A comparative study of Retrospective Memory for high- and low-achieving students in the Colleges of Education, Karbala University
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss50.3023Keywords:
retrospective memory, academic achievement, outstanding studentsAbstract
The study sought to know the measurement of a comparative study in Retrospective Memory for high-low academic achievement among outstanding students in the Faculties of Education for Human Sciences and Pure for Specializations (Human and Scientific) University of Karbala. The researcher used a tool to measure retrospective memory. The researcher built the scale and in the light of it prepared (25) items in their final form. And after applying the research tools and analyzing the results, the results of the research came as follows: Students do not fail in the retrospective memory of those with high academic achievement - low among outstanding students in the College of Education, University of Karbala, but rather remind it of all its details. There are statistically significant differences in the retrospective memory of high-low academic achievement according to gender in favor of students. There are statistically significant differences in the retrospective memory of high-low academic achievement according to specialization in favor of humanism, and there is no interaction in gender, specialization and academic level between them. There is a correlation between retrospective memory and degrees of academic achievement in each of the variables of specialization (scientific, human), gender (student, female student) and academic level (outstanding, high-low in academic achievement) and differences in the strength of correlation
References
ابو جلالة، صبحي حمدان (1999): اتجاهات معاصرة في التقويم التربوي وبناء الاختبارات وبنوك الاسئلة. مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع. الكويت.
جابر, علي صكر , 2006, اساليب معالجة المعلومات لذوي التحمل النفسي العالي – الواطئ وعلاقتها بالقدرة الفعلية لدى طلبة الاعدادية , اطروحة دكتوراه غير منشورة , كلية التربية , الجامعة المستنصرية .
جروان، فتحي عبد الرحمن (2014): تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات، ط 6، دار الفكر للطباعة والنشر، عمان، الاردن.
خلف , سعد عبد الله حسون (2015) المعرفة الإجرائية وعلاقتها بالذاكرة الارتجاعية والتفكير المستقيم , اطروحة دكتوراه غير منشورة , كلية الآداب , جامعة بغداد . العراق .
الخيري، أروة محمد ربيع (2012): علم النفس المعرفي، ط1، طبع ونشر وتوزيع مكتبة عدنان، بغداد، العراق.
الدباغ. ثائر فاضل عبد علي(2008),مقارنة في التحصيل الدراسي والتوافق النفسي والجنس بين ذوي التفكير الإبداعي العالي ,الواطئ لدى طلبة المرحلة الثانوية في محافظة بغداد ,رسالة ماجستير, جامعة بغداد ,كلية التربية ابن رشد, العراق.
ــــــــــــــــــــــ(2022) الذاكرة الارتجاعية و التجذر المكاني لظاهرة الحشد الشعبي لدى طلبة القسم اللغة العربية في كلية التربية الاساسية ,مؤتمر دور الحشد الشعبي في بناء الدولة العراقية , منشور ضمن وقائع المؤتمر 19/11/2022 , بغداد , العراق .
الربيعي, ياسين حميد عيال.(2005),تقنين اختبار هنمون-نلسون للقدرات العقلية لدى طلبة الجامعة, أطروحة دكتوراه غير منشورة , جامعة بغداد ,كلية التربية ابن الرشد ,بغداد, العراق.
الزغول، رافع النصير والزغول، عماد عبد الرحيم(2003): علم النفس المعرفي، ط1 ، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان، الأردن .
زيد , كاظم عبد نور عبد (2015) الخصائص السلوكية لدى طلبة الجامعة المتفوقين واقرانهم العاديين في منطقة الفرات الأوسط , العدد/24 مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية .
الطائي، تغريد ادريب (2006): اثر بعض المتغيرات في الذاكرة الضمنية، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة بغداد، كلية الآداب .
عبد الفتاح، فوقية.(2005): سعة الذاكرة واستراتيجيات ومستويات التشفير لدى عينة من تلاميذ المرحلة الابتدائية من ذوي الصعوبات تعلم القراءة والعاديين، في عبد الفتاح (2005) .
علام ,صلاح الدين محمد (2000),القياس والتقويم والتربوي والنفسي أساسياته وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة , دار الفكر العربي لطبع والنشر , القاهرة.
علاونة، شفيق. (2004)، علم النفس العام، تحرير محمد الديماوي، عمان،
دار المسيرة للنشر والتوزيع.
