Skills of television news announcers in the success of the communication process

Authors

  • Lec. Dr. Mustafa Abbas Muhamed Ridha Imam Al-Kadhum College of Islamic Sciences, University/ Department of media/ Baghdad

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.3472

Keywords:

: communication skills, news anchors, television news bulletins, communication process, television news

Abstract

The aim of the research is to identify the most prominent communication skills and effective media appearance skills that television news broadcasters must possess, as they in turn contribute to the success of the series of stages that news information goes through within the communication process, starting with obtaining this information from its various sources until it reaches The receiving audience. The research also shed light on the most important success factors for broadcasters working in television channels, because of their significant impact on their success within the axis of effective media appearance, as this matter is mainly and clearly linked to attracting the receiving audience in general, especially those in the stages of Specialization in academic study in the field of media specifically in Iraqi universities.

    The researcher adopted the descriptive approach, as the research tool (the questionnaire and scale forms) was designed in a manner consistent with the variables of the research title, and distributed to a survey sample of students from colleges and departments of media in Iraqi universities. The research community consisted of students in the stages of academic study of different genders, and the research sample consisted of (300) male and female students, to whom the questionnaire form was distributed electronically. The researcher reached a number of results, perhaps the most prominent of which is that the availability of media appearance skills is one of the most important factors influencing the success of the communication process.

    The researcher adopted the descriptive approach, as the research tool (the questionnaire and scale forms) was designed in a manner consistent with the variables of the research title, and distributed to a survey sample of students from colleges and departments of media in Iraqi universities. The research community consisted of students in the stages of academic study of different genders, and the research sample consisted of (300) male and female students, to whom the questionnaire form was distributed electronically. The researcher reached a number of results, perhaps the most prominent of which is that the availability of media appearance skills is one of the most important factors influencing the success of the communication process.

References

Giving Presentations. Expert Solution to Everyday Challenges. Boston, Massachusetts: Harvard Business School Press . (2007)

Hyde Stuart. (1971). Television and Radio Announcing. Boston: Houghton Mifflin Comp.

Richard Alder. (1981). Understanding Television. Essays on Television as a Social and Cultural Force، 2، 121.

Seema Sharma. (2005). Journalism Reporting – For PG Diploma & Degree Courses in Journalism & Mass Media. 36.

المصادر العربية و المترجمة للعربية:

ابراهيم أبو عرقوب. (1993). الاتصال الإنساني و دوره في التفاعل الاجتماعي. عمان: دار مجدلاوي للنشر و التوزيع.

أحمد السيد، و عمر مصطفى. (2002). البحث العلمي.. مفهومه.. أجراءاته.. و منهجه. الإمارات العربية المتحدة: مكتبة الفلاح للنشر و التوزيع.

أحمد عبد الملك. (2004). كيف تصبح مذيعًا ناجحًا؟ تجارب و قواعد. عمان: دار أسامة للنشر و التوزيع.

سعيد السيد، و سامي الشريف. (2005). الأخبار الإذاعية و التلفزيونية. القاهرة: كلية الإعلام- جامعة القاهرة.

صالح خليل أبو اصبع. (2014). الاتصال و الإعلام في المجتمعات المعاصرة. عمان: دار مجدلاوي للنشر و التوزيع.

عاصف حميدي. (2004). العمل الإذاعي و التلفزيوني مفاتيح النجاح و أسرار الإبداع. عمان: دار مجدلاوي للنشر و التوزيع.

عبد الحميد عطية ، و محمد محمود مهدلي. (2004). الاتصال الاجتماعي و ممارسة الخدمة الاجتماعية. الإسكندرية: المكتب الجامعي الحديث.

عبد الرازق مختار محمود. (4, 2005). فعالية وحدة مقترحة في أناشيد وأغاني الأطفال لإثراء بعض المهارات الحياتية اللازمة لهم، ، العدد (42)، أبريل، 2003، ص20. مجلة الثقافة و التنمية، 6(13)، 20.

عبد الرحمن إبراهيم الشاعر. (2015). مهارات الاتصال (المجلد 2). عمان: دار صفاء للنشر و التوزيع.

عبد الله محمد عبد الرحمن. (2002). سوسيولوجيا الاتصال و الإعلام :النشأة التطورية و الاتجاهات الحديثة و الدراسات الميدانية. القاهرة: دار المعرفة الجامعية للطبع و النشر و التوزيع.

عصام الموسى. (1997). المدخل في الاتصال الجماهيري. إربد: مكتبة الكتاني للنشر و التوزيع.

فيصل محمود غرايبة. (2008). الخدمة الاجتماعية في المجتمع العربي المعاصر. عمان: دار وائل للطباعة و النشر و التوزيع.

كرم شلبي. (2008). المذيع و فن تقديم البرامج. بيروت: دار و مكتبة الهلال.

محمد بن أبي بكر بن عبد القادر الرازي. (2017). مختار الصحاح. بيروت: مكتبة لبنان.

محمود حسن إسماعيل. (2003). مبادئ علم الاتصال و نظريات التأثير. القاهرة: الدار العالمية للنشر و التوزيع.

مهند حميد عبيد، و حمزة خالد مطشر. (20 4, 2023). التدريب الإعلامي و دوره في تطوير أداء العاملين في المؤسسات الإذاعية و التلفزيونية. مجلة لارك للفلسفة و اللسانيات و العلوم الاجتماعية، 50(2)، 522. doi:https://doi.org/10.31185/

Downloads

Published

2024-03-31

Issue

Section

Conference of the Department of Media at the College of Arts, University of Wasit

How to Cite

Mustafa Abbas Muhamed Ridha, L. D. . (2024). Skills of television news announcers in the success of the communication process. Lark, 16(2 pt 2), 78-60. https://doi.org/10.31185/lark.3472