Unconditional self-acceptance Management of Emotions and their relationship to straight thinking The students of the College of Basic Education
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss50.3033Keywords:
unconditional self-acceptance, emotion management, straight thinking, college studentsAbstract
The aim of the research is to identify the level of unconditional self-acceptance and emotional management and their relationship to straight thinking among students of the College of Basic Education, University of Kufa, as well as statistically significant differences according to gender (male-female) and the four academic levels. The unconditional self-acceptance scale was used in its final form (17) items, the emotional management scale in its final form (11), and the straight thinking scale was used as an ending item (12) items. The results showed that students of the Arabic language department enjoyed unconditional self-acceptance in a positive way. And there is an effect of the gender variable and unconditional self-acceptance in favor of female students. There is an effect of the variable of the academic stage and unconditional self-acceptance in favor of the second stage. There is an interaction between gender and the school stage regarding unconditional self-acceptance. The existence of positive emotions management for Arabic language students from the College of Basic Education. There is an impact of the gender variable and the management of emotions for the benefit of male students. There is an effect of the variable of the school stage and the management of emotions in the four academic stages in favor of the second stage. There is an interaction between gender and the school stage with regard to managing emotions. There is an effect of the gender variable and straight thinking in favor of male students. There is an effect of the variable of the study stage and straight thinking in the four academic stages in favor of the second stage. There is an interaction between gender and the school stage with regard to straight thinking. And that male and female students, despite all the challenges of different situations, have a logical relationship between the three variables, that is, the higher their self-acceptance, the higher the rate of managing their emotions, and the more straight their thinking.
References
• ابو جـادو. صالح محمد علي( (1998سيكولوجية التنشـئة .عمان الاردن:دار المسيـرة للنشر والتـوزيع.
• الانصاري ، بدر محمد (1998). التفاؤل والتشاؤم : المفهوم والمقياس والمتعلقات، مجلس النشر العلمي، جامعة الكويت.
• باترسون . س. ه (1981) نظريات الارشاد والعلاج النفسي , الطبعة الاولى , المجلد الاول , دار القلم , الكويت .
• بلان , كمال يوسف (2017) : نظريات الارشاد والعلاج النفسي , دار الاعصار العلمي , دمشق,ط1.
• بيوكنكيتی (۱۹۹۲). التربية الأخلاقية في رياض الأطفال، ترجمة فوزي عيسی، القاهرة: دار الفكر العربي.
• حسين , محمود عطا والزيود , نادر فهمي (1999) : مشكلات طلبة الجامعة ومستوى الاكتئاب لديهم في ضوء متغيرات الجنس والتخصص والمعدل التراكمي والمستوى الدراسي , مجلة البصائر , جامعة البنات الاهلية الاردني , الاردن .
• الخضر، عثمان محمود (2006). الذكاء الوجداني هل هو مفهوم جديد؟، دراسات نفسية، المجلد الثاني عشر، العدد الأول، ص (5- 41).
• دارة , فريدة جاسم (1995) : المشكلات السلوكية في الوسط الطلابي الجامعي بعد حرب الخليج الثانية , رسالة ماجستير غير منشورة , بغداد .
• الدباغ , ثائر فاضل عبد علي (2013) بعض العوامل العقلية والمعرفية والاجتماعية والنفسية المسهمة بنتائج مواد الامتحان الوزاري لدى طلبة الصف السادس الإعدادي في محافظة بغداد , أطروحة دكتوراه غير منشورة , كلية التربية ابن الرشد , العراق .
• روبرت، ثاولس ( 1979 ): التفـكير المستقيم والتـفكير الاعـوج، ترجـمة: حسـن سعيد الكرمي، مراجعة: صدقي عبدالله خطاب، مجلة عالم المعـرفة العدد (20)، الكويت.
• العامري, جعفر صادق عبيد (2018) : نظريات الارشاد النفسي والتربوي , دار الرضوان للنشر والتوزيع , عمان .
