The Role of Children's TV Songs in Shaping Children's Daily Behavior and Knowledge

Authors

  • Asst. Prof. Dr Sinhat Muhammad Ezzedine University of Baghdad College: College of Mass Communication

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss49.2923

Keywords:

Children's TV songs, children, behaviors, knowledge , Shaping , The Role

Abstract

The main problem of this study, which is entitled, is to identify children's television songs that affect the cognitive and behavioral development of children and what are the positive and negative behaviours that instill in child's personality,. This research is depending on based on the media survey approach. The tool is the questionnaire to extract  information from the research sample.  It consisted of about (300) respondents from mothers, and the research reached  results, the most important of which are: The channels (Toyoor Al-Jana, mbc3, Spacetoon, and Karamish) are among the most prominent specialized satellite channels that children watch, and one of the most important motives and reasons for following songs by children is a goal of entertaining and expressing some of their talents, as well as spending time. Children's follow-up to songs contributed  increasing their knowledge of information and data about different things. The study showed that the child  young age, (2-4) years, is more influenced by the lyrical contents  presented, and this is this early age, children have the desire for discovery and knowledge. The study concluded that the positive behaviors that children acquired from TV songs are learning general etiquette and taking care of their appearance, leading to the imitation of what is shown in songs. As for the negative behaviours that the children acquired, they became quickly annoyed and nervous when talking with him, and the second most prominent negative behaviours  was the demand.

References

Kroch ,Laweel. (1994). Education young children. .New York: Macmillan publisher.

Plaget.J. (2000). commentary on Vygotsky,s criticisms of language and thought of the child and judgment and Reasoning in the cgild K New ideain psychologeK18,241,259)).

ابن منظور. قاموس لسان العرب. لبنان،: دار المعرفة للنشر والتوزيع،.

احمد سليمان عودة. (2000). القياس والتقويم في العملية التدريسية. الاردن: المطبعة الوطنية.

أرؤف وينتج. ( 1972). مقدمة في علم النفس. (ترجمة عادل عزالدين الأسول وآخرون، المترجمون) الجزائر،: ديوان المطبوعات الجامعية، بن عكنون.

اسكندر، عالية محمد . (1990). التلفزيون وتربية الطفل المسلم . المنصورة : دار الوفاء .

آمال مختار صادق. (1994). أغنية الطفل في وسائل الإعلام ،واقعها وما يجب أن تكون عليه . القاهرة: بحوث ودراسات في سيكلوجية الموسيقى – – -التربيةالموسيقية –مكتبة الأنجلو.

اميمة امين، و سعاد عبد العزيز. (1982). الأغنية الحركية وأهميتها في التربية الموسيقية. مؤتمر ثقافة الطفل في وسائل الإعلام (صفحة 3). القاهرة: مركز دراسات الطفولة جامعة عين شمس.

خليل صالح ابو اصبع. (1999). الاتصال والإعلام في المجتمعات المعاصرة. دار أرام للنشر والتوزيع.

راسم محمد الجمال. (1999). مقدمة في مناهج البحث في الدراسات الإعلامية. مركز جامعة القاهرة للتعليم المفتوح.

المحكمون هم :

أ.م.د. بشرى داود السنجري/ جامعة بغداد /كلية الاعلام

أ. م. د. شريف سعيد السعدي/ى جامعة بغداد /كلية الاعلام

رميسة نزار، و سميرة جبير. (2018). دور البرامج التلفزيونية لقناة طيور الجنة في تدعيم السلوك الإجتماعي لدى الطفل االجزائري من وجهة نظر أوليائهم).

زهية يسعد. (2016). أثر قنوات اغاني الاطفال على معارف وسلوكيات اطفال ما قبل المدرسة .

سمر عادل عبد الحميد. (2012). دور قناة طيور الجنة الفضائية في تنمية الجوانب المعرفيةلطفل ما قبل المدرسة. دور قناة طيور الجنة الفضائية في تنمية الجوانب المعرفيةلطفل ما قبل المدرسة ، رسالة ماجستير.

سؤدد فؤاد الالوسي. (2012). ،العنف ووسائل الاعلام (المجلد ط1). الاردن ،عمان: دار اسامة للنشر والتوزيع.

صبحي الشرقاوي، رامي نجيب حداد، و عزيز ماضي. (2012). دراسة تطبيقيّة لاستخدام الأغنية في إكساب طفل الروضة مفاهيم جديدة. دراسات، العلوم الإنسانية والاجتماعية، ، العدد3.

صلاح الدين ثروخ. (2009). منهجية البحث العلمي . عنابة: دار العلوم للنشر والتوزيع.

عامر القندلجي. (2008). البحث العلمي و استخدام مصادر المعلومات التقليدية و الإلكترونية (المجلد ط1). دار المسيرة.

عائشة عهد الخوري. (2007). أثر أغاني الأطفال في تكوين لغة الطفل.

عبد الرحمن ، اشرف محمد ابراهيم. (2002). القيم الاخلاقية في برامج الاطفال بالتلفزيون المصري . (معهد الدراسات العليا للطفولة، المحرر)

عبد الرحمن العيسوي. (1993). مشكلات الطفولة والمراهقة. لبنان: دار العلوم للتربية.

عبد السلام عبد الغفار. (1997). مقدمة في علم النفس العام (المجلد ط 2 ). بيروت: دار النهضة العربية.

غادة رافت. (2004). دوافع السلوك الاجتماعي في أفلام التلفزيون، . (جامعة القاهرة، المحرر) العدد 174.

محمد عاطف غيث. (2006). قاموس علم الاجتماع. الإسكندرية مصر،: دار المعرفة الجامعية.

محمد يسري، و ابراهيم دعبس. (1992). الاتصال والسلوك الإنساني رؤية أنثروبولوجية. الإسكندرية، مصر: دار البيطاس.

هاجر داود، و رفسي عائشة. (2019). اثر الافلام الكرتونية في تشكيل سلوكيات الاطفال الجزائريين من منظور الامهات. جامعة أكلي محند أولحاج .

هاجر داود، و عائشة رفسي. (2019). أثر الأفلام الكرتونية في تشكيل سلوكيات الأطفال الجزائريين من منظور الأمھات. رسالة ماجستير .

يسري، و ابراهيم دعيبس. (1992). لاتصال والسلوك الإنساني رؤية أنثروبولوجية. مصر: دار البيطاس.

Downloads

Published

2023-03-31

Issue

Section

Media

How to Cite

Sinhat Muhammad Ezzedine , A. P. D. (2023). The Role of Children’s TV Songs in Shaping Children’s Daily Behavior and Knowledge. Lark, 15(2), 506-472. https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss49.2923