The realistic construction of the female character in the Iraqi feature film
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.3441Abstract
The human being represents the basis of reference in constructing cinematic events and stories, regardless of the quality of the film or the specificity of the story, and regardless of whether the story being treated is for the character of a man or a woman. There is a group of image treatments based on cinematic theories and opinions, ranging from realistic dealing with the story to the process of reproduction. Reality with aesthetic and dramatic intent. Or constructing an unreal virtual world, i.e., formal impressionistic dealing. This is what caught the researcher’s attention, so he defined the topic of his research as related to the female character and how to construct it realistically in the Iraqi feature film. The researcher divided his research into four chapters. In the first chapter, he presented the research problem, which was represented by the question: “How do we represent the realistic structure of the female character in the Iraqi feature film?” To answer the question, specialized methods were used, which is one of the important tools that can collect information. According to the descriptive analytical approach, to complete the research and achieve the desired results. The researcher took it upon himself to reveal the nature of realistic image treatments in their dealings with the female character within the cinematic film. The research relied on a theoretical framework consisting of four chapters, the first chapter is the methodological framework, and the second chapter consists of two sections, the first section: the realistic construction of the cinematic image. The second topic: the female character in the cinematic film. The researcher presented the analysis of the selected sample in the third chapter, while in the fourth chapter the results and conclusions will also be attached to the research list of sources and references.
References
القران الكريم
ابن منظور، محمد بن مكرم، لسان العرب، المجلد 2، مادة خطب، طبعة دار الجيل ولسان العرب، بيروت، لبنان، طبعة منقحة، 1988.
ابو طالب محمد سعيد، علم مناهج البحث، جامعة بغداد، كلية الفنون الجميلة، دار الحكمة للطباعة والنشر، 1990.
ايرك فروم، الخوف من الحرية، ت:مجاهد عبد المنعم (بيروت ، المؤسسة العربية للنشر،1972.
ب- ف سكيتر، تكنلوجيا السلوك الانساني، ترجمة: عبد القادر يوسف،(الكويت: عالم المعرفة، 32، 1980.
باسمة كيال، تطور المرأة عبر التاريخ ، (مؤسسة عز الدين للطباعة والنشر ، 1981 .
برتومور، علم الاجتماع والنقد الاجتماعي ، ترجمة وتعليق: د. محمد الجوهري واخرون ، (مصر : دار المعارف ، 1981.
بول وارن ، السينما بين الوهم والحقيقة ، ترجمة: علي الشوباشي ، الهيئة المصرية العامة للكتاب ، القاهرة ، 1972 .
جاك أومون وآخرون ، جماليات الفيلم ، ترجمة: ماهر تريمش ، ط1، هيئة أبو ظبي للثقافة والتراث ، أبو ظبي ، 2011 .
جوزيف م. بوجز، فن الفرجة على الافلام، ترجمة: وداد عبد الله ،(القاهرة : الهيئة المصرية العامة للكتاب ، 1995.
دريد شريف محمود ، الكيفيات الحركية لنظم بنية الزمن في فن الفيلم ، دار الشؤون الثقافية العامة ، من إصدارات بغداد عاصمة الثقافة العربية ، بغداد ، 2013 .
الرازي، مختار الصحاح، ضبط وتخريج مصطفى ديب البغا، دار الهدى، عين مليلة، الجزائر، ط4.
رضا بو كراع، اشكالية القيم في المجتمع العربي، تونس، مجلة شؤون عربية، العدد29 تموز، جامعة الدول العربية، 1983.
رولان بارت، اسطوريات، ترجمة: قاسم مقداد، سوريا، مركز الانماء الحضاري،1996.
سمير سرحان ، المسرح والتراث العربي (بغداد : دار الشؤون الثقافية العامة ، 1989.
شاكر عبد الحميد، التفضيل الجمالي، دراسة في سيكولوجية التذوق الفني ، الكويت، سلسلة كتب ثقافية يصدرها المجلس الوطني للثقافة والفنون والادب، 2001.
صلاح فضل ، النظرية البنائية في النقد الأدبي ، مكتبة الأنجلو المصرية ، القاهرة ،1978 .
