Digital media strategies to riase awareness of the risks  climate changes in Iraq

Authors

  • Asst. Prof. Dr Jassim Tarish Al-Aqabi University of Baghdad / College ofof Media

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.3504

Keywords:

strategies, digital media, awareness, climate risks

Abstract

The study sought to monitor and analyze digital media strategies in the nature of media treatment of environmental issues and climate change in Iraq, based on the directives and warnings of the United Nations, which described in its report issued in 2023 that climate change portends a terrifying and miserable future in which desertification, hunger, and homelessness are widespread, and Volker Türk criticized The United Nations Commissioner for Human Rights told world leaders, “Because they do not realize the magnitude of the coming danger and look at the climate crisis in the short term, the future of hunger and suffering should be bequeathed to our children, and we do not have to do that. We are the generation that possesses the most powerful technological tools in history that enable us to change and adapt to The new transformations that began to strike the world more than thirty years ago.))

To achieve the objectives of the study, the researcher relied on the method of content analysis within the framework of the survey studies approach, where the websites of the institutions concerned with climate affairs in Iraq were analyzed, namely (the Ministry of Environment, the Ministry of Water Resources, the Ministry of Agriculture, the Ministry of Science and Technology, and the Meteorology Authority) for a period of 1 / 3/2023 until 12/31/2023, which is the period during which the United Nations called on countries around the world to take media, awareness and technological action to address the climate crisis. The theory of social responsibility was employed in the study because it is one of the closest scientific theories that integrates media, community protection, and state responsibilities.

The study also included the use of a survey tool for the opinion of academic elites in Iraqi universities for a sample of (184) male and female teaching staff on evaluating the digital media performance of the institutions in the study sample to solve awareness of the dangers of climate change.

The study found that there was media interest from the institutions concerned with the study, but it did not rise to the level of the expected risks indicated by the United Nations. The media treatments included a number of various digital communication strategies on websites, where the education strategy ranked first out of the total of ten strategies that were classified in the framework. Theoretically, the results showed that websites rely primarily on news reports within the framework of the media arts used. While the majority of the sample of academics believes that media performance was average in its attention compared to the size of the problem.

References

المصادر والمراجع

- ابراهيم يحياوي,(2019) , استراتيجيات الاتصال , الجزائر , مطابع وزارة التعليم العالي والبحث العلمي .

- مصطفة صادق,( 2018) ,الاعلام الجديد , منشورات الدر العربية للعلوم الاتصالية ,بيروت.

- موقع الامم المتحدة ,(2020) : https://www.unorgclimatchange

- محمد عبد الفتاح رمضان ,(2017) , دور اتجاهات التصميم في استخدام المواقع الالكترونية التجارية في الاردن , رسالة ماجستير , جامعة الشرق الاوسط , عمان .

- خالد زكي ابو الخير (2020) ثمان محاور لتفعيل دور الاعلام في نشر الوعي بالمتغيرات المناخية , مقال علمي على الرابط :araa.sa/indexph) مركز الخليج للابحاث.

- علا عامر ,(2023) ,فعالية الاعلام الرقمي في معالجة المشكلات البيئية , مجلة البحوث الاعلامية العدد 1 , مجلد 65 , جامعة السويس .

- رائد الوائلي ، (2021) ، استراتيجيات العلاقات العامة في إدارة الازمة الصحية ، مجلة لارك ، المجلد (13) ، العدد (2) ،https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss41.1816

- ياسمين مجدي ,( 2022) ,دور الاعلام في تنمية الوعي بكيفية مواجهة المشكلات البيئية , مجلة السياسة الدولية على الرابط : https://2upw/djuv58s

- سلام زغير ساجت ,( 2024), مساهمة الاعلام الجديد في تشجيع الجمهور على استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي ( دراسة ميدانية على الجمهور في الكوت ), مجلة لارك , المجلد 16, العدد1 , كلية الاداب , جامعة واسط.

- جيهان عبد الحميد حنفي , (2022), معالجة الام الرقمي لمخاطر التغيرات المناخية ((دراسة تحليلية للمحتوى الرقمي عبر اليوتيوب )),المجلة المصرية لبحوث الاعلام , العدد 80

- ايثار عبد الهادي محمد ,(2011), استراتيجية ادارة الازمات , تأطير مفاهيمي ,مجلة العلوم الاقتصادية والادارية , المجلد ,17, العدد 64, كلية الادارة والاقتصاد , جامعة بغداد

- اياد خلف طابا ,(2010), الوجيز في العلاقات العامة , دمشق , وزارة الثقافة .

- خلف كريم كيوش , (2017),استراتيجيات العلاقات العامة في ادارة الازمات , عمان , دار امجد.

- عبدالله محمد تويم ,(2007), العلاقات العامة التحرير والردود , الرياض.

- فاروق ناجي محمد ,( 2010), استراتيجية الاتصال مع الاخر , بغداد دار الفجر .

- محمود يوسف , (2010), مقدمة في العلاقات العامة ,القاهرة دار الفجر للنشر والتوزيع

- احمد كاظم حنتوش,( 2017), مواقع التواصل الاجتماعي ودورها في التعليم الجامعي , مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية , العدد 4

- كنعان عبد الجبارابو كلل , (2021) , تكنولوجيا الطائرة المسيرة ( درون ) , في الري والزراعة , المنتدى العراقي للنخب والكفاءات .

- ياس خضر البياتي ,(2019), دور الاعلام البيئي في تعميق الوعي الاجتماعي , عبر بوابة (research gate)

- محمد عبد الحميد,(2004), نظريات الاعلام , القاهرة , عالم الكتب .

- بسام عبدالرحمن المشاقبة ,(2010), نظريات الاعلام , عمان , دار اسامة للنشر والتوزيع .

- عبدالرحمن ابراهيم الشاعر ,( 2015), مواقع التواصل الاجتماعي , عمان , دار العنقاء للنشر والتوزيع .

- خلود عبدالله ملياني , (2019) الاعلام البيئي الرقمي عبر شبكات التواصل الاجتماعي , المجلة المصرية لبحوث الاعلام , العدد 66.

Downloads

Published

2024-03-31

Issue

Section

Conference of the Department of Media at the College of Arts, University of Wasit

How to Cite

Jassim Tarish Al-Aqabi, A. P. D. (2024). Digital media strategies to riase awareness of the risks  climate changes in Iraq. Lark, 16(2 pt 2), 214-199. https://doi.org/10.31185/lark.3504