Administrative Support According to Sears theory and its Relationship to Leadership Capability of Primary School Head teachers in Wasit Governorate
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss51.3233Keywords:
Caesar theory, administrative support, leadership ability, organizational justice.Abstract
The present research aims to identify the level of administrative support according to Sears 's theory among the head teachers of primary schools in Wasit Governorate, the center, as well as to identify the level of leadership capability among them. Then the correlation between administrative support and leadership capability is found .
The researcher uses the descriptive correlative approach as a means to reach the results of the research. As for the research community, it consists of teachers of the primary schools within Wasit Governorate, (3149) teachers. As for the research sample, it is chosen randomly, at a rate of (10%), and they are (315) in number . After providing all the requirements for preparing the two scales (administrative support according to Sears theory, which consists of the following three areas: (organizational justice - the behavior of the leader supporting subordinates - participation in decision-making). For each one of the above mentioned fields six items (statements) were put, and their total number came to be 18 items .The second scale was the scale of leadership capability which consists of the following three domains: use of power, flexibility and understanding others . For each domain , six statements were put and came to become 18 in number.
Afterwards, validity and reliability were conducted. The two scales became ready in their final form, and the researcher used appropriate statistical methods to achieve the objectives of his research such as, the arithmetic mean, standard deviation, t-test for one sample , t-test for two independent samples and the Pearson correlation coefficient. The results of the research show the following: presence of administrative support among primary school head teachers , presence of leadership capability among primary school head teachers, and the existence of a correlation between administrative support and leadership capability among primary school head teachers. All the above mentioned results are based on the point of view of teachers within Wasit Governorate. Finally the researcher presents some conclusions ,recommendations and suggestions.
References
المصادر :
- وزارة التربية (2017) . بغداد العراق .
- الغانمي ، عبد العزيز (2022) : القيم التنظيمية لإدارات التربية ، كلية التربية ، جامعة اليرموك الاردن .
- الكناني , قاسم عبد الحسين (2017) : القيم التنظيمية وفق انموذج فرنسيس ودكوك والدعم الاداري وفق انموذج ايزينبيرغر غير وعلاقتها بمستوى الانجاز ، اطروحة دكتوراه غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية التربية ابن رشد .
- السالم ، مؤيد (2017) : القيم الادارية لمدراء الصناعة في العراق ، مجلة البحوث التربوية ، بغداد العراق .
- الكبيسي , جنان حاتم ( 2017) : القدرة القيادية لمديري اعداديات الصناعة في محافظة بغداد ، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة بغداد ، كلية التربية ابن رشد .
- باقر ، عبد الكريم حمزة (2014) : علم النفس الاداري ، وزارة التعليم العالي ، بغداد ، العراق .
- الفتلاوي ، رجاء (2013) : ادارة النزاع التنظيمي ، منشورات معهد الادارة العامة ، بغداد ، العراق .
- نشوان ، يعقوب ( 2014) : الادارة والاشراف التربوي ، دار الفرقان للنشر ، عمان ، الاردن .
- وزارة التربية ( 2018) , بغداد العراق .
- مدادات ، تبدل (2006) : القيادة الادارية , دار الثقافة للنشر ، عمان ، الاردن
- العزاوي , حسن (2009) : المدير بين الوهم والحقيقة ، مجاة الادارة العامة ، الرياض ، المملكة العربية السعودية .
- محسن ، صبحي (2019) : بناء الثقة من منظور الجودة ، الدوحة ، قطر .
- المغربي ، كامل (2005) : اساسيات في الادارة ، دار وائل للنشر والتوزيع , عمان ، الاردن .
- القريوتي ، محمد قاسم ( 2013) : المفاهيم الحديثة في الادارة ، عمان , الاردن .
- حمادات ، محمد حسن ( 2012) : وظائف وقضايا معاصرة في الادارة التربوية , عمان , الاردن .
- البكري , شوقي (2016) : ادارة الاعمال منظور كلي ، بغداد , العراق .
- العساف , عبد المعطي (2014) : مبادئ الادارة ، عمان ، الاردن .
- جواد ، نبيل عبد الفتاح (2017) : علم النفس الاجتماعي ، مكتبة الزهراء ، القاهرة ، مصر .
- وزارة التخطيط (1988) : قانون رقم 8 ، بغداد ، العراق .
- العرضي ، عبد الله بالقاسم ( 2008) : مدخل في الادارة التربوية ، جامعة فار ينوس ، بنغازي ، ليبيا .
- شاهين ، توفيق (2016) : الصراع التربوي البناء ، عمان , الاردن .
- العاني ، سعيد ياسين (2017) : مقدمة في السلوك الانساني وتطبيقاته في المجال الاداري ، القاهرة ، جمهورية مصر العربية .
- الفاعوري ، محمد حسن (2014) : التطوير الاداري – المفهوم والمدخل والاساليب، الراية للنشر والتوزيع ، عمان ، الاردن .
- القريوتي ، محمد قاسم (20119 : السلوك التنظيمي –دراسة السلوك الانساني في المنظمات ، دار الشروق للنشر ، عمان ، الاردن .
- كنعان ، نواف (20149 : القيادة الادارية ، دار الثقافة والنشر ، عمان ، الاردن .
- عبد الوهاب ، عبد ربه (2013) : الاتجاهات العالمية المعاصرة في القيادة التربوية ، مكتبة التربية ، الرياض ، السعودية .
- مرسي ، محمد منير ( 19839 : اختبار القيادة التروية ، القاهرة ، مصر .
- الصالح ، صبحي محيميد (20099 : بناء الثقة من منظور الجودة ، الدوحة ، القاهرة .
- زايد ، عادل 0 2017) : ادارة الصراع التنظيمي في دولة الامارات ، مجلة الادارة العامة ، الدوحة ، قطر .
- راغب ، حسين موسى (2020) : مقدمة في السلوك الانساني ، القاهرة ، مصر العربية .
- الجبوري , عدنان (2001) : القدرة القيادية لإدارات معاهد اعداد المعلمين والمعلمات في العراق ، مجلة العلوم التربوية والنفسية ، جامعة بغداد .
- الصغير , محمود (2007) : القدرة على القيادة التربوية وعلاقتها بالاتجاه العلمي لدى رؤساء الاقسام ، مجلة البحوث التربوية والنفسية , جامعة بغداد .
- محمد ، احمد علي (2009) : الادارة العلمية الاستراتيجية ، جامعة صنعاء ، اليمن .
- ابو لبدة ن سبع محمد (2009) : مبادئ القياس النفسي والتقويم التربوي ، عمان ، الاردن .
- الجلبي ، سوسن شكري (2005) : اساسيات بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية ، مؤسسة علاء الدين للطباعة والنشر ، دمشق , سوريا .
- الفتلاوي , سحر ( 2013) : التأثير الوسيط للدعم التنظيمي وعلاقته بالعدالة التنظيمية في تحقيق التميز ، جامعة الكوفة ، العراق .
Mitchell ( 2008) ; Tadrantges of supportive Supervision over clinical supervision November .
Paige(2008) ; jean behavior in organization mass alley university of Sam bridge new york
Sources :
Ministry of Education (2017). Baghdad, Iraq .
Al-Ghanmi, Abdel Aziz (2022): Organizational Values for Education Departments, College of Education, Yarmouk University, Jordan.
Al-Kinani, Qassem Abdul-Hussein (2017): Organizational values according to the model of Francis and Duck and administrative support according to the Eisenberger model and their relationship to the level of achievement, unpublished doctoral thesis, University of Baghdad, College of Education Ibn Rushd.
Al-Salem, Moayad (2017): Administrative values for industry managers in Iraq, Journal of Educational Research, Baghdad, Iraq.
Al-Kubaisi, Jinan Hatem (2017): The leadership ability of directors of industry preparations in Baghdad Governorate, unpublished master's thesis, University of Baghdad, College of Education, Ibn Rushd.
Baqer, Abdul Karim Hamza (2014): Administrative Psychology, Ministry of Higher Education, Baghdad, Iraq.
Al-Fatlawi, Raja (2013): Managing Organizational Conflict, Publications of the Institute of Public Administration, Baghdad, Iraq.
Nashwan, Yaqoub (2014): Educational Administration and Supervision, Dar Al-Furqan Publishing House, Amman, Jordan.
Ministry of Education (2018), Baghdad, Iraq.
Extensions, Change (2006): Administrative Leadership, Dar Al Thaqafa for Publishing, Amman, Jordan.
Al-Azzawi, Hassan (2009): The Director between Illusion and Truth, Majah Public Administration, Riyadh, Saudi Arabia.
Mohsen, Sobhi (2019): Building trust from a quality perspective, Doha, Qatar.
Al-Maghrabi, Kamel (2005): Basics in Management, Dar Wael for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
Al-Qaryouti, Muhammad Qassem (2013): Modern Concepts in Management, Amman, Jordan.
Hamadat, Muhammad Hassan (2012): Functions and contemporary issues in educational administration, Amman, Jordan.
Al-Bakri, Shawky (2016): Business Administration, a holistic perspective, Baghdad, Iraq.
Al-Assaf, Abdel-Moati (2014): Principles of Management, Amman, Jordan.
Jawad, Nabil Abdel-Fattah (2017): Social Psychology, Al-Zahraa Library, Cairo, Egypt.
Ministry of Planning (1988): Law No. 8, Baghdad, Iraq.
Al-Ardi, Abdullah Belqasim (2008): Introduction to Educational Administration, Varinos University, Benghazi, Libya.
Shaheen, Tawfiq (2016): constructive educational conflict, Amman, Jordan.
Al-Ani, Saeed Yassin (2017): Introduction to Human Behavior and its Applications in the Administrative Field, Cairo, Arab Republic of Egypt.
Al-Faouri, Muhammad Hassan (2014): Administrative Development - Concept, Introduction and Methods, Al-Raya for Publishing and Distribution, Amman, Jordan.
Al-Qaryouti, Muhammad Qassem (20119: Organizational Behavior - Studying Human Behavior in Organizations, Al-Shorouk Publishing House, Amman, Jordan.
Kanaan, Nawaf (20149: Administrative Leadership, House of Culture and Publishing, Amman, Jordan.
Abdel-Wahhab, Abd Rabbo (2013): Contemporary Global Trends in Educational Leadership, Education Library, Riyadh, Saudi Arabia.
Morsi, Mohamed Mounir (19839: Reflexive Driving Test, Cairo, Egypt.
Al-Saleh, Sobhi Muhaimid (20099: Building Trust from a Quality Perspective), Doha, Cairo.
Zayed, Adel 0 2017): Organizational Conflict Management in the UAE, Journal of Public Administration, Doha, Qatar.
Ragheb, Hussein Musa (2020): Introduction to Human Behavior, Cairo, Arab Egypt.
Al-Jubouri, Adnan (2001): The leadership ability of the administrations of teacher preparation institutes in Iraq, Journal of Educational and Psychological Sciences, University of Baghdad.
Al-Saghir, Mahmoud (2007): The ability of educational leadership and its relationship to the scientific direction of department heads, Journal of Educational and Psychological Research, University of Baghdad.
Muhammad, Ahmed Ali (2009): Strategic Scientific Management, Sana'a University, Yemen.
Abu Libdeh N. Sabaa Muhammad (2009): Principles of Psychological Measurement and Educational Evaluation, Amman, Jordan.
Chalabi, Sawsan Shukri (2005): The Basics of Constructing Psychological and Educational Tests and Measures, Aladdin Corporation for Printing and Publishing, Damascus, Syria.
Al-Fatlawi, Sahar (2013): The mediating effect of organizational support and its relationship to organizational justice in achieving excellence, University of Kufa, Iraq.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Asst. Lecturer Asaad Hassab Allah Alwan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.