• عمران، تغريد محمد (۲۰۰۹). برنامج مقترح لتنمية بعض المفاهيم الأخلاقية ومهارات اتخاذ القرار الأخلاقي في مواقف الحياة اليومية وقياس أثره لدى تلميذات الإعدادية العامة والمهنية، المؤتمر العلمي الثامن عشر - مناهج التعليم وبناء الإنسان العربي/25- ۲۱ يوليو، المجلد الثاني .
• فهمي , مصطفى (1970) : الانسان والصحة النفسية ,مكتبة دار عريب , القاهرة , ط,1 .
• الكبيسي، عبد الواحد حميد ( 2009 ): دعوة للتفكير من خلال القران الكريم ، مركز دي بونو للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، الأردن .
• كوري , جيرالد (2011) ترجمة د. سامح وديع الخشن , النظرية والتطبيق في الارشاد والعلاج النفسي , الطبعة الاولى , دار الفكر , عمان
• مايرز، آن. (1995). علم النفس التجريبي، (ترجمة، خليل إبراهيم البياتي). جامعة بغداد: مطابع دار الحكمة للطباعة والنشر .
• اليعقوبي. حيّدر حسن(2013):التقويم والقياس في العلوم التربوية والنفسية. العراق :دار الكفيل للطباعة والنشر والتوزيع
• اليعقوبي .حيدر(2012):تحليل السلوك الاخلاقي من وجهة نظر علم النفس رؤيا معاصرة. العراق: المارد للتصميم والطباعة .
• Adkins. D. G. (1974): Test construction Ohio: Bell Howell company. Entex: (64175(.
• Allen, M.T.& Yen , M.W.(1979) : Introduction to measurement theory , theory , California: Brook , Cole
• Anastasia , A .(1976). psychological Testing ,New York .the Macmillan publishing .p:126
• ــــــــــــــــــــ A. (1988). Psychological Testing, (6th) New York: Macimillan.
• Bar -on R. Brown, J.M., Kirkcaldy, B.D. & Thome, E.P. (1998 Mayer, J.D. P.: Caruso, D.R. & Salovey, P., (1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence, Intelligence, 27(4): 267-298
• Carolsn , J.&Knaus, W. (2014): Albert Ellis Revisited . New York : Rutledge.
• Chamberlain,J.M.,&Hagga,D.A.F.(2001) Unconditional self-acceptance and psycolological health Journal of Rational- Emotive and cognitive Behavior Therapy , 19. 177-189.
• Chen, chang, Hewitt, P.L., Flett, G.L., Classels, G.,Birch , S.,& Blasberg, J.S.( 2012) : Insecure Attachment , perfectionists self – presentation and social Disconnection in Adolescents personality and individual differences . 25-936-941 .
• Cheng, H., Kwan, K. K., & Sevig, T. (2013). Racial and ethnic minority college students' stigma associated with seeking psychological help: Examining psychocultural correlates.
• Cole , F ( 1999 ) : Hashish Taking and Some of Variables Which Related With Its , Journal of Substances Abuse , Vol . ( 16 ) , No ( 4 ) .
• Eble,L.(1972). Essential of education measurement, drentice-hill. New York.
• Ellis , A.& Bernard , M. E. ( Ends ). (2006) : Rational emotive behavioral approaches to childhood disorders . New York : springer .
• Ellis, A . , & Harbor , R. ( 1975) : A new guide to rational living ( Revved.) Hollywood : Wilshire Book.
• ـــــــــــــــ (1962) : Reason and emotion in psychotherapy New York . Lyle Stuart
• Ellis, A.(1977) : Psychotherapy and the value of a human beings . In A. Ellis & R. Geiger ( Ends) . Hand book of relational-emotive the rap ( pp., 99- 112 ) New York : springer .
