The C0MMONS AND THE HUSOS OF Ibn Hajar Al-Asqalani in Fath Al-Bari in the explanation of Sahih al-Bukhari
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss51.3111Keywords:
The context, deliberative , Hadith of the Prophet.Fatth Al-Bari.Abstract
The context in the Hadith of the Prophet has particular importance because the conditions of the prophet (peace be upon him) are changing in place and time, peace and war, and for this reason, the scholars concentrate on the context and considered it an essential reference in what is meant by the speech of the Messenger of God (peace be upon him) and warned against neglecting it. Ibn Hajar tracked the movement of meaning and its continuous fluctuations with a keen spirit and a thinking mind, and this is obvious in many proposals in his interpretations. He dealt semantically with verbs, nouns, and letters, and dealt with the word articulation in terms of changing the field of its indication, as it may be exposed to expanding the meaning after it was in a narrow field or vice versa or words may also rise whose connotations were previously vulgar, or vice versa. The interpreter has interrelated the prophetic language to the context and everything that surrounds the rhetorical process in order to clarify its intended meaning. In addition to that, the scope of implementation of the connotations of words for Ibn Hajar is undoubtedly the book (Holy Quran) and Sunnah, though, he agrees with the scholars of jurisprudence and assets.
The interpreter was able to construe that discourse with what was available to him regarding the means of inference and norms of usage. He explained the intended meaning and clarified the purpose of the interlocutor. He absorbed that many linguistic expressions carry more than they appear, such as metaphors, euphemisms, and so on. These phrases require mastery of the mechanisms of discourse interpretation accompanied by a set of intended and jurisprudential rules, with which the interpreter was able to stand on the accurate meanings, which indicated that his language is not just a language that carries words. Instead, it is a functional, deliberative language that carries religious, historical, and cultural dimensions, and the one who closely acquainted himself upon Al- Fath notices Ibn Hajar's lack of adherence to the verbal form of the hadith discourse, rather he transgressed it to the usage dimension of the language in the interpretation of that discourse
References
القرآن الكريم
– الكتاب: عمرو بن عُثمان بن قنبر أبو بشر (سيبويه) (175هـ)، تحقيق: عبد السّلام محمّد هارون، نشر: مكتبة الخانجي / القاهرة، ط5 1430 هـ - 2009 م.
– معاني القرآن: يحيى بن زياد بن عبد الله بن منظور الدّيلميّ أبو زكرياء الفرّاء (207هـ)، تحقيق: أحمد يوسف النّجاتيّ وعبد الفتّاح إسماعيل الشّلبيّ، نشر: دار المصريّة للتأليف والتّرجمة / مصر، ط1.
– الرّسالة: إدريس بن العبّاس بن عُثمان بن شافع أبو عبد الله الشّافعيّ (204هـ)، تحقيق: أحمد شاكر، نشر: مكتبة الحلبي / مصر، ط1 1358 هـ - 1940 م.
– فصل المقال: محمّد بن أحمد بن محمّد بن أحمد بن رشد أبو الوليد القرطبيّ (595هـ)، دراسة وتحقيق: محمّد عمارة، نشر: دار المعارف / بيروت، ط2.
– التّعريفات: عليّ بن محمّد بن عليّ الزّين الشّريف الجرجانيّ (816هـ)، تحقيق وضبط: جماعة من العلماء، نشر: دار الكتب العلميّة، ط1 1403 هـ - 1983 م.
– الموافقات: إبراهيم بن موسى بن محمّد اللّخميّ الغرناطيّ الشّافعيّ (790هـ)، تحقيق: مشهور بن حسين آل ياسين، نشر: دار ابن عفّان، ط1 1417 هـ- 1997م.
– فتح الباري شرح صحيح البخاري: شهاب الدّين أحمد بن علي بن محمّد بن محمّد بن علي بن محمود بن أحمد بن أحمد بن حجر أبو الفضل العسقلانيّ المصريّ الشّافعيّ (852هـ)، رقّم كتبه وأبوابه وأحاديثه: محمّد فؤاد عبد الباقي، أخرجه: وصحّحه وأشرف على طبعه: وحب الدّين الخطيب، عليه تعليقات العلّامة: عبد العزيز بن عبد الله بن باز، نشر: دار المعرفة/ بيروت.
– أصول السّرخسيّ: محمّد بن أحمد بن أبي سهل السّرخسيّ (483هـ)، نشر: دار المعرفة / بيروت.
