworthy. Among his books: Al-Diyaa fi Imamate, and Maqalat Al-Imamiyyah. He died in the year (301 AH) and it was said: (299 AH). (Al-Ardabili: Jami’ al-Rawwat: 1/355).

- Al-Saqqaf: A group of researchers under the supervision of Sheikh Alawi bin Abdul Qadir Al-Saqqaf (1433): The Encyclopedia of Doctrines Durar al-Sunniyya: The Durar al-Sunniyya website dorar.net (1/170).

- Al-Shahrastani, Abu Al-Fath Muhammad bin Abdul Karim bin Abi Bakr Ahmed (2007): Mills and Bees: Issa Al-Babi Al-Halabi Foundation: Cairo: (1/56).

- Al-Shahrastani, Abu Al-Fath Muhammad bin Abdul Karim bin Abi Bakr Ahmed (2007): Mills and Bees: Issa Al-Babi Al-Halabi Foundation: Cairo: (1/42).

- Sheikh Al-Saduq, Muhammad bin Ali bin Al-Hussein bin Musa bin Babawayh Al-Qummi (1371): Beliefs: Edited by: Issam Abdel-Sayyid: The International Conference on the Millennium of Sheikh Al-Mufid, Iran: 1st edition: (pp. 21-22).

- Aoun, Faisal Badir (1998): Explanation of the Five Fundamental Principles Attributed to Judge Abd al-Jabbar bin Ahmad al-Assad Abadi: Authorship, Arabization and Publishing Committee: Kuwait: (p. 128).

- Al-Fayrouzabadi, Majd Al-Din Abu Taher Muhammad bin Yaqoub Al-Fayrouzabadi: (2005) The Ocean Dictionary: Investigation: Heritage Investigation Office at Al-Resala Foundation, supervised by: Muhammad Naeem Al-Arqsusi: Al-Resala Foundation for Printing, Publishing and Distribution, Beirut: 8th edition: (p. 324).

- Al-Fayrouzabadi, Majd Al-Din Abu Taher Muhammad bin Yaqoub Al-Fayrouzabadi: (2005) Al-Qamoom Al-Muhit: Investigation: Heritage Investigation Office at Al-Resala Foundation, supervised by: Muhammad Naeem Al-Arqsusi: Al-Resala Foundation for Printing, Publishing and Distribution, Beirut: 8th edition: (p. 1031).

- Al-Qurtubi, Muhammad bin Ahmad bin Abi Bakr bin Farah Al-Ansari Al-Khazraji Al-Andalusi, Abu Abdullah (2003): Al-Jami’ li Ahkam Al-Qur’an: Alam Al-Kutub: Beirut: 1st edition (196/16).

- Al-Qummi: Saad bin Abdullah (2016): Articles and teams: Center for International and Farhangi Disseminations, and I wore it and visited Farhangi and Amuzh Ali: Iran: (p. 3).

- Al-Qummi: Saad bin Abdullah (2016): Articles and teams: Center for International and Farhangi Disseminations, and I wore it and visited Farhangi and Amuzh Ali: Iran: (p. 15).

- Al-Quzan, Saleh bin Fawzan bin Abdullah (1999): Guidance to true belief and a response to the people of polytheism and atheism. Author: Publisher: Dar Ibn al-Jawzi, 4th edition: (p. 35).

- Al-Mazandarai, Muhammad Salih (2000): Explanation of the Principles of Al-Kafi: Investigation: with comments: Mirza Abu Al-Hasan Al-Shaarani: Edited and corrected by: Al-Sayyid Ali Ashour: 1st edition: Dr. M: (3/70).

- Al-Mubarak bin Muhammad bin Muhammad Al-Shaybani Al-Jazari, Abu Al-Saadat, Majd Al-Din, the fundamentalist linguist, and his books include “Al-Nihayah fi Gharib al-Hadith wa al-Athar” and “Jami’ al-Usul fi the Hadiths of the Messenger.” He died in the year 606 AH. (Al-Dhahabi: Siyar A`lam al-Nubala’: 21/488).

- Al-Maafiri, Judge Muhammad bin Abdullah Abu Bakr bin Al-Arabi Al-Ashbili Al-Maliki (1986): The Law of Interpretation: Study and Investigation: Muhammad Al-Sulaymani: Dar Al-Qibla for Islamic Culture: Jeddah: 1st edition: (p. 377)

- Nasser Al-Aql (2000): Al-Jahmiyyah and the Mu’tazila: Dar Al-Watan Publishing: Kingdom of Saudi Arabia: 1st edition: (p. 127).

- Al-Nubakhti, Al-Hassan bin Musa (2014) Shiite sects: Al-Rida Publications: Beirut: (2/17).

Downloads

Published

2024-10-01

How to Cite

Shaima Hadi Ibrahim Majeed, A. L. (2024). The unification of divinity among the theological sects of the Mu’tazilites, Imamis, and Ash’aris is an example. Lark, 16(4 /Pt1), 769-750. https://doi.org/10.31185/lark.3714