Levels of Facebook usage among Al-Mustaqbal University students /Department of Media and the results achieved. -Survey study
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.3505Keywords:
Levels usage Facebook the results achievedAbstract
Social media platforms, especially the Facebook application, have become very popular among various segments of society. Because of its wide fame on the global level, it has become one of the most used sites in the world, as it has taken control of what was known in sociology as the third place.
Social media platforms, including the Facebook application, have attracted the attention of Iraqis greatly in recent decades through use and subscription.
This study aims to determine the level of use of the Facebook application by students of the Department of Mass Communication at Future University, and to know the motives for use and the satisfactions achieved as a result of use.
This research is considered one of the descriptive analytical research. The researcher relied on the survey method and used a questionnaire form consisting of eleven questions that were distributed to the user audience, students of the Media Department, to collect information that achieves the research objectives.
The results of the research showed that males (46%) are more likely to use the Facebook application than females, with the percentage of females being (39%). Also, male students from the research sample are more free than females in practicing their lives by choosing the paragraph (all of the above) with a percentage of (49.21%), while the paragraph (at home) came in first place with a percentage of (42.86%). The use of the Facebook application was identical (depending on circumstances) for males and females, as the ranking according to circumstances came in first place for males, with a percentage of (75%) and a percentage of (71%) for females. The students of the Mass Communication Department use Facebook incorrectly and have moved away from positive use in benefiting from this technology to develop themselves and increase their information. The paragraph (messages and conversations in audio and video) came in first place for males, with a number of repetitions (68) and a percentage of (15.01%), while the paragraph came in first place for males, with a number of repetitions (68) and a percentage of (15.01%). (Chat) ranked first with a number of repetitions (73) and a percentage of (18.53%). It became clear that there were statistically significant differences at a significant level (0.01) between the motives for exposure and the gender (male - female).
References
مصادر البحث:
اولًا: الكتب العربية:
- بن رحومة، علي ميلاد(2002)، علم الاجتماع الآلي. سلسلة عالم المعرفة، المجلس الوطني للثقافة والآداب والفنون، الكويت.
- حجاب، محمد منير،(2010)، نظريات الاتصال، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة.
- عبد الحميد، محمد (2004)، البحث العلمي في الدراسات الاعلامية، عالم الكتب، القاهرة.
- عبد الرحمن، أنور حسين، الصافي، فلاح محمد حسن(2005)، مناهج البحث بين النظرية والتطبيق مطبعة التأميم، كربلاء.
- القيم، كامل حسون (2006)، مناهج وأساليب كتابة البحث العلمي. السيماء للتصميم والطباعة، بغداد.
- مكاوي، حسن عماد، السيد ليلى حسين(2010)،الاتصال ونظرياته المعاصرة، ط2، الدار المصرية اللبنانية، بيروت.
- الموسوي، محمد (2004)، النظرية الإعلامية. مطبوعات كلية التربية، جامعة البحرين، المنامة.
- الموسى، عصام (2009)، المدخل في الاتصال الجماهيري، ط6، اثراء للنشر والتوزيع، عمان.
.
ثانيًا: الكتب الاجنبية:
- Katz, et al.,.(1974)Utilization of Mass Media by Individuals”. In Blumler and Katz (ed.), The uses of Mass Communication., Faber2 Faber . London.
- McQuail,et al.) 1972 .(”The Television Audience: A Revised Perspective”. In McQuail (ed). Sociology of Mass Communication. Harmond worth, Penguin.p 6-9. London
- Sullivan, S. & Paradise, A. (2012). (In)Visible Threats? The Third-Person Effect in Perceptions of the Influence of Facebook, Cyber psychology, Behavior, and Social Networking 15(1).
- Mcmorris, R., Nickerson, A., (2012). Yan, Z & Lou, L. An Examination of the Reciprocal Relationship of Lonliness and Facebook among First –Year College Students. J. Educational Computing Research, 46 (1).
ثالثًا: البحوث المنشورة:
- اسويد، عبد الكاظم محمد (2016). دور شبكات التواصل الاجتماعي في نشر الإرهاب، ورقة بحثية مقدمة للندوة العلمية التي عقدتها كلية الكفيل الجامعة في 29-10.