– الجامع المُسند الصّحيح المُختصر من أمور رسول الله صلّى الله عليه وسلّم وسننه وأيّامه (صحيح البخاري): محمّد بن إسماعيل أبو عبد الله البخاريّ الجعفيّ (256هـ)، تحقيق: محمّد زهير بن ناصر النّاصر، نشر: دار طوق النّجاة (مُصوّرة عن السّلطانيّة بإضافة ترقيم محمّد فؤاد عبد الباقي)، ط1 1422هـ.
- اشتقاق أسماء الله الحسنى: عبد الرّحمن بن إسحاق البغداديّ النّهاونديّ أبو القاسم الزّجاجيّ (337هـ)، تحقيق: عبد الحسين المُبارك، نشر: مؤسّسة الرّسالة / بيروت، ط2 1406 هـ - 1986 م.
– المزهر في علوم اللُّغة وأنواعها: جلال الدّين عبد الرّحمن بن أبي بكر السّيوطيّ (911هـ)، تحقيق: فؤاد علي منصور، نشر: دار المكتبة العلميّة / بيروت - لبنان، ط1 1418 هـ - 1998 م.
– الصّاحبي في فقه اللُّغة العربيّة ومسائلها وسنن العرب في كلامها: أحمد بن فارس بن زكريّا القزوينيّ الرّازي أبو الحُسين (395هـ)، ط1 1417 هـ - 1997 م.
– جمهرة اللُّغة: محمّد بن الحُسين بن دريد أبو بكر الأزديّ (321هـ)، تحقيق: رمزي منير بعلبكيّ، نشر: دار العلم للملايين / بيروت، ط1 1407 هـ - 1987 م.
- المُحكم والمحيط الأعظم: عليّ بن إسماعيل بن سيده أبو الحسن المرسيّ (458هـ)، تحقيق: عبد الحميد هنداويّ، نشر: دار الكتب العلميّة، ط1 1420 هـ - 2000 م.
- المفردات في غريب القرآن: الحُسين بن محمّد أبو القاسم الرّاغب الأصفهانيّ (502هـ)، تحقيق: صفوان عدنان، نشر: دار القلم، ط1 1412 هـ - 1992 م.
– تفسير القرآن العظيم: إسماعيل بن عمر بن كُثير القرشيّ البصريّ أبو الفداء (774هـ)، تحقيق: سامي بن محمّد ، نشر: دار طيبة، ط2 1419 هـ - 1999 م.
- لسان العرب: جمال الدّين محمّد بن مكرم بن عليّ أبو الفضل ابن منظور الأنصاريّ الأفريقيّ (711هـ)، نشر: دار صادر / بيروت، ط3 1414 هـ.
-عمدة الحفّاظ في تفسير أشرف الألفاظ (معجم لغويّ لألفاظ القرآن الكريم): الشّيخ أحمد بن يوسف بن عبد الدّائم المعروف بالسّمين الحلبيّ (756هـ)، تحقيق: محمّد باسل عيون السّود، نشر: دار الكتب العلميّة، ط1 1416 هـ - 1996 م.
- اللّباب في علوم الكتاب: أبو حفص سراج الدّين عمر بن عليّ بن عادل الحنبليّ الدّمشقيّ النّعمانيّ (775هـ)، تحقيق: الشّيخ عادل أحمد عبد الموجود والشّيخ عليّ محمّد معوض، نشر: دار الكتب العلميّة / بيروت – لبنان، ط1 1418 هـ - 1998م.
-علم الدّلالة: الدّكتور أحمد مختار عمر (أستاذ علم اللُّغة في كليّة العلوم / جامعة القاهرة)، ط1 1985م، ط2 1988 م، ط3 1991م، ط4 1993م، ط5 1998م.
- علم أصول الفقه وخلاصة تاريخ التّشريع: عبد الوهاب خلاف (1375هـ)، نشر: مطبعة المدنيّ / المؤسّسة السّعوديّة بمصر.
– العين: الخليل بن أحمد بن عمرو بن تميم أبو عبد الرّحمن الفراهيديّ (170هـ)، تحقيق: مهدي المخزومي و إبراهيم السّامرّائيّ، نشر: دار ومكتبة الهلال.
– إصلاح المنطق: يعقوب بن إسحاق أبو يوسف ابن السّكّيت (244هـ)، شرح وتحقيق: محمّد مرعب، نشر: دار إحياء التراث العربي، ط1 1422هـ - 2002 م.
- كوثر المعاني الدّراري في كشف خبايا صحيح البخاري: محمّد الخضر بن سيّد بن عبد الله بن أحمد الجكنيّ الشّنقيطيّ (1354هـ)، نشر: مؤسّسة الرّسالة / بيروت، ط1 1415 هـ - 1995 م.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Researcher Hayat Ali Hussein , Prof. Dr. Majeed Khairallah Rahi Alzamily
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.