The Effect of The SCAMPERS Strategy on the Achievement and Creative Thinking of General Psychology among students in Colleges of Basic Education
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.3709Keywords:
SCAMPER) strategy, achievement, creative thinking, basic education collegesAbstract
The current research aims to identify "the effect of SCAMPER strategy on achievement and creative thinking in the subject of general psychology among students of basic education colleges. To achieve this, the researcher adopted an experimental design with partial control, which is the control group design. The researcher chose the University of Wasit / College of Basic Education. The number of first-year classes in the Arabic Language Department was two classes. The researcher chose this sample using the random sample method, as it consisted of an experimental group consisting of 20 male and female students who studied general psychology using the SCAMPER strategy, and a control group consisting of 20 male and female students who studied in the traditional way. After the researcher identified the scientific material that was expected to be studied in the experiment, he formulated the behavioral objectives and developed the teaching plans, and models of them were presented to experts before they were approved in their final form. The researcher formulated his test paragraphs and presented them to experts to choose what suits his research and modify what needs to be modified to represent the research tool. Based on that, the researcher prepared a test to measure achievement and creative thinking of the choice type by distributing them over the six levels of Bloom's cognitive taxonomy.
After the end of the test, which lasted for a full semester, the researcher applied the tool to the research sample and used the statistics bag. As for the final results, they were:
-The results showed a statistically significant difference between the averages of the two groups in favor of the experimental group in achievement that studied according to the SCAMPER strategy.
-The results showed a statistically significant difference between the averages of the two groups in favor of the experimental group in creative thinking that studied according to the SCAMPER strategy.
References
• ابن منظور، جمال الدين محمد (2003) لسان العرب، ط3، دار صادر، بيروت.
• أبو جادو، صالح محمد، نوفل، محمد بكر ، (2013): تعليم التفكير النظرية والتطبيق، ط4، الأردن، عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع.
• العطية عبدالله (2010 ) اصنع أفكارك الدليل السريع لتطوير مهارات التفكير ط واحد الرياض دار قرطبة للنشر والتوزيع.
• العياصرة وليد رفيق ( 2013 ) مهارات التفكير الإبداعي وحل المشكلات دار أسامة للنشر والتوزيع عمان.
• البادري, سعود بن مبارك(2020): تطبيقات علم النفس مهنة وتربية, ط3, دار الكتاب الجامعي, العين, الإمارات.
• الجابري، كاظم كريم، وداود عبد السلام صبري2015 مناهج البحث العلمي، منشورات معالم الفكر.
• الجــلالــي ، لمعان مصطفى (2011)، التحصيل الدراسي، دار المسيرة، عمان, الاردن.
• حمدان ،محمد زياد (1996) التحصيل الدراسي مفاهيم ومشاكل وحلول ، دمشق ، دار التربية الحديثة.
• الخليفة ،حسن جعفر2003 المنهج المدرسي المعاصر – المفهوم-الأسس-المكونات-التنظيمات، الرياض،مكتبة الرشد ناشرون،.
• رمضان حياة علي محمد( 2014) :أثر استراتيجية سكان بر في تنمية التحصيل ومهارات حل المشكلات وبعض عادات العقل في مادة العلوم مجلة الدراسات العربية التربية وعلم النفس عدد 51.
• الزوبعي، عبد الجليل ابراهيم، ومحمد احمد الغنام، (١٩٨١). مناهج البحث في التربية، مطبعة جامعة بغداد، بغداد
• زينة سفاح عبدالستار( 2022) : اثر استراتيجية Scamper في تحصيل مادة العلوم والتفكير المستقبلي لدى طالبات الصف الثاني متوسط) رسالة ماجستير غير منشورة
• سعد يسى ذكى ، منى عبد الهادي سعودي (2015 ) فعالية استراتيجية سكامبرSCAMPER فى تنمية التفكير الإبداعي في مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية رسالة ماجستير غير منشورة
• السليتي، فراس محمود مصطفى ، (2006) : التفكير الناقد والابداعي ،الاردن ، أربد عالم الكتب الحديث.
• الشيدي خالد بن جمعة بن خميس ( 2018) : أثر استخدام استراتيجية سكامبر (Scamper )في تنمية التحصيل في مادة الرياضيات والتفكير الابتكاري لدى طالبات الصف التاسع في سلطنة عمان رسالة ماجستير غير منشورة الاردن
• الصواف، هناء. (2005): أثر استخدام خرائط المفاهيم في التحصيل الدراسي والتفكير الإبداعي في مادة العلوم العامة، (أـطروحة دكتوراه غير منشورة).
• عبادة ، احمد : 2001:قدرات التفكير الابتكاري والذكاء والتحصيل الدراسي في مرحلة التعليم الإعدادي، مركز الكتاب للنشر، مطابع آمون، القاهرة،
• عبد السلام، عبد السلام مصطفى: أساسيات التدريس والتطوير المهني للمعلم ، المنصورة ،2000.
• العتوم، عدنان يوسف وآخرون. (2011): تنمية مهارات التفكير، ط3، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
• العجرش , حيدر حاتم فالح ( 2013): استراتيجيات طرائق معاصرة في تدريس التاريخ , ط1 , دار الرضوان للنشر و التوزيع , عمان – الاردن .
• العياصرة، وليد رفيق ، (2011):أستراتيجيات تعليم التتفكير و مهاراته ،الاردن، عمان، دار أسامة للنشر و التوزييع.
• الكيلاني، عبد الله زيد والشريفين نضال كمال ، (2005): مدخل البحث في العلوم التربوية والاجتماعية، ط1، عمان، دار المسيرة للطباعة والنشر.
• مرعي توفيق احمد و الحيلة , محمد احمد ( 2000) : المناهج التربوية الحديثة ، ط1, دار المسيرة للنشر و التوزيع , عمان – الاردن .
• مرعي , توفيق احمد و الحيلة , محمد محمود ( 2009) : طرائق التدريس العامة , ط1, دار المسيرة للنشر و التوزيع و الطباعة ، العبدلي - الأردن.
• المشرفي، انشراح، إبراهيم، محمد. (2005): تعليم التفكير الإبداعي لطفل الروضة، آفاق تربوية متجددة، الدار المصرية اللبنانية.
• هاني مرفت حامد محمد ( 2013 ) فاعلية استراتيجية سكان في تنمية التحصيل و مهارات التفكير التوليد في العلوم دراسات تربوية واجتماعية العدد 19.
• الدلفي، نزار ياسين خير الله، دور المناهج التربوية في تحقيق التنمية المستدامة (الجغرافية البشرية انموذجًا)، لارك، 2، 41، 2021، DOI: https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss41.1851
• Ibn Manzur, Jamal al-Din Muhammad (2003) Lisan al-Arab, 3rd ed., Dar Sadir, Beirut.
• Abu Jado, Saleh Muhammad, Noufal, Muhammad Bakr, (2013): Teaching Thinking Theory and Application, 4th ed., Jordan, Amman, Dar al-Masirah for Publishing and Distribution.
• Al-Attiyah Abdullah (2010) Create Your Ideas, A Quick Guide to Developing Thinking Skills, 1st ed., Riyadh, Dar Qurtuba for Publishing and Distribution.
• Al-Ayasrah, Walid Rafiq (2013) Creative Thinking and Problem Solving Skills, Dar Osama for Publishing and Distribution, Amman.
• Al-Badri, Saud bin Mubarak (2020): Applications of Psychology as a Profession and Education, 3rd ed., Dar al-Kitab al-Jami’i, Al Ain, UAE.
• Al-Jabari, Kazem Karim, and Dawood Abdul Salam Sabry 2015 Scientific Research Methodologies, Ma’alim al-Fikr Publications.
• Al-Jalali, La’man Mustafa (2011), Academic Achievement, Dar al-Masirah, Amman, Jordan.
• Hamdan, Muhammad Ziad (1996) Academic Achievement: Concepts, Problems and Solutions, Damascus, Dar Al-Tarbiya Al-Hadithah.
• Al-Khalifa, Hassan Jaafar 2003 The Contemporary School Curriculum - Concept-Foundations-Components-Organizations, Riyadh, Al-Rashd Library Publishers.
• Ramadan Hayat Ali Muhammad (2014): The Effect of the Sakn Bar Strategy on Developing Achievement, Problem Solving Skills and Some Habits of the Mind in Science, Journal of Arab Studies, Education and Psychology, Issue 51.
• Al-Zubaidi, Abdul Jalil Ibrahim, and Muhammad Ahmad Al-Ghannam, (1981). Research Methods in Education, Baghdad University Press, Baghdad
• Zeina Safah Abdul Sattar (2022): The Effect of the Scamper Strategy on the Achievement of Science and Future Thinking among Second-Year Intermediate Students) Unpublished Master's Thesis
• Saad Yassa Zaki, Mona Abdel Hadi Saudi (2015) The Effectiveness of the SCAMPER Strategy in Developing Creative Thinking in Science among Intermediate School Students Unpublished Master's Thesis
• Al-Saliti, Firas Mahmoud Mustafa, (2006): Critical and Creative Thinking, Jordan, Irbid, Modern Book World.
• Al-Shaidi Khaled bin Juma bin Khamis (2018): The Effect of Using the SCAMPER Strategy on Developing Achievement in Mathematics and Innovative Thinking among Ninth-Grade Female Students in the Sultanate of Oman Unpublished Master's Thesis Jordan
• Al-Sawaf, Hanaa. (2005): The Effect of Using Concept Maps on Academic Achievement and Creative Thinking in General Science, (Unpublished Doctoral Thesis).
• Abada, Ahmed: 2001: Creative thinking abilities, intelligence and academic achievement in the preparatory education stage, Book Center for Publishing, Amon Press, Cairo,
• Abdel Salam, Abdel Salam Mustafa: Basics of teaching and professional development for teachers, Mansoura, 2000.
• Al-Atoum, Adnan Yousef and others. (2011): Developing thinking skills, 3rd ed., Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
• Al-Ajrash, Haider Hatem Faleh (2013): Strategies of contemporary methods in teaching history, 1st ed., Dar Al-Radwan for Publishing and Distribution, Amman - Jordan.
• Al-Ayasrah, Walid Rafiq, (2011): Strategies for teaching thinking and its skills, Jordan, Amman, Osama Publishing and Distribution House.
• Al-Kilani, Abdullah Zaid and Al-Sharifain Nidal Kamal, (2005): Introduction to research in educational and social sciences, 1st ed., Amman, Dar Al-Masirah for Printing and Publishing.
• Marai Tawfiq Ahmad and Al-Hila, Muhammad Ahmad (2000): Modern Educational Curricula, 1st ed., Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution, Amman - Jordan.
• Marai, Tawfiq Ahmad and Al-Hila, Muhammad Mahmoud (2009): General Teaching Methods, 1st ed., Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Abdali - Jordan.
• Al-Mashrafi, Inshirah, Ibrahim, Muhammad. (2005): Teaching Creative Thinking to Kindergarten Children, Renewed Educational Horizons, Dar Al-Masryah Al-Lubnaniah.
• Hani Marwaft Hamid Muhammad (2013) The Effectiveness of the Scan Strategy in Developing Achievement and Generative Thinking Skills in Science, Educational and Social Studies, Issue 19.
• González-Cruz, C. B., & Chulvi, V., Mulet, E., Chakrabarti, A., López-Mesa, (2012). Comparison of the degree of creativity in the design outcomes using different d Journal of Engineering Design, 23(4),
• Motyl, B., &Filippi, S. (2014). Comparison of creativity enhancement and idea generation methods in engineering design training. In M. Kurosu (Ed.), Human-Computer Interaction (pp. 242–250), Part 2 Park, J. (2011). Scientific reativity in science education. Journal of Baltic Science Education, 10(3), 144-145. 3 Leigh, A., & Maynard, M. (2012). Leading the way: seven skills to engage, inspire and motivate. Hoboken: John Wiley & Sons
• Park, S., &Seung, E. (2008). reativity in the science classroom The Science Teacher, 75(6), 45-48
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 م.د. حسام سلام جابر
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.