- أسويد، عبد الكاظم محمد،(2012)، دور فضائية العراق التربوية في تلبية احتياجات العملية التعليمية في العراق. رسالة ماجستير، غير منشورة، قسم الدراسات الاعلامية، معهد البحوث والدراسات العربية، القاهرة.
- بركات، نوال(2016)، انعكاسات استخدام مواقع التواصل الاجتماعي على نمط العلاقات الاجتماعية. أطروحة دكتوراه، غير منشورة، قسم العلوم الاجتماعية، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة محمد خيضر-بسكرة.
خامسًا: مواقع الانترنت:
- خديجة عبد العزيز على إبراهيم،(2014). واقع استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في العملية التعليمية بجامعات صعيد مصر، بحث منشور، مجلة العلوم التربوية، الجزء 2 ، العدد الثالث.
رابعًا: البحوث غير المنشورة:
- الراجحي، محمد، (2023)، إحصائيات 2022..مستخدمو الإنترنت في العراق، نقلًا من https://alssaa.com/post/show/14394، تاريخ النشر 2023-06-21 19:27:20 تاريخ الدخول 28-1-2024 .
- رماح الدلقموني،(2021)، وسائل التواصل الاجتماعي حقائق وأرقام، نقلًا من https://www.sbs.com.au تاريخ النشر 23/08/2017 تاريخ الدخول 24-1.
- سحر احمد غريب (2019). استخدام الطلاب للصفحات الرسمية لجامعاتهم على موقع فيس بوك والإشباعات المتحققة لديهم. بحث منشور، المجلة المصرية لبحوث الرأي العام ، المجلد 18، العدد 4.
- الشهري، حنان بنت شعشوع،(2014)، اثر استخدام شبكات التواصل الالكترونية على العلاقات الاجتماعية، رسالة ماجستير، غير منشورة، الرياض: كلية الاداب والعلوم الانسانية، جامعة الملك عبد العزيز. الرياض.
- شيخ فاطمة (2016)، اللغة العربية لدى مستخدمي شبكة التواصل الاجتماعي"الفيس بوك" رسالة ماجستير، غير منشورة، قسم علوم الاتصال ، كلية العلوم الاجتماعية، جامعة عبد الحميد بن باديس ، الجزائر.
- عبد السلام الاشهب، (2017). استخدام مواقع التواصل الاجتماعي الفيس بوك أنموذجا وعلاقتها بالتنشئة الاجتماعية، رسالة ماجستير، غير منشورة، جامعة الشهيد حمه لخضر بالوادي، كلية العلوم الاجتماعية والانسانية، قسم العلوم الاجتماعية، الجزائر.
- العربية نت، فيسبوك في الصدارة، نقلًا من https://www.alarabiya.net/aswaq/special-stories تاريخ النشر 2023/11/28 تاريخ الدخول 5-1-2024.
- عمر الحمدي،(2020)، 5 أهداف أخرى لاستخدام الفيسبوك عدا التواصل مع الأصدقاء نقلًا من http://www.tahrironline.net/Pages/NewsDetails.aspx?NewsID=4556 تاريخ النشر 5 اكتوبر، تاريخ الدخول 24-1-2024.
- المخلافي، (2018)، إلى أي أنماط مستخدمي الفيس بوك تنتمي أنت؟ نقلًا من https://www.dw.com/ar ، تاريخ النشر 7- 1-تاريخ الدخول 24-1 - 2024
- ميثم فالح حسين (2023) تأثير خطاب الكراهية في مواقع التواصل الاجتماعي على طلبة الجامعات وانعكاسها على الهوية الوطنية نقلًا من https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss51.3293
- الهواري، لمياء صالح (2015). مستوى استخدام طلبة جامعة مؤتة لشبكتي الوات ساب والفيس بوك وعلاقته بكل من البناء القيمي وفعالية الذات الأكاديمية. بحث منشور مجلة كلية التربية، جامعة الازهر، الجزء الاول، العدد 164.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 م. عبد الكاظم محمد اسويد
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.