The Cognitive distortions in mentally gifted student in Baghdad
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss49.2862Keywords:
Cognitive distortions - Mentally gifted studentsAbstract
The current study aims to identify (cognitive distortions of outstanding Students) in Baghdad schools of outstanding students, and examine whether there is any evidence of cognitive distortions levels according to variables (gender, school stage). To achieve their goals, researchers used descriptive methods on a sample of (50) male and female students, of which (25) male students and (25) female students were deliberately selected from among the outstanding students. The research instrument is the constructed scale (Al-Alawi 2013). The scale consists of 42 items, results show that students have a high degree of cognitive distortions, and outstanding students have cognitive distortions, and showed that there is no statistical difference in the degree of cognitive distortions caused by gender-difference education. The results show that in the level of cognitive distortions, the variable gender and school level there is no interaction between them
References
ابراهيم,عبدالستار (1980) : العلاج النفسي الحديث قوة الانسان , عالم المعرفة, المجلس الوطني للثقافة والفنون والاداب , الكويت.
أبو أسعد , يوسف (2009) : الثقة بالنفس , الطبعة الاولى , دار النهضة للنشر والطباعة , القاهرة –مصر.
اسلام أسامة محمود العصار (2015):التشوهات المعرفية وعلاقتها بمعنى الحياة لدى المراهقين بقطاع غزة.رسالة ماجستير (غير منشورة),الجامعة الاسلامية,غزة.بتاريخ 15 / 6/ 2018 ,الساعة 30:5.
الشمري,عمار عبد علي حسن(2013):التشوهات المعرفية والعدوى الانفعالية وعلاقتها بالشخصية الهدمية لدى طلبة الجامعة,اطروحة دكتوراه غير منشورة,كلية الاداب,جامعة بغداد,العراق.
الفرحاتي , محمود (1997) : دراسة تنبؤية للعجز المتعلم والتشوهات المعرفية في ضوء بعض البيئة التعليمية المدركة لدى طلاب المرحلة الثانوية . رسالة ماجستير , كلية التربية,جامعة المنصورة, مصر.
عبد القوي,مروة سعيد عويس محمد (2011): التوجه العدمي لدى طلاب الجامعة وعلاقته بكل من التشوه المعرفي والقلق الوجودي,اطروحه دكتوراه,كلية التربية-جامعة حلوان ,مصر.
عكاشة,أحمد وراشد,سها والخليدي,عبدالمجيد وفخر الاسلام محمد.(1999):اضطرابات الشخصية في المرشد في الطب النفسي(ص ص188-195) منظمة الصحة العالمية,المكتب الاقليمي لشرق المتوسط
فايد , حسين (2007) : دراسات في السلوك والشخصية , القاهرة, مؤسسة طبية للنشر والتوزيع.
عبد القوي,مروة سعيد عويس محمد (2011): التوجه العدمي لدى طلاب الجامعة وعلاقته بكل من التشوه المعرفي والقلق الوجودي,اطروحه دكتوراه,كلية التربية-جامعة حلوان ,مصر.
محمد يحيى صالح عاصلة (2018):التشوهات المعرفية وعلاقتها بالادمان على استخدام الانترنت لدى طلبة المرحلة الثانوية في منطقة عرابة.رسالة ماجستير (غير منشورة ) جامعة عمان العربية , كلية التتربوية, الاردن
معالي,ابراهيم باجس (2011):فاعلية برنامج تدريبي يستند الى نظرية (beck)في خفض الاكتئاب وتحسين التكيف لدى طلبة الجامعة الاردنية م3 , ع 35 ,مجلة كلية التربية جامعة عين شمس.
المصادر الاجنبية
O Brien,D. , (2016). The Association of Cognitive Distortions, Problems with self-Concept, Gender and Age in Adults Diagnosed with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) . Ph.D. Philadelphia College of Osteopathic Medicine.
Beck , A, Judith , B , (1995) : Cognitive therapy Basics and Beyond , The Guilford press. Guilford press
Clemmer, Kate. ( 2009 ) , Cognitive Distortions: Define, Discover & Disprove , The Center for Eating Disorders Blog : http://eatingdisorder.org.
Martin, R. & Dahlen, R. ( 2005). Cognitive emotion regulation in the prediction of depression anxiety, stress and anger. Personality and Individual Differences 39(7),1249-1260 .
SAS. (2018). Statistical Analysis System, User's Guide. Statistical. Version 9.6th ed. SAS. Inst. Inc. Cary. N.C. USA.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lucture Aya Mahmoud shakir
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.