The extent of employing the dimensions of sustainable development in the Iraqi Ministry of Education from the point of view of its advanced cadres.
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss50.2981Keywords:
dimensions of sustainable development, the Iraqi Ministry of Education, advanced cadresAbstract
The current study aimed to identify the extent to which the dimensions of sustainable development are employed in the Iraqi Ministry of Education from the point of view of its advanced cadres. The study population consisted of advanced cadres in the Ministry of Education. In the study, the researcher used the descriptive approach, and through a questionnaire of the dimensions of sustainable development, a sample of (37) advanced cadres was selected in the directorates of Babel and Al-Qadisiyah Education, to achieve the objectives of the study, and after verifying its validity and reliability, it consisted of (51) items. The results of the study concluded that the social dimension came in a high degree with an arithmetic average of (3.57), followed by the environmental dimension with a medium degree with an arithmetic mean of (3.38), then the human dimension with an arithmetic mean of (3.36), and the technological dimension with an arithmetic mean of (3.35), and in the last place the economic dimension with an average My account (3.27), and this result was explained by the fact that the Ministry of Education cared in its curricula to encourage collective and cooperative work, exchange dialogue, respect the other opinion, respect the rights of others, and value love and brotherhood, and did not shed light effectively on the agricultural sector, economic, tourism and oil activities, and rarely focused in its curricula on diversity Economic and renewable energy investment..
References
• ابو النصر، مدحت ، ومحمد، ياسمين مدحت(2017). التنمية المستدامة: مفهومها - أبعادها – مؤشراتها، المجموعة العربية للتدريب والنشر، القاهرة
• التميمي ، رائد رمثان حسين، والساعدي، حسن حيال .(2020). التنمية التعليمية المستدامة افكار ودراسات، دار صفاء للنشر والتوزيع ، عمان.
• الحربية، منى ، والجبر ، لولوه.(2019). تحليل محتوى كتب العلوم للمرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية وفقا لأبعاد التنمية المستدامة، المجلة الالكترونية الشاملة متعددة المعرفة لنشر الابحاث العلمية والتربوية، مجلد(1) ،ع(17) ص 2-27.
• الركابي، قصي قاسم عايد .(2018). أبعاد التنمية المستدامة في محتوى كتي علم الاحياء للمرحلة الاعدادية (دراسة تحليلية)، مجلة كلية التربية الأساسية، مجلد 24(100) ص 109-126.
• سليمان ، برهان.(2016). مفهوم واهداف التنمية المستدامة ، متاح على الرابط http://borhansoliman.com)/) ، تم الاسترجاع بتاريخ 18/1/2023.
• الشافعي ، حسن احمد .(2012). التنمية المستدامة والمحاسبة والمراجعة البيئية في التربية البدنية والرياضة، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر.الاسكندرية
• الشرمان، منيرة محمود، والفرسان محمد نواف.(2020). دور الادارة المدرسية في تحقيق ابعاد التنمية المستدامه في الاردن من وجهة نظر المعلمين، المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية، مجلد (8)،ع(2) ص 475-482.
• الشمري ، زبيده سداح ، والمعجل طلال بن محمد بن فرحان.(2019). تضمين مجالات التنمية المستدامة في كتب الحديث للمرحلة المتوسطة، مجلة الدراسات التربوية والنفسية، جامعة السلطان قابوس:13(2) ص 388-407.
• الطاهر، خامرة .(2007). المسؤولية البيئية والاجتماعية مدخل لمساهمة المؤسسة الاقتصادية في تحقيق التنمية المستدامة، رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة قاصدي مرياح، كلية العلوم الاقتصادية.
• عبد الجليل ، هويدي .(2014). العلاقة التفاعلية بين السياحة البيئية والتنمية المستدامة، مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية، جامعة الوادي ،ع(9)،ص 211-225.
• عشري ، منال .(2022). تكنولوجيا المعلومات والرأسمال البشرى رؤية للتنمية المستدامة 2030، دار التعليم الجامعي، الاسكندرية.
• العودة، بندر محمد.(2015). ثقافة التنمية المستدامة وفق المنهج الإسلامي ، مجلة الأمن والحياة، مجلد (34)،ع(396)، ص114-117.
• العوفي، محمد علي. (2017). رؤية استراتيجية مقترحة بالتعليم من اجل التنمية المستدامة في دول الخليج العربي، المؤتمر العلمي الدولي الوقف الاسلامي والتنمية المستدامة، رماح الجزائر.
• الكحالية، امل ربيع صالح ،وشحات ، محمد علي احمد.(2021). مدى تضمين ابعاد التنمية المستدامة في محتوى منهج العلوم المطور للصف الخامس في سلطنة عمان، المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية، مجلد(4)، ع(3)، ص 277-339.
• المعمار, محمد مجيد رسولي.(2021). تطوير التعليم وأثره على التنمية المستدامة في العراق(2004-2015) مجلة الآداب والعلوم الانسانية,العدد16,ص51-71.
المصادر الاجنبية:
• Summers,M. &Childs,A.(2007). Student science teachers’ conceptions of sustainable development: an empirical study of three postgraduate training cohorts, Research in Science & Technological EducationJournal, Volume 25, Issue 3, Pages 307-327.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dr. Maan Abdul Kadhim Naji Al-owaidy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.