Intellectual and Technical Dimensions of the Human Environment in the Works of Graphic Artists
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.3397Keywords:
Keywords:( Environment, Intellectual & Technical, Graphics)Abstract
This research conducts an analytical exploration of the human environment, both intellectually and technically, within the realm of graphic artists utilizing computer programs and diverse technological approaches. The study addresses the research problem, hypotheses, significance, objectives, methodology, and reviews related studies. The initial chapter delves into the human environment and graphic arts, while the subsequent chapter navigates the intellectual and technical aspects in graphic design. The third chapter outlines research procedures, followed by results, recommendations, and references.
Modern technology, particularly advancements in computer programs, has unlocked new frontiers for artistic creativity and innovation in the visual arts. Artists urgently embrace these programs, producing contemporary graphic works that articulate their ideas and achieve self-realization through previously unavailable capabilities. Computers play a pivotal role in contemporary life, impressing the world with contributions to inspiration, dissemination, and human thought development.
Visual artists, early adopters of computer potential, benefit from its diverse capabilities, utilizing self-developed skills to capture ideas. The computer excels at precise tasks, offering a vast color palette, smoothly moving lines, accurate measuring tools, and a malleable visual memory for easy creation of new, complex formulations. Artists effectively steer this technology to serve their artistic goals, yielding diverse and unique creations.
References
المراجع:
- صلاح عبد السلام قراقيش : "تاريخ التربية الفنية" - كلية التربية الفنية –2003
- نبيل وديع رزوق:البيئة الشعبية واثرها في فن الحفر العربي المعاصر، رسالة دكتوراة، كلية الفنون الجميلة، جامعة حلوان، 1986م.
- مجمع اللغة العربية: المعجم الوجيز، طبعة وزارة التربية والتعليم، الهيئة العامة لشؤن المطابع الاميرية، القاهرة، 1990م.
- احمد عزت راجح: اصول علم النفس، مطبعة جامعة الاسكندرية، الطبعة الثانية، 1957 م.
- نوال عبد الحليم: اثر الاتجاهات العلمية في فن تصوير القرن العشرين وامكانية الاستفادة في تدريس التصوير لمعلم التربية الفنية، رسالة دكتوراة، كلية التربية الفنية، جامعة حلوان، 1978م.
- روبين جورج كولنجوود: مبادئ الفن، ترجمة احمد حمدي محمود، الدار المصرية للتاليف والترجمة، القاهرة، 1966م.
- رمزي محمد العربي: التصميم الجرافيكي، مكتبة المجمع العربي، عمان،2008م.
- محمد علي الدرايسة واخرون: التصميم الجرافيكي بين النظرية والتاريخ، الطبعة الاولى، مكتبة المجتمع العربي، 2010م.
- نها سيد محمد عفيفي: الثورات التكنولوجية وتاثيراتها على فلسفة التصميم ثنائي الابعاد، رسالة دكتوراة، كلية الفنون التطبيقية، جامعة حلوان، 2010م.
- امل محمد فهمي: التوظيف الكرافيكي لبصريات الخامة واثره على جمالىات التصميمات الزخرفية، رسالة ماجستير، كلية التربية الفنية، جامعة حلوان، 2004م.
- ايمان محمد توفيق السكري: الكمبيوتر كاداة للارتقاء بالقدرات الابتكارية في فن الجرافيك، رسالة دكتوراة، كلية الفنون الجميلة، جامعة حلوان،1995م.
- محمد عبد المنعم زكي: الفن والتصميم، الطبعة الاولى، القاهرة،1996م.
- روبرت جيلام سكوت: اسس تصميم، دار النهضة، مصر، 1980م.
- فاروق محمد علي خليفة: تصميم العبوة بين الشكل والوظيفة، بحث مقدم في مؤتمر الطباعة والتغليف، مجلة كلية الفنون التطبيقية،جامعة حلوان،1994م.
- سعد صديق بهنسي واخرون: مقدمة في التصميم الكرافيكي، الطبعة الاول، عمان، 2009م.
- عيد سعيد يونس: البحث العلمي في الفن والتربية الفنية، عالم الكتب، الطبعة الاولى، 2015م.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 احمد عباس الجميعاوي
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.