عودة ,وملكاوي، فتحي حسن .(1992),أساسيات البحث العلمي في التربية والعلوم الإنسانية ، مكتبة الكتاني، أربد, الأردن.
فيركسون ، جورج آي (1991) . التحليل الإحصائي في التربية وعلم النفس. ترجمة هناء محسن العكيلي. بغداد , دار الحكمة للطباعة والنشر.
القيسي، رؤوف محمود (2008): علم النفس التربوي ، عمان، دار دجلة ناشرون و موزعون , الاردن .
الكناني، أبراهيم عبد الحسن. (1979)، بناء مقياس الدافع الأنجاز الدراسي لدى طلبة المدارس الأعدادية، اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، بغداد، العراق.
Anastasia, A. (2000). Psychological Testing, New York, Macmmillan Publishing.
Anderson, Michael. C. (2007). Inhibition: Manifestations in long-term memory. In S. M. F. H L Roediger, Y Dudai (Ed.), Science of memory : Concepts (pp. 295–300). Oxford University Press. http://www.memorycontrol.net/Anderson07.pdf
Baddeley, A., Eysenck, M.W. & Anderson, M.C. (2009): Memory, New York: Psychology Press.
Baddeley, A.D., & Hitch, G. (1974). Working memory. In G.H. Bower (Ed.), The psychology of learning and motivation: Advances in research and theory (Vol. 8, pp. 47–89). New York: Academic Press.
ــــــــــــــــــ. (2000): The Episodic Buffer : a New Component of working memory, Trend in cognitive sciences v. 4, issue 11,pp. 23- 417.
Brandimonte,M., Einstein, G. O., & McDaniel,M. A. (Eds.)(1996). Prospective memory: Theory and applications. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Carson, S& Peterson, J.P& Higgins, D (2003): Validity, reliability and factor structure of the Creative Achievement Questionnaire, a manuscript submitted for publication by the Journal of Cognitive Science (5).
Chisell, E.E., et al. (1981). Measurement Theory for the Behavioral science, San Francisco, freeman and Company.
Crawfoed et al.,(2003): The Prospective and Retrospective MemoryQuestionnaire (PRMQ): Latent structure, normative data and discrepancy analysisfor proxy-ratings, British Journal of Clinical Psychology, 45, 83–104.
Crawfoed et al.,(2006): The Prospective and Retrospective MemoryQuestionnaire (PRMQ): Latent structure, normative data and discrepancy analysisfor proxy-ratings, British Journal of Clinical Psychology, 45, 83–104.
Davis, S. and Palladion , J.(2004) : Psychology .4thed. Pearson.Prentice Hall.New Jersey,
Deneman , M. and Carpenter P.A.(1987): Individual Differences in Working Memory and Reading, Journal of Verbal Learning and Verbal Behaviour 19.
Dinet,J.&Doller,R(2007): Older people as information seekers : exploratory studies about their needs and strategies universal access in hcl,part 1,p.p.877-886.
Dunlosky, J. & Matvey, G. (2001): Empirical analysis and effects of the intrinsic-extrinsic distinction on judgments of learning, Vol.27, No.5,
Ebel, R. L. (1972). Essentials of Education Measurement, New Jersey, Prentic Hall.
Einstein, G. O., & McDaniel, M. A. (1990): Normal ageing and prospective memory, Journal of Experimental Psychology: Learning Memory and Cognition, 16, 717-726.
Galotti, K. (1994): Cognitive Psychology, In and out laboratory, First Edition, Brooks & Cole Publishing Company, California.
International Dictionary of Education, (1977). Mc. Craw Hill, New York.
Lia, K. & Diana, E. & Veronica, M. (2010): Differental Effects of age on Prospective and Retrospective Memory,University of Hertfordshire, Email: L.Kvavilashvili@herts.ac.uk.
Maria, A. & Irene, M. & Eduardo, O. (2005): Different Patterns of Prospective, Retrospective, and Working Memory Decline across Adulthood, Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology - 2005, Vol. 39, Num. 2 pp. 231-238.
Nunally, J, C, (1978). Psychometric Theory, New York, Mc Graw, Hill, Co
Ryan , L. and Johuson , J.(2001): Search and Selection Processes in Implicit and Explicit Word Stem Completion Performance inYoung ,Middle aged and adolescents , http,II merlin- Psychology or zona .edu/ dpat/ public/ pubs/ryanmen- cog. 2001/pdf.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lec. Ehsan Khudair Kazem Al-Talqani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.