الطاهر لبيب، سوسيولوجيا الغزل العربي (الشعر العذري نموذجا) ترجمة / مصطفى الحسناوي ( بيروت: دار الطليعة للطباعة والنشر، ط2،1987).
عبد الرحمن جلبي سمير، معجم المصطلحات المعربة (بغداد: دار المأمون للنشر،1993.
فوزية العطية، المرأة والتغير الاجتماعي في الوطن العربي ، بغداد: مؤسسة الخليج للطباعة والنشر ، 1983
فيصل دراج ، عدنان مدانات : السينما التسجيلية- الدراما والشعر ، مجلة الجزيرة الوثائقية الألكترونية ، العدد 33 ،بعنوان الوثائقي والفن التشكيلي ، أيلول 2014 .
قيس النوري ، الحضارة والشخصية ، (الموصل: جامعة الموصل ، مؤسسة دار الكتب للطباعة والنشر، 1981.
قيس النوري، الاغتراب اصطلاحاً ومفهوماً وواقعاً، مجلة عالم الفكر، العدد الاول، المجلد العاشر، الكويت، 1979.
اللجنة الاقتصادية والاجتماعية لغربي اسيا، صورة المرأة في السينما العربية، سلسلة دراسات عن المرأة العربية في التنمية (10)، الامم المتحدة، ب.ت.
لوي دي جانيتي ، فهم السينما ، ترجمة: جعفر علي ، دار الرشيد للنشر ، بغداد 1981 .
محمد معتصم، بينة السرد العربي (مسألة الواقع الى سؤال المصير)، دار الأمان، ط1، 2010 .
مروان عبد المجيد إبراهيم، أسس البحث العلمي، مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع، عمان، 2000.
ميخائيل روم ، أحاديث حول الإخراج السينمائي ، ترجمة / عدنان مدانات ،بيروت: دار الفارابي، 1981.
هاشم النحاس ، صلاح أبو سيف: تجذير الواقعية والتنوير في السينما المصرية، ألف : مجلة الشعرية المقارنة ، العدد 15 ، السينمائية العربية: نحو الجديد والبديل ، قسم اللغة الإنكليزية والأدب المقارن ، في الجامعة الأميركية ، القاهرة ، 1995.
هربرت شيللر، المتلاعبون بالعقول ،ترجمة: عبد السلام رضوان، الكويت، عالم المعرفة،1986.
واحة الراهب، صورة المرأة في السينما السورية، دمشق: مطابع وزارة الثقافة، 2001.
ويلبرس . سكوت، خمسة مداخل الى النقد الادبي ، ترجمة : د. عناد غزوان اسماعيل، جعفر صادق الخليلي، (بغداد، دار الشؤون الثقافية، ب.ت).
يحيى محمد، جدلية الخطاب والواقع، دار افريقيا الشرق، الدار البيضاء، الرباط، ط1، 2012.
يوري لوتمان، مدخل الى سيميائية الفيلم، ترجمة : نبيل الدبس، وزارة الثقافة ، سلسلة الفن السابع ، دمشق ، 2001 .
يوسف شاهين ، يحدد ملامح تطوره ، مجلة المسرح والسينما، العدد السابع والثامن ، 15 اذار ، بغداد، 1973.
جوزيف .م.بوجز ،فن الفرجة على الافلام ،تر: وداد عبد الله ، القاهرة ،الهيئة العامة المصرية للكتاب ،2005،ص 3، (انموذجاً)، لارك،https://doi.org/10.31185/lark.vo14.lss31.237
هيجل ،موسوعة العلوم الفلسفية ،مج 1،ترجمة وتقديم وتعليق :د.امام عبد الفتاح امام ،(بيروت ،دار التنوير للطباعة والنشر والتوزيع،ط3،2007)،ص 47-48. (انموذجاً)، لارك،https://doi.org/10.31185/lark.vo14.lss31.237 .
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 الباحث مسار عبد حمدان الربيعي، أ. د محمد ابراهيم بزركَـاني ، أ.م.د محمد علي بهشتي منش
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.