The Status of Distance Learning and Its Relationship with Learning Motivation among Secondary School Students in Taybeh, Palestine, Amid the COVID-19 Pandemic

Authors

  • Prof Haifa Abdelqader Educational Researcher / Arab American University

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.3403

Keywords:

Distance Learning - Motivation to learning - Junior High School Students – Corona Pandemic

Abstract

The aim of the study was to investigate the commitment of secondary school students in Taybeh to distance learning during the COVID-19 pandemic, examine their level of motivation, determine whether there is a correlation between the degree of their commitment to electronic learning and their motivation to learn, identify the nature of statistically significant differences at a significance level of (0.05 ≥ α) attributed to gender, age, grade, number of siblings learning remotely at home, and learning motivation. The study sample consisted of 127 male and female students from the following schools: Al-Ikhwa Secondary School, Al-Salam Secondary School, Al-Najah Secondary School, and Al-Majd Secondary School, selected randomly. The study utilized a scale to measure the degree of commitment of secondary school students to distance learning. The study results indicated a statistically significant relationship between the degree of commitment to distance learning and their motivation for distance learning. Furthermore, the results showed no statistically significant differences at a significance level of (0.05 ≥ α) among secondary school students in Taybeh in the degree of commitment to using distance learning attributed to gender, age, grade, and number of siblings learning remotely at home. Similarly, there were no statistically significant differences at a significance level of (0.05 ≥ α) among secondary school students in Taybeh in learning motivation attributed to gender, age, and number of siblings learning remotely at home. Finally, the results indicated statistically significant differences at a significance level of (0.05 ≥ α) among secondary school students in Taybeh in learning motivation attributed to grade.

References

قائمة المراجع العربية:

- أبو جادو، صالح محمد علي.(2000). سيكولوجيا التنشئة الاجتماعية، ط2 ، عمان، الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

- أبو شخيدم، سحر، شديد، نور، الحمد، عبدالله، عواد، خولة، خليلة، شهد. (2020). فاعلية التعليم الالكتروني في ظل انتشار فيروس كورونا من جهة نظر المدرسين في جامعه فلسطين التقنية (خضوري). مصر: الأكاديمية العربية للعلوم الإنسانية والتطبيقية.

- أبو يونس، إدريس. (2000). فاعلية برنامج حاسوبي متعدد الوسائط لتدريس الهندسة في الصف الثاني الإعدادي" دراسة تجريبية في محافظة القنيطرة. رسالة دكتـوراه غير منشورة في التربية – كلية التربية – جامعة دمشق.

- اصليح، عبد الرحمن. (2020). هل نجح التعليم عن بعد في سد فجوة غياب المدارس؟، الجزيرة نت.

- بيان، محمد. (2004)، أثر برنامج حاسوبي للتربية المروريـة مـصمم وفق مدخل النظم لإعداد المعلمين في التحصيل والاتجاهات"، (رسالة ماجستير غير منشورة في التربية – كلية التربية – جامعة دمشق.

- البلوى، فهد. (2006). التعليم الإلكتروني، الرياض السعودية: الدار الصوتية للنشر والتوزيع.

- البغدادي، فاطمة. (2020). التعليم في زمن ما بعد الكورونا-القافلة-العربية نت.

- توق، محي الدين، عدس، عبد الرحمن. (2003). اسس علم النفس التربوي، ط3، عمان، دار الفكر للطباعة والنشر.

- الجرف، ريما. (2008). متطلبات الانتقال من التعليم التقليدي الى التعليم الالكتروني, كلية اللغات والترجمة, جامعة الملك السعودي.

- الجمل، سمير سليمان. (2020). التعليم الالكتروني في الجامعات الفلسطينية وتأثيره على مخرجات التعليم في ظل جائحه كورونا. جامعه القدس المفتوحة.

- حمدان، محمد. (2007)، معجم مصطلحات التربية والتعليم ط1 عمان: دار كنوز المعرفة.

- زيتون، حسن. (2007). أساسيات الوسائل التعليمية وتكنولوجيا التعليم، السعودية: الرياض، الدار الصولتية.

- العلاق، بشير. (2004). استثمار أساليب وتقنيات المعلومات والاتصالات في بيئة التعليم الإلكتروني. المؤتمر العلمي السنوي الرابع لجامعة الزيتونة الأردنية، عمان: الأردن.

- الحلفاوي، وليد. (2006). مستحدثات تكنولوجيا التعليم في عصر المعلومات، عمان: دار الفكر.

- الجرف، ريما. (2008). متطلبات الانتقال من التعليم التقليدي إلى التعليم الإلكتروني، كلية اللغات والترجمة، جامعة الملك سعود.

- الصيرفي، إنعام، نعمة، أحمد. (2013). استخدام التعلم الإلكتروني لتحقيق الجودة في طرائق التدريس في مؤسسات التعليم العالي (دراسة تجريبية). المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي، مج(6)، ع12، (53-36).

- العامر، عبد الله. (2020). دافعية الطلاب أثناء التعلم عن بعد, دروس من جائحة كورونا.

- فنيبي، عبير رشيدي، زيادة، رنا احمد، رشيد، الاء محمد، صانوري، زينة وليد، ظاهر، ازدهار محمد، قطينه، نسرين طلال . (2020). جائحه كوفيد-19 واقع التعليم الالكتروني في السياق الفلسطيني من وجهة نظر المعلمين.

- عبود، سليم رشيد. (2020). معوقات التعليم الالكتروني وسبيل مواجهتها. جامعه وراث الأنبياء – كلية الإدارة و الاقتصاد، العراق، 1-8 .

- عيادات، يوسف.(2012). التعليم الإلكتروني العقبات والتحديات والحلول المقترحة، دولة عجمان للعلوم التكنولوجيا. مجلة الدراسات التربوية، مج(3)، ع(11)، 219-218.

- غباري، ثائر احمد، أبو شعيره، خالد محمد. (2010). سيكولوجيا التعلم وتطبيقاته الصفية، عمان: مكتبة المجتمع العربي.

- الغريب، رمزية. (1996). القياس والتقويم النفسي التربوي، القاهرة: مكتبة الانجلو المصرية.

- ضو، صلاح، المصراتي، سالمة. (2020). تحديات تطبيق التعليم الالكتروني في المؤسسات التعليم الليبية في ظل( جائحه كورونا) دراسة نظرية.

- مقداد، محمد. (2010). الدافعية للتعلم لدى طلبة التعلم – مؤتمر التعليم الالكتروني في تعزيز مجتمعات المعرفة، البحرين.

- مقداد، محمد. (2020). موسوعة التعليم والتدريب، كلية الآداب، جامعة البحرين.

قائمة المراجع الأجنبية:

- Borstorff, k. (2011). Students Attitudes towards the Use of the Internet for Learning: A study at UNIVERSITY IN Malaysia, Educational Technology & Society, 6 (2) 45-49.

-Rethinking Education. (2015). Towards a global common good UNESCO 2015.

Downloads

Published

2024-03-31

Issue

Section

Sociology & psy

How to Cite

Haifa Abdelqader, P. (2024). The Status of Distance Learning and Its Relationship with Learning Motivation among Secondary School Students in Taybeh, Palestine, Amid the COVID-19 Pandemic. Lark, 16(2 pt1), 477-455. https://doi.org/10.31185/lark.3403