Features of polyphony in the tale of the different-colored concubines

Authors

  • Dr. Husam Mohammed Dewan Imam Al-Kadhim College of Islamic Sciences University / Wasit departments

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss51.3260

Keywords:

Keywords: - story, polyphony, dialogue, intertextuality.

Abstract

The research aims to investigate the features of the polyphony in the story ( the maidservants of different colours and the dialogue that took place between them) which is one of the tales of one thousands and one night. It depends on the title (the dialogue that took place between them ) on the dialogue which is the smooth ground of polyphony in the novel according to the critics. The features of the polyphony are formed in the difference of the viewpoint of the maidservants according to a specific situation which is the standard of the beauty. It's an ideological difference depends on the difference of the colours and the shape of the maidservants (white, brown,fat, thin, yellow, black)as well as their conviction about beauty standards that suits the colour and shape of each one of them. The dialogue in the story takes the form of pilgrims,so that each one of these maidservants presents her vision of beauty. It is a special vision based on the religious philosophical and literary references.It contradict the vision that corresponds to it . For example (the fat and the thin). The dialogue is a dialogue revealing the ideological difference and the verbal diversity in the story.

References

- ابراهيم فتحي. (1986). معجم المصطلحات الأدبية . صفاقس: المؤسسة العربية للناشرين المتحدين.

- ألف ليلة وليلة. (بلا تاريخ). بيروت: المكتبة الحديثة ناشرون.

- باسم صالح. (2012). الصوت الآخر في الرواية العراقية، دراسة في المبدأ الحواري. بغداد: دار الفراهيدي للنشر والتوزيع.

- بوريس أوسبنسكي. (1998). شعرية التأليف، بنية النص الفني وأنماط الشكل التأليفي. المجلس الأعلى للثقافة.

- جميل حمداوي. (2020). أنواع المقاربات البوليفونية. تطوان - المملكة المغربية: دار الريف للطبع والنشر الإلكتروني.

- جيرار جنيت. (1997). خطاب الحكاية (بحث في المنهج). المجلس الأعلى للثقافة.

- حميد لحميداني. (1989). أسلوبية الرواية (مدخل نظري). المغرب: دراسات.

- سامية داودي. (1 يناير, 2013). ميخائيل باختين: الرواية مشروع غير منجز. مجلة الخطاب، صفحة 78.

- سليمة عذاوري. (2012). شعرية التناص في الرواية العربية، الرواية والتاريخ. القاهرة: رؤية للنشر والتوزيع.

- عادل بن علي الغامدي. (2016). الحجاج في قصص الأمثال القديمة، مقاربة سردية تداولية. عمان: دار كنوز المعرفة للنشر والتوزيع.

- عبد الرحيم الكردي. (2006). الراوي والنص القصصي. القاهرة: مكتبة الآداب.

- فاضل ثامر. (2016). الصوت الآخر، الجوهر الحواري للخطاب الأدبي. بغداد: دار الشؤون الثقافية العامة.

- لطيف زيتوني. (2002). معجم مصطلحات نقد الرواية. لبنان: مكبة لبنان ناشرون، دار النهار للنشر.

- مجموعة من المؤلفين. (2010). معجم السرديات. تونس- لبنان: الرابطة الدولية للناشرين المستقلين.

- محمد بو عزة. (2016). حوارية الخطاب الروائي التعدد اللغوي والبوليفونية. القاهرة: رؤية للنشر والتوزيع.

- محمد عبد الباسط عيد. (2013). في حجاج النص الشعري. الدار البيضاء: افريقيا الشرق.

- ميخائيل باختين. (1986). شعرية دوستويفسكي. الدار البيضاء - بغداد: دار توبقال للنشر، دار الشؤون الثقافية العامة.

- ميخائيل باختين. (1987). الخطاب الروائي. القاهرة: دار الفكر للدراسات والنشر والتوزيع.

Downloads

Published

2023-09-30

Issue

Section

Arabic

How to Cite

Husam Mohammed Dewan, D. . (2023). Features of polyphony in the tale of the different-colored concubines. Lark, 15(6), 93-75. https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss51.3260