The confidence of the Iraqi public in the Diaspora with Iraqi satellite channels - A field study of a sample of Iraqi refugees in Turkey

Authors

  • Ass.Prof .Dr Bashar Dawood ALsangri University: University of Baghdad College: College of Mass Communication

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol1.Iss48.2807

Keywords:

public confidence, Iraqi satellite channels, refugees in Turkey

Abstract

Iraqi public in the Iraqi satellite channels, and know the general patterns of using these channels, and to identify the sources of information and news that the Iraqi  audience outside the country  relies on, as well as to reveal the extent to which trust is affected by a number of demographic variables. The research relied on the survey method The field survey, and the questionnaire as a tool for data collection, which were distributed to an intentional sample of Iraqi refugees in Turkey, and the sample size was 200, males and females, The research concluded several results, the most important of which are: The general rate of trust of  Iraqis outside the country in Iraqi satellite channels is very low.

References

- احمد غالي ،أصول المنهجية الأكاديمية ، مصر،دار المحروسة، 2001 ، ص157- 158

- عزة عبد العزيز ، مصداقية الإعلام العربي (المفاهيم - والمعايير) ط1 ، القاهرة : العربي للنشر والتوزيع ، 2006 ، ص7

- احمد غالي ، مصدر سابق ، ص155

- أريج محمد فخر الدين ، مصداقية الإعلان التلفزيوني في الفضائيات العربية وعلاقته بالاتجاهات الشرائية ، رسالة ماجستير ، جامعة القاهرة ، كلية الإعلام ، 2016 ، ص6 .

- موريس أنجرس ، منهجية البحث العلمي في العلوم الإنسانية ، الجزائر: دار القصبة للنشر ، 2004 ، ص221

- محمد عبد الحميد ، البحث العلمي في الدراسات الإعلامية ، القاهرة : عالم الكتب ، 2000 ، ص353

**استعانت الباحثة في توزيع الاستمارة بفريق عمل يقودهم السيد (نظير خليل كريم ) ، لاجئ عراقي مقيم في العاصمة التركية اسطنبول منذ ما يقرب عن 20 عاما باحث ومحلل سياسي متمرس في توزيع استمارات البحث بوصفه باحث يعمل بمركز البحوث والدراسات الإستراتيجية .

- رعد جاسم ألكعبي ، ثقة الجمهور بمضامين الفضائيات خلال الأزمات / دراسة ميدانية في بغداد بعد احتلال الموصل ، مجلة الباحث الإعلامي ،العدد 27 ، 2015 .

-محمد عبيد الربيعي ، عادات التلقي لدى المهاجرين العرب للقنوات الفضائية العربية ، رسالة دكتوراه ، كلية الآداب والتربية. الأكاديمية العربية المفتوحة ، الدنمارك ، 2011.

- محمد هلال محمد السيد ، دور القنوات الفضائية فى إمداد الجاليات العربية فى مصر بالمعلومات السياسية - رسالة دكتوراه جامعة القاهرة: ، كلية الإعلام ، قسم الإذاعة والتليفزيون جامعة القاهرة، 2007.

- محمود حسن إسماعيل ، مبادئ علم الاتصال ونظريات التأثير. القاهرة : الدار العالمية للