The level of teaching competencies of middle school science teachers and their relationship to students' self-learning

Authors

  • Researcher Duaa Awad Ghni Collge of Basic Education, University of Sumer, Thi-Qar, Iraq.
  • Researcher Hawaa Aziz General Directorate of Dhi Qar Education - Al-Rifai Education

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss50.3099

Keywords:

teaching competencies, self-learning.

Abstract

The current research aims to find out the extent to which science teachers in the intermediate stage possess teaching competencies and their relationship to self-learning among students for the academic year (2022-2023), which required the two researchers to build research tools after reviewing previous relevant studies, so they built a measure of teaching competencies It consists of 28 items distributed over three areas: planning, implementation, and evaluation. As for the self-learning scale, it consists of (20) items. The arithmetic mean of science teachers is (93.43) and the standard deviation is (33.10), while the hypothetical mean was (84). When comparing the arithmetic mean of the research sample with the hypothetical mean of the scale and using the t-test, it appeared that the calculated t-value was (2.19), which is greater of the tabular value (1.67), and this result indicates that it is statistically significant at the level of significance (0.05), as well as the presence of statistically significant differences according to the teaching competencies at the level of significance (0.05) in the gender variable (male, female) and in favor of teachers The arithmetic mean of science teachers appeared (103.00), while for female teachers it was (83.87), and among the results of the research also the middle school students’ possession of self-learning, as the arithmetic mean of middle school students was (35.5) and the standard deviation was (11). While the hypothetical mean was (40), and when comparing the arithmetic mean of the research sample with the hypothetical mean of the scale and using the t-test, it appeared that the calculated t-value was (3.01), which is greater than the tabular value (1.67), and this result indicates that it is statistically significant at the level of Significance (0.05), as well as there are statistically significant differences according to self-learning and in favor of the students, as the arithmetic average of the students reached (40.33), while the correlation that the science teachers possess for the intermediate stage and self-learning among the students was good and direct, as the arithmetic average of the teaching competencies reached (33.10), while the arithmetic mean for self-learning was (11.49), meaning that the higher the teachers' teaching competencies, the greater the students' motivation for self-learning. In light of this, the two researchers recommended paying attention to model teachers and creating a program for exchanging experiences between typical and regular schools from time to time, and using modern teaching aids that help students to self-learning, giving homework, and urging students to use the Internet to increase their information.

References

المصادر ‬‬‬‬‬‬‬‬‬

‬‎‎‫‬‬‬‬‬‬‬‬‬1- أبو فودة، باسل خميس، ونجاتي احمد بني ياس ، (2012) : الاختبارات التحصيلية، مفهومها كيفية اعداد اسس بنائها وتكوينها تطبيقا ميدانية، دار المسيرة للنشر والتوزيع ، ط1، عمان - الاردن . ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

15-لجماعي، عبد الوهاب أحمد (2010) . كفايات تكوين معلمين اللغة العربية للمرحلة الثانوية أنموذج ، عمان: دار يافا العلمية ودار الجنادرية.

الاساسية، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة البصرة، كلية التربية للعلوم الانسانية.

بادغشر ، علي عمر (2003): المهارات التدريسية اللازمة لمعلم العلوم الشرعية في المرحلة المتوسطة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية جامعة الملك سعود الرياض، .

التميمي، وسام نجم محمد (2019) : فاعلية برنامج تعليمي قائم على نظرية المرونة المعرفية في ‌تحصيل ‌مادة ‌القياس ‌والتقويم ‌وتنمية ‌الكفاءة ‌الذاتية الاكاديمية ‌لدى ‌طلبة ‌كلية ‌التربية‌

جابر ،سلمان واخرون (1989) : مهارات التدريس ، القاهرة ، دار النهضة العربية.

الجابري، كاظم كريم رضا و وداود عبد السلام (2013) : مناهج البحث العلمي ، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ، جامعة بغداد، كلية التربية ابن رشد للعلوم الإنسانية.

جامل ، عبد الرحمن (2001):الكفايات التعليمية في القيـاس والتقـويم واكتسـابها بـالعلم الذاتي، ط2، دار المناهج للنشر والتوزيع ، عمان ،الأردن .

الجرف، ريما سعد (2016): للطلاب فقط ، الرياض.

الحوسني، محمد سالم سعيد (2010) : التعلم الذاتي والتحصيل الدراسي لدى طلاب الجامعة في جامعة الإمارات العربية المتحدة ، دراسة حالة في الإمارات العربية المتحدة، جامعة مؤته ، الأردن.

الزغلول، عماد عبدالرحيم، وشاكر، عقلة المحاميد (2007م)، سيكولوجية التدريس الصفي, دار أسامة.

السمكري، محمد تيسير ( 2019) : الكفايات التدريسية لأعضاء هيئة التدريس في كلية السلط للعلوم الإنسانية في جامعة البلقاء التطبيقية من وجهة نظر الطلبة في ضوء معايير جودة التعليم. دراسات : العلوم التربوية ،مج. 46، ع. 3، ص. 495-509.

صابر، فاطمة وخفاجة ميرفت(2002) : أسس ومبادئ البحث العلمي، ط1، الاسكندرية، مكتبة ومطبعة الاشعاع.

الصويركي، محمد علي حسن( 2018) : درجة امتلاك الكفايات التدريسية لدى أعضاء هيئة التدريس بقسم اللغة العربية في جامعة الملك عبد العزيز من وجهة نظرهم، مجلة العلوم التربوية و النفسية، مج. 2، ع. 17، ص. 1-24.

عامر، طارق(2005):التعلم الذاتي مفاهيمه – اسسه- أساليبه, الدار العالمية القاهرة.

عبد السميع، مصطفى، وحوالة، سهير .(2005) . إعداد المعلم تنميته وتدريبه. ط1، عمان: دار الفكر.

عسيري، نوال محمد أحمد (2021) مقياس مهارات التعلم الذاتي لطالبات الصف السادس الابتدائي رسالة ماجستير غير منشورة، المملكة العربية السعودية ، جامعة الملك خالد، كلية التربية.

علام ، صلاح الدين محمود (2000): القياس والتقويم التربوي والنفسي، دار الفكر العربي للنشر والتوزيع، مصر.

علي، محمد السيد (2011). موسوعة المصطلحات التربوية. ط1، عمان: دار المسيرة.

عليان، شـــاهر ربحي (2010) :مناهج العلوم الطبيعية وطرق تدريسها النظرية والتطبيق، دار المسيرة للنشر والتوزيع،ط1، الأردن.

عوإمرة، محمد (2013) : درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس في جامعة الزيتونة الخاصة للكفايات التعليمية من وجهه نظر الطلبة ،رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة الزيتونة الخاصة.

الفتلاوي ، سهيلة محسن كاظم (2004) : تفريد التعليم في اعداد وتأهيل المعلم ، عمان ، دار الشروق .

القميص ، سمير (1990) : " أثر تدريس الخوارزميات وخرائط التدفق على قدرة حل المشكلات " ، دراسات في المناهج وطرق التدريس ، العدد التاسع .

كزان ،محمد عبدالعزيز (2014): العلاقة بين التعلم المنظم ذاتياً والتحصيل الدراسي لدى طلاب الجامعة في المملكة العربية السعودية ، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الملك سعود، السعودية .

لعدواني، خالد مطهر (2002) : التعلم ‌الذاتي- أساليبه ‌وتطبيقاته، إصدار مدارس الأبداع الحديث، اليمن.

اللقاني، أحمد حسين و علي الجمل (1996). معجم المصطلحات التربوية المعرفة في المناهج وطرق التدريس، (ط2)، القاهرة: عالم الكتب.

النبهان, موسى (2004), أساسيات القياس في العلوم السلوكية, 1, دارالشروق, عمان الأردن.

نعيم، بوعموشة (2018). الكفايات التدريسية لعضو هيئة التدريس الجامعي من وجهة نظر الطلبة في ضوء معايير الجودة الشاملة في التعليم. (أطروحة دكتوراه منشورة)، جامعة باتنة الجزائر.

المراجع الأجنبية

- Benjamin, F., Yin, C., & Syuhaily, O. (2011) A case study of student evaluation of teaching in university International Educational Studies, 4(1), 44-50.

- Bhargava. A., & Pathy, M. (2011) Perception of student teachers about teaching competencies. American International Journal of Contemporary Research, 1(1),77-81.

Downloads

Published

2023-06-30

Issue

Section

Teaching methods

How to Cite

Duaa Awad Ghni, R., & Hawaa Aziz , R. (2023). The level of teaching competencies of middle school science teachers and their relationship to students’ self-learning. Lark, 15(3 /Pt1), 861-833. https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss50.3099