• Emotional expression and implications for occupational stress, an application of emotional quotient inventory (EQ-I). Personality and Individual Differences, 28, 1107-1118.
• Flett . G. L., Hewitt,P.L., Oliver , J.M., & Macdonald, S. ( 2002) : Perfectonism in children and their parents : Adevel of mental analysis . In G.L .Flett & P.L. Hewitt(Eds), perfectionism : Theory, research and
• Ghiselli, E, .(1981). Measurement theory for behavioral sciences .san francisco;W.H. freeman Company.
• Go leman, D. (1998). Working with emotional Intelligence. New York : Batman Books.
• Harris, A.J.L. & Hahn U(2011). Theoretical Note, Unrealistic Optimism About Future Life Events. American Psychological Association. Vol.118,No.1
• Harrison . a. & bramson . r. ( 2003 ): styles of thinking : strategies of asking , making decision , and solving problems, new York : anchor press .
• Johnson C. Philip (2004): The Difference Between Straight And Crooked Thinking,
• Josh Kerbel (1999): Thinking straight, studies in intellhgence, Vol. 48, No.3 .
• Kim, B. S. K. (2007). Adherence to Asian and European American cultural values and attitudes toward seeking professional psychological help among Asian American college students. Journal of Counseling Psychology, 54, 474 – 480
• Loury , A,A ( 2006 ) : The Effect of The use of Tapas Questioning Strategies on Bahraini lo Grade Female Students , Attires Mohammed University , Morocco , 2.
• Magnus, J.M.;Viswesvaran, C.;Deshpande,S.P.&Joseph, J. (2010).Emotion al intelligence Individual ethicality and perceptions that unethical behavior facilitatates success, Revista de Psicologia del Trabajo de las Organizations, 26(1).35-45.
• Marjorie V. W. ,(2013): How to think straight, the science news letter , Vol. 25.
• Mayer, J. D.& Salovey, P. (1990). Emotional intelligence, Imagination, Cognition and Personality, 9, 185-211.
• Mayer, J.D. P.: Caruso, D.R. & Salovey, P., (1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence, Intelligence, 27(4): 267-298.
• Mayer, J.D., Salovey, P. & Caruso, D. (2000). Models of emotional intelligence, In: R. Sternberg, Handbook of intelligence, Cambridge UK: Cambridge University Press, 396-420.
• MeCleland, D. C. & Teaque , G. (1975).Predicting risk preference among power related tasks, Journal of Personality, Vol. (43), No. (2), p:266-267
• Netemeyer , G.H ;Bearden,O.W;Sharma,s. (2003). Scaling Procedures:Issues and Applications.Sage Pulications,India
• Nunnally , J. G. (1976) : Psychometric theory . New York , Mc Graw – hall book .
• Nunnally, J. (1978). Psychometric theory. New York: McGraw Hill .
• Pizarro, D. & salovey, P. (2002). Being and becoming a good person: the role of emotional intelligence in moral development and behavior, in Aronson, Joshua (EDS.) Improving academic achievement: Impact of psychological factors on education, (247-266), San Diego: Academic Press.
• Pizarro, D. & salovey, P. (2002). Being and becoming a good person: the role of emotional intelligence in moral development and behavior, in Aronson, Joshua (EDS.) Improving academic achievement: Impact of psychological factors on education, (247-266), San Diego: Academic Press.
• Robert H. Thou less (1978): Straight and Crooked Thinking, Holder and Stoughton LTD. London.
• Stang,D.J.&Wrights man ,L.S.(1981).Dicctionary of Social behavior & social research methods ,California ,Books/Colo, publishing Company
• Stone, V. (2006). The moral dimensions of human social intelligence, Domain -Specific and Domain General Mechanisms, 9(1), 55-68.
• Weiner, E., & Stewart , B. (1984). assessing individuals; psychological and educational tests and measurements. boston; little, Brown & Company
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Asst. Prof Dr Tair Fadel Al-Dabbagh
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.