The Realized Dimensions of the Mental Image Regarding Economic Development: A Field Study of the Audience in Wasit Province

Authors

  • Rese. Shamiaa sarhan mhel University wasit College
  • Rese. Atheer noori Wasit University /College of Arts/Department of Media

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.3494

Keywords:

Mental Image 2. Sustainable Development 3. Economic Development Projects

Abstract

The research aims to outline a vision for official government entities responsible for economic projects in the province to achieve sustainable development goals. This is achieved by understanding the public perception of these developmental projects. The mental image held by the community towards economic development projects in Wasit province is considered crucial due to social and cultural factors, including traditions and customs that impact project execution, interaction, and effective participation. These issues arise from a lack of awareness or transparency in these projects, influencing the community's interaction with economic development projects. The primary research problem revolves around understanding the formed image of economic development projects among the people of Wasit province.

The main objective of the research is to uncover the nature of the mental image regarding economic development projects in the province and identify the factors contributing to shaping that image. This is crucial because it affects the workflow in these projects, particularly when there are social factors related to customs, traditions, and the social environment specific to the Wasit community. Understanding this image contributes to achieving sustainable development goals in the province. The research revealed several key findings, including the varying levels of awareness in the Wasit community, especially regarding knowledge about these economic projects, with reservations and uncertainty present in some projects. Additionally, there are social and cultural obstacles impacting the implementation of these economic projects, negatively affecting the urban development of the province. Lack of understanding or recognition of the importance of economic development in the province, along with the absence of media awareness or a role for local government media in Wasit province, further compounds these challenges.

References

Report of the World Commission on Environment and Development. (2019). Our Common Future. اللجنة العالمية المعنية بالبيئة والتنمية. p12

Servaes, J. (2008). Communication for Development and Social Change. london: UNESCO.p134.

UNESCO. (2014). UNESCO and sustainable development. Koïchiro Matsuura.p1-2.

اصيل سلمان. (2022). دور محافظة واسط في دعم التنمية الاقتصادية قطاعي الزراعة والنفط. مجلس النواب دائرة البحوث والدراسات النيابية. صفحة 1.

باقر موسى. (2014). الصورة الذهنية في العلاقات العامة. عمان: دار اسامة للنشر والتوزيع صفحة 57 .

خلف كريم كيوش. (28 12, 2023). تمكين ممارسي العلاقات العامة من تحقيق اهداف التنمية المستدامة. AL-Bahith AL-Aalami، صفحة 21.

ر رائد عبد الكاظم ع. (2022). توظيف برامج العلاقات العامة الرقمية لتحقيق متطلبات التنمية المستدامة دراسة مسحية لصفحة بعثة الأمم المتحدة العراق/Facebook. Larq Journal for Philosophy, Linguistics & Social Sciences, 3.‏صفحة 519, https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss46.2472 .

شدوان علي شيبة. (2016). العلاقات العامة بين النظرية والتطبيق . الاسكندرية: دار المعرفة الجامعية صفحة 276 .

عبد الرحمن محمد الحسن. (2011). التنمية المستدامة ومتطلبات تحقيقها. استراتيجيات الحكومة في القضاء على البطالة وتحقيق التنمية المستدامة. السودان: جامعة المسلية صفحة21.

علي جبار الشمري. (حزيران , 2007). الصورة الذهنية لمجلس النواب لدى الجمهور العراقي. مجلة الباحث الاعلامي (3)، صفحة 82.

علي عجوة. (2001). الاسس العلمية للعلاقات العامة. القاهرة: عالم الكتب ,صفحة20.

علي عجوة. (2003). العلاقات العامة والصورة الذهنية. القاهرة: عالم الكتب. صفحة 10.

علي ليلة. (2015). النظرية الاجتماعية وقضايا المجتمع (قضايا التحديث والتنمية المستدامة). القاهرة: مكتبة الانجلو المصرية, صفحة207 .

فاطمة عبد الكاظ حمد وسالم جاسم محمد. (تموز, 2011). صورة الصحفي لدى الجمهور العراقي. مجلة الباحث الاعلامي(13)، صفحة 141.

محمد عبد الرزاق الدليمي. (2011). العلاقات العامة رية معاصرة. عمان: دار وائل. صفحة 85-86.

محمد عبد العزيز عجيمة واخرون. (2008). التنمية الاقتصادية المفاهيم والخصائص_ النظريات الاستراتيجية. القاهرة: مطبعة البحيرة . صفحة 80-81.

ميثم فالح حسين. (2023). تعرض الجمهور لألخبار األزمات األقتصادية في وسائل التواصل األجتماعي وعالقته بالقلق نحو المستقبل. Larq Journal for Philosophy, Linguistics & Social Sciences, 2.‏، صفحة378 , https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss50.3118 .

وزارة التخطيط. (2019). التقرير الطوعي الاول حول أهداف التنمية المستدامة. صفحة 1. https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/24465.pdf.

يسرا حسني. (2015). العلاقات العامة والدبلوماسية الشعبية . الجيزة : اطلس للنشر والانتاج الاعلامي.صفحة 129 .

Downloads

Published

2024-03-31

Issue

Section

Conference of the Department of Media at the College of Arts, University of Wasit

How to Cite

Shamiaa sarhan mhel, R., & Atheer noori, R. (2024). The Realized Dimensions of the Mental Image Regarding Economic Development: A Field Study of the Audience in Wasit Province. Lark, 16(2 pt 2), 126-108. https://doi.org/10.31185/lark.3494