Obstacles to the development of higher education in Iraq A sociological study at Al-Qadisiyah University
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss50.3102Keywords:
Training programmes, development, skills, University professorAbstract
Training programs are one of the most important means followed by most universities in all parts of the world because of their primary and major role in developing the abilities and skills of their affiliates, especially professors. Sometimes the institution may fail to make appropriate plans for this program, resulting in its failure. The existence of training programs is a key factor that plays a role in the development of the capacity of a university professor. Today, in light of the recent development of human society, especially in the field of communication technologies, the state must work to develop human resources.
Since the educational institution of the university is one of the basic institutions whose scientific and practical realities must be enhanced, it is obliged here to develop the skills of its members, especially professors. Thus, most universities today work to provide the right atmosphere for the establishment of training programs by providing the required commitments, such as halls equipped with the latest means and techniques and providing the best training cadres, as well as by concluding agreements with universities in foreign countries to implement training programs or by sending trainers to Iraqi universities as well as facilitating difficulties in enrolling its members in the training program.
The research (Training programs and developing the skills of university professors; sociological research at Qadisiya University) addressed in a field what these programs are and what are the most important factors that lead to their failure? The search contained two sides, the first field contained three chapters. The first one is the discussion addressed key research elements (topic, importance of research, and research objectives). The second part of the research contained the definition of research concepts and terminology. While the third part contained the first: training programs and the development of the quality of university performance, the second: the development and development of the skills of the university professor in the knowledge society, and the field side contained two chapters. Chapter I dealt with the research methodology. Chapter II dealt with the analysis of the papers and data on the research topic, followed by the results, recommendations, and sources.
References
-احمد محمود الزنفلى،التخطيط الاستراتيجي للتعليم الجامعي:دوره في تلبية متطلبات التنمية المستدامة، مكتبة الأنجلو المصرية،مصر،2013 ،ص602
-زياد عبد الكريم النسور،الدليل التدريب لتنمية الموارد البشرية، دار الأكاديميون للنشر والتوزيع،عمان،2021.
-سماح محمد سيد أحمد،التصنيفات العالمية للجامعات،العربي للنشر والتوزيع،مصر،2018،ص6.
-عبد الله عبد الدايم، الآفاق المستقبلية للتربية في البلاد العربية، دار العلم للملايين،بيروت،2000
-عبد الهادي الجوهري، قاموس علم الاجتماع، المكتب الجامعي الحديث، مصر، ،1998،ص72.
-فاطمة عبد المنعم محمد عوض،التعليم العالي وبناء مجتمع المعرفة: إدارة مدن المعرفة بالمملكة العربية السعودية أنموذج،المجلة التربوية،ع94،ج3،كلية التربية،جامعة سوهاج،2022.
فلسطين محمد أحمد الكسجي،الجودة في التعلم عن بعد،دار اسامة للنشر والتوزيع،الاردن،2012 7-
-محفوظ جودة، إدارة الجودة الشاملة مفاهيم وتطبيقات، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، الأردن،2007
-محمد عمر علي العامري، قضايا معاصرة في الإدارة التربوية، دار المعتز للنشروالتوزيع،الاردن،2018
-محمــد قاســم مقابلة،التدريــب التربــوي والأساليب القياديــة الحديثــة وتطبيقاتهــا التربويــة، دار الشــروق،2011.
-محمد كمال محمد التابعي،تغريب العالم الثالث - قراءة نقدية في علم اجتماع التنمية،دار المعارف،القاهرة،1993.
-محمد مهدي القصاص ,مبادئ الاحصاء والقياس الاجتماعي ,المنصورة ,مصر ,2007,
-مدحت محمد ابو النصر، إدارة الجودة الشاملة في مجال الخدمات "الاجتماعية – التعليمية والصحية"، مجموعة النيل العربية،القاهرة،2008،
-منصور العور، ماذا تعرف عن الجودة ومستقبل التعليم العالي؟،العربي للنشر والتوزيع،مصر،2019.
-نبيل سعد خليل،ادارة المؤسسات التربوية في بدايات الألفية الثالثة،دار الفجر للنشر والتوزيع،القاهرة ،2014،.
-نبيل علي.نادية حجازی ،الفجوة الرقمية:رؤية عربية لمجتمع المعرفة،عالم المعرفة، ع ۳۱۸،۲۰۰5
-هند بنت سـليمان الصليهم. موسى بن سليـمان الفيفي،تقييم برامج تعليم الكبار والتعلم مدى الحياة في الجامعات العربية، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم،تونس،(ب.ت)
-ياغي محمد عبد الفتاح، التدريب الاداري بين النظرية والتطبيق، دار الخريجي للنشر والتوزيع، الرياض ،1996،.
-يحيي زكريا حسن خليفة،تعظيم العائد من الاستثمار في التدريب، دار يسطرون للنشر والتوزيع،القاهرة،2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Assist. Prof. Dr Falah Jaber Jassim Al-Gharabi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.