The Effect of the Information Recycling Strategy on the Achievement of the Educational Administration Subject among the Students of the Arabic Language Departments in the Private University Colleges

Authors

  • Lect. Dr Zahraa Ali Kareem Hwais Al-Kut University College

Keywords:

the Information Recycling, the Educational Administration

Abstract

The present research aims to know the effect of the information recycling strategy on the achievement of the educational administration subject among the students of the Arabic language departments in the private university colleges. To achieve the goal of the research, the following null hypothesis is formulated: There is no statistically significant difference at the level (0.05) between the average scores of the experimental group that taught the educational administration subject according to the information recycling strategy and the average scores of the control group that taught the same subject according to the usual method of achievement. Thus, the research sample amounts (61) male and female students, with (30) male and female students for the experimental group and (30) male and female students for the control group for the academic year 2021-2022 in Kut University College. In order o achieve the goal of the research, the researcher prepares an achievement test consisting of 40 items, and its validity and reliability were verified. It is applied to the research sample, and after processing the data statistically, it shows that there is a statistically significant difference in the achievement test in favor of the experimental group and at the level of significance (0.05). In light of the results, a number of conclusions, recommendations and suggestions are reached.

 

 

References

 المصادر :

• • زاير ، سعد علي واخرون ، 2015: "تطبيقات تربوية مقترحة على وفق ابعاد التنمية المستدامة" ، الامير للطباعة والنشر.

• ابو رياش ، حسين محمد ، 2007 : "التعلم المعرفي" ، دار المسيرة للنشر والتوزيع ،عمان.

• الاحمد ، ردينه عثمان وحزام عثمان يوسف، 2003 :"طرائق التدريس منهج واسلوب وسيلة"دار المناهج عمان.

• اسعد ،فرج ايمن، 2017: "استراتيجيات التعلم النشط"، المملكة الاردنية الهاشمية، دار ابن النفيس للنشر والتوزيع.

• اسماعيل ، يامنه عبد القادر ، 2019 : "أنماط التفكير ومستويات التحصيل الدراسي"، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع.

• البهادلي، محسن مهلهل عبدالله، 2013: "اثر استراتيجيات التعلم النشط في تصحيح الاخطاء الاملائية عند طلاب الصف الاول متوسط، رسالة ماجستير غير منشورة "،جامعة بغداد ،كلية التربية ابن رشد، ط.ت اللغة العربية.

• تويج، سليمان سليمان وعلي خلف الزهراني: 2018 "مدخل الى التعلم النشط" ،دار اللؤلؤه للنشر والتوزيع.

• جامع، شذا احمد امام ،2011: "فاعلية بعض استراتيجيات التعلم النشط في تنمية المفاهيم العلمية والاتجاه نحو مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بالمدارس التجريبية"، رسالة ماجستير غير منشورة ،جامعة حلوان ،كلية التربية ،قسم المناهج وطرائق التدريس .

• الحيلة ، محمد محمود ، 2007 : "مهارات التدريس الصفي"، دار المسيرة للطباعة والنشر والتوزيع ،عمان الاردن.

• خيري، لمياء محمد امين ،2018 :"التعلم النشط "،دار يسطرون للنشر والتوزيع.

• زاير ، سعد علي و سماء تركي داخل ، 2013 : "اتجاهات حديثة في تدريس اللغه العربية"، الجزء الاول،ط١ ،دار المرتضى بغداد ، العراق.

• زاير ، سعد علي واخرون ، 2015 : "تطبيقات تربوية مقترحة على وفق ابعاد التنمية المستدامة" ، الامير للطباعة والنشر، بغداد العراق.

• زاير ، سعد علي وسماء تركي داخل ، 2015 :"اتجاهات حديثة في تدريس اللغة العربية" ، دار الكتب والوثائق ، العراق بغداد.

• سماره ، فوزية ، 2017 :"اساسيات في الادارة التربوية الحديثة "، دار الخليج للنشر والتوزيع.

• عبد السميع ، هدى ، 2016 : استراتيجيات التعلم النشط( توجيه الاقران وتدوير المعلومات) في تطوير التفكير الابداعي وبعض المهارات في كرة الطائرة ، جامعة بغداد كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة للبنات، بحث منشور في مجلة علوم الرياضة، المجلد الثامن، العدد 27.

• عطية ، محسن علي ، 2008 :"الاستراتيجيات الحديثة في التدريس الفعال" ، دار الصفاء للنشر والتوزيع عمان.

• عواد ،يوسف ذياب ومجدي علي زامل ،2010: "التعلم النشط نحو فلسفة تربوية تعليمية فاعلة "،دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان.

• الفاخري ،سالم عبد الله، 2018 :ا"لتحصيل الدراسي"، مركز الكتاب الاكاديمي.

• الفاضل ،محمد محمود ، 2010 :" تجديدات في الإدارة التربوية في ضوء الاتجاهات المعاصرة"، دار الحامد للنشر والتوزيع ،الاردن عمان.

• فاندالين ,ديو بولد.ب ،1993:"مناهج البحث في التربية وعلم النفس",ترجمة محمد نبيل نوفل واخرون,ط10,مكتبة الانجلوالمصرية ,القاهرة.

• قحطان ، زينب وهدى عبد السميع وسجى شكرياس ، 2020 : "أثر استراتيجيات التعلم النشط (التعلم التعاوني ومثلث الاستماع وتدوير المعلومات )في تطوير التفكير العلمي الابداعي وبعض المهارات في الكرة الطائرة، كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة للبنات" ،بحث منشور في مجلة اشراقات تنموية، العدد 25.

• النبهان , موسى، 2004: "اساسيات القياس في العلوم السلوكية" , دار الشروق للنشر والتوزيع ,عمان.

Downloads

Published

2022-12-31

Issue

Section

Teaching methods

How to Cite

Zahraa Ali Kareem Hwais, L. D. (2022). The Effect of the Information Recycling Strategy on the Achievement of the Educational Administration Subject among the Students of the Arabic Language Departments in the Private University Colleges. Lark, 15(1), 694-672. https://lark.uowasit.edu.iq/index.php/lark/article/view/2850