The modern educational values system in Children's stories in Iraq
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss50.3186Keywords:
Story- education values- knowledge stock- means- modalities- acquaintaces- activitiesAbstract
The current study aimed to reveal the system of values through the teaching of modern educational stories in children's literature, and the types of these stories, whether educational, indicative, descriptive, scientific, educational or value, in addition to showing how to develop these educational values among children through the stories of Iraqi writers, with the necessary approach in the forms of these texts and what they aspire
What impact has the use of modern educational stories aimed at children on the development of their knowledge faculties, culture and language?
The sample was identified by 25 teachers studying educational stories, where the study adopted the analytical descriptive approach in addition to the semiotic and psychological methodologies and the experimental approach in the applied side. The study methodology was based on a questionnaire for teachers, the experience of applying the skill, and several conclusions and generalizations emerged through the aforementioned interviews, questionnaires and the application of tools.
The study ended with the results, analyzing and discussing them and coming up with recommendations and proposals, and the study was attached to the list of sources and references that were reported, which were required by the work.
The most important finding of the study is that teaching and reading guided educational stories contributes to students gaining linguistic, cognitive and cultural skills, and increases in building their personality, based on strategies, means and targeted activities, and highlighting the values from the contents of these modern educational stories among Iraqi writers
References
المـراجـع والمصادر
أحمد، سمیر (2004)، قصص وحکایات الأطفال وتطبیقاتها العملیة، الأردن، دار المسیرة للنشر والتوزیع
الأنصاري، د.فريد، (1997)، أبجديات البحث في العلوم الشرعية، منشورات الفرقان، مطبعة النجاح، الدار البيضاء.
يشوس، أحمد، 1977، نزعة تربوية محافظة في قصة الطفولة بتونس ، مجلة الحياة الثقافية ، العدد ( 1 ).
باعشن، لمیاء محمد صالح(1429)، التبات والنبات، حکایات شعبیة حجازیة.جدة
حسن ، طلال، (1980)، الشمس والقمر، الحدباء، العدد ( 67 ).
حسن ، طلال، (1979)، الشمعة، مجلة ،اسامة، دمشق، العدد (246).
حسن، طلال، (1996)، دبدوب والنملة ، الحدباء، العدد (746).
الحمید، هبة (1426)، أدب الطفل فی المرحلة الابتدائیة، عمان، دار الصفاء للنشر والتوزیع
رسام، زهير، (1983)، هدية محترمة ، المزمار، العدد (32)
زلط، أحمد علی عطیة (2000)، مدخل إلى أدب الطفولة أسسه أهدافه وسائطه، الریاض، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامیة .
شحاتة، حسن (1992)، المضامین التربویة لحکایات طفل القریة، دراسة نقدیة، المؤتمر السنوی الخامس للطفل المصری، مرکز دراسات الطفولة، جامعة عین شمس.
الصغیر، حسن(1991)، القیم التربویة المتضمنة فی بعض الحکایات الشعبیة بمحافظة سوهاج، دراسة تحلیلیة. رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة التربیة، جامعة أسیوط.
طعیمة، رشدی أحمد (1998)، أدب الأطفال فی المرحلة الابتدائیة النظریة والتطبیق مفهومه وأهمیته- تألیفه وإخراجه- تحلیله وتقویمه، القاهرة، دار الفکر العربی .
عبد الکافي، إسماعیل عبد الفتاح (2004)، القصص وحکایات الطفولة، الإسکندریة، مرکز الإسکندریة للکتاب.
علي، سعید إسماعیل (2002)، السنة النبویة - رؤیة تربویة، القاهرة، دار الفکر العربی.
العناني، حنان عبد الحمید (1999)، أدب الأطفال، ط ٤، عمان، دار الفکر.
قناوي، هدى محمد (2003)، أدب الطفل وحاجاته وخصائصه ووظائفه فی العملیة التعلیمیة، الکویت، مکتبة الفلاح.
الکیلاني، نجیب (1986)، أدب الأطفال فی ضوء الإسلام، بیروت، مؤسسة الرسالة.
المرزوقي، آمال حمزة (1995)، مضامین تربویة فی صورة البقرة، مجلة دراسات تربویة، 71، (10)
الهیتي، هادی نعمان (1988)، ثقافة الأطفال، الکویت، عالم المعرفة، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lec. Mohammed Gharkan Sarhan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.