Problems of Abrogation in the Holy Quran: A Descriptive Analytical Study of Saleh Al-Tayy's Book "Al-Nasikh Wal-Mansoukh"

Authors

  • Rese. Ragda Zuhair Katuf Imam Al-Kadhim College of Islamic
  • Dr. Fawzi Khairy Kazem Imam Al-Kadhim College of Islamic Sciences \ Wasit divisions

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.3464

Keywords:

: The Abrogater and the Abrogated (Al-Nasikh wa Al- Mansoukh), Saleh Al-Tayy, Reordering, Authority, Problems of Abrogation, The Holy Quran

Abstract

The research discusses "Abrogation (Naskh) and Abrogated (Mansukh) Verses in the Holy Quran." The significance of this topic stems from its relation to the Holy Quran. Many Muslim scholars have extensively deliberated on this aspect. Some affirm the existence of abrogation in the Quran, while others argue against its existence altogether, asserting that there should not be abrogation in its blessed verses. Scholars and intellectuals of the Muslim community have not settled solely on these two opinions; rather, each faction has diverged from the other regarding the origin of abrogation, the number of abrogated verses, and the presumed categories of abrogation. Researchers, particularly contemporary scholars, have extensively addressed this topic, with notable attention. One such figure is the researcher and thinker Dr. Saleh Al-Tai, in his book titled "Abrogation and the Abrogated: A Political Attempt to Reorder Islam after the Prophetic Era." He eloquently presented the scholars' views on this subject, conducting an extensive study and scrutinizing the most significant articles and opinions. He arrived at important conclusions, notably that the authorities and their jurists sought to exploit the chaos prevailing in the scholars' opinions and the numerous hadiths they cited, alleging the occurrence of abrogation in the Quran. They utilized this to reframe the concept of abrogation into a thought outside the principles and richness of Islamic thought. Therefore, we deemed it necessary to delve into this book and study these opinions, shedding light on them through this research paper.

References

الأبياري، إبراهيم. (1991). تاريخ القرآن، ط3، دار الكتاب المصري، القاهرة ودار الكتاب اللبناني، بيروت.

الأصفهاني، أبو القاسم الحسين بن محمد بن المفضل. (1431هـ). مفردات ألفاظ القرآن، دار ذوي القربى، قم –ايران.

ابن تيمية، أحمد بن عبد الحليم. (2004). مجموع فتاوى شيخ الإسلام أحمد بن تيمية، وزارة الشؤون الإسلامية والدعوة والإرشاد السعودية - مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف، السعودية.

الجبري، عبد المتعال محمد. (1987). الناسخ والمنسوخ بين الإثبات والنفي، مكتبة وهبة، القاهرة ودار التوفيق النموذجية، الأزهر، القاهرة - مصر.

ابن الجوزي، جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن. (1984). المصفى بأكف أهل الرسوخ من علم الناسخ والمنسوخ، مؤسسة الرسالة، بيروت – لبنان.

ابن حزم، أبو محمد علي بن أحمد بن سعيد الأندلسي. (1986). الناسخ والمنسوخ في القرآن الكريم، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان.

أبو الحسين البَصْري، محمد بن علي الطيب المعتزلي. (1403هـ)، المعتمد في أصول الفقه، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان.

الخزرجي، أبو جعفر حمد بن عبد الصمد بن عبد الحق. (1994). نفس الصباح في غريب القرآن وناسخه ومنسوخه، وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية، المملكة المغربية.

ابن خزيمة، المظفر بن الحسن بن زيد بن علي الفارسي. (1938). الموجز في الناسخ والمنسوخ، المكتبة العلامية، القاهرة - مصر.

الخوئي، السيد أبو القاسم. (1974). البيان في تفسير القرآن، مؤسسة الأعلمي، بيروت - لبنان.

الزلمي، مصطفى إبراهيم. (2014). التبيان لرفع غموض النسخ في القرآن، نشر إحسان للنشر والتوزيع. بيروت – لبنان.

السيوطي، ابو الفضل جلال الدين عبد الرحمن. (1974). الإتقان في علوم القرآن، ط2، دار نوبليس، بيروت – لبنان.

الشافعي، محمد بن إدريس. (1940). الرسالة، مصطفى البابي الحلبي، القاهرة – مصر.

الطائي، صالح. (2019). الناسخ والمنسوخ، ط١، العتبة الحسينية المقدسة، كربلاء المقدسة.

الطبري، محمد بن جرير. (2001). جامع البيان في تأويل آي القرآن، ط١، مؤسسة الرسالة للنشر، بيروت – لبنان.

ابن عبد البر، أبو عمر يوسف بن عبد الله. (1993). الاستذكار الجامع لمذاهب فقهاء الأمصار وعلماء الأقطار فيما تضمنه الموطأ من معاني الرأي والآثار وشرح ذلك كله بالإيجاز والاختصار، دار قتيبة للطباعة والنشر، بيروت - لبنان، دار الوعي، القاهرة – مصر.

أبو عبيد، القاسم بن سلام الهروي (د.ت).الناسخ والمنسوخ في القران العزيز وما فيه من الفرائض والسنن، مكتبة الرشد، الرياض – السعودية.

الغفاري، عبد الرسول. (1393هـ). النسخ بين المفسرين والأصوليين، ط2، مركز المصطفى العالمي للترجمة والنشر، قم – ايران.

د.فوزي خيري. (2020). صالح الطائي مخاض ألم وإبداع قلم، ط١، دار ليندا للنشر والتوزيع، دمشق - سوريا.

ابن كثير، أبو الفداء إسماعيل بن عمر القرشي. (2002). تفسير القران العظيم، الكتاب العالمي للنشر، بيروت – لبنان.

المرتضى، الشريف علي بن الحسين بن موسى. (د.ت) الآيات الناسخة والمنسوخة، ط1، مركز الأمير لإحياء التراث الإسلامي، بيروت – لبنان.

المفيد، محمد بن محمد بن النعمان العكبري. (1413هـ)، أوائل المقالات، المؤتمر العالمي لألفية الشيخ المفيد، إيران.

الملطي، محمد بن أحمد بن عبد الرحمن الشافعي. (1968). التنبيه والرد على أهل الأهواء والبدع، مكتبة المعارف بيروت - لبنان، ومكتبة المثنى، بغداد – العراق.

النحاس، أبو جعفر أحمد بن محمد بن إسماعيل. (2007). الناسخ والمنسوخ في القرآن الكريم، المكتبة العصرية، بيروت – لبنان.

Downloads

Published

2024-03-31

Issue

Section

Miscellaneous research

How to Cite

Ragda Zuhair Katuf, R., & Fawzi Khairy Kazem , D. (2024). Problems of Abrogation in the Holy Quran: A Descriptive Analytical Study of Saleh Al-Tayy’s Book "Al-Nasikh Wal-Mansoukh". Lark, 16(2 pt1), 1027-1007. https://doi.org/10.31185/lark.3464