The Role of Social Media platforms in Spreading Political Awareness Among Iraqi University Students and Its Relationship to Encouraging Political Engagement

Authors

  • Dr. Maytham Falih Hussein University: Wasit University College: College of Arts

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.3455

Keywords:

social networking sites, political participation, university students, political awareness

Abstract

Field study A study on a sample of Wasit University students. The problem of the study is determined in: The role of using social communication in motivating Wasit University students to political participation. The study relied on the intentional sample survey method, and on the questionnaire tool to collect data and information for the study. The study reached the results issued by it that social communication contributes to the formation of the attitudes of the respondents and motivates them to participate in the elections. Follow the pages and channels of political activists through social networks, which is what stimulates social communication, which is what I sent to participate in demonstrations and marches as a form of Forms of independent political participation, in addition to the fact that social communication contributed to the development of the respondents' awareness of issues related to this system, the previous reference, the Iraqi, the political annex, since the government.

References

Ahmad, T. A. (2019, November 20). An analysis of survey results from rural Pakistan. (T. u. students, Producer, & Sage Open) Retrieved 2023, from https://www.webope.

De-la-Garza-Montemayo. (2019). political participation of young people in Mexico, Spain and Chile. Comunicar. , 27(61) world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business horizons, .

Tutgun -Ünal, A. (2020). Social Media Addiction of New Media and Journalism Students. Online Journal of Educational Technology-, ., 2, pp. 1-12.

الهام يونس احمد. (2010). العلاقة بين الاعتماد القنوات الفضائية الاخبارية العربية ومستوى المعرفة بالقضايا الداخلية لدى الجمهور المصري واتجاهاته نحوها, رسالة دكتوراه غير منشورة. القاهرة: جامعة القاهرة, كلية الاعلام.

جمعة محمد عبد الله. (2019 م). دور مواقع التواصل الاجتماعي في تفعيل المشاركة السياسية للمرأة العراقية في المشهد السياسي العراقي. مجلة أدب الفراهيدي، صفحة 113.

حسن عماد مكاوي، و ليلى حسين السيد. (2002). : الاتصال ونظرياته المعاصرة (المجلد 2). القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.

رضوان بلخيري. ( 2014 م). مدخل الإعلام الجديد المفاهيم والوسائل والتطبيقات. الجزائر: جسور للشر والتوزيع.

سامي عبد الفتاح. (2007). دور وسائل الاتصال الحديثة في تشكيل العلاقات الاجتماعية لدى الشباب الجامعي, رسالة دكتوراه غير منشورة. القاهرة: جامعة القاهرة، كلية الإعلام.

سمير محمد حسين. (2006 م). ، بحوث الأعلام: الاسس والمبادىء (المجلد 2). القاهرة: عالم الكتب للنشر والتوزيع.

عبد الله عبد المؤمن التميمي. (2020 م). دور وسائل التواصل الاجتماعي في زيادة المشاركة السياسية لدى المهاجر اليمني دراسة ميدانية . مجلة الدراسات الاعلامية المركز الديمقراطي العربي.

مجيب احمد حازم. (يناير, 2011). دور برامج الراي الفضائيات الاخبارية في تدعيم المشاركة السياسية لدى طلاب جامعة اليمن, رسالة دكتوراه غير منشورة . القاهرة: جامعة القاهرة, كلية الاعلام.

محمد عبد الحميد. (2004). نظريات الاعلام واتجاهات التأثير. القاهرة: عالم الكتاب.

محمد عبد الوهاب الفقيه. (2002). العلاقة بين الاعتماد على القنوات التلفزيونية الفضائية ومستويات المعرفة بالموضوعات الاخبارية في المجتمع اليمني, رسالة ماجستير غير منشورة. القاهرة: جامعة القاهرة, كلية الاعلام, .

مختار جلولي. (2014م). استخدام شبكات التواصل الاجتماعي في الجزائر. مجلة جليل العلوم الإنسانية والاجتماعية.

منير حجاب. (2002 م). أساسيات البحوث الإعلامية والاجتماعية،. القاهرة: دار الفجر.

ميثم فالح حسين. (2023). تأثير خطاب الكراهية في مواقع التواصل الاجتماعي على طلبة الجامعات وانعكاسها على الهوية الوطنية. Larq Journal for Philosophy, Linguistics & Social Sciences, 3(51). https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss51.3293‏

نجلاء عبد الحميد فهمي الجمال. ( 2020). اعتماد الشباب على وسائل الاعلام التقليدية والحديثة كمصدر لمعارفهم الثقافية, رسالة دكتوره غير منشورة. القاهرة: جامعة القاهرة, كلية الاعلام.

Downloads

Published

2024-03-31

Issue

Section

Conference of the Department of Media at the College of Arts, University of Wasit

How to Cite

Maytham Falih Hussein , D. (2024). The Role of Social Media platforms in Spreading Political Awareness Among Iraqi University Students and Its Relationship to Encouraging Political Engagement. Lark, 16(2 pt 2), 325-304. https://doi.org/10.31185/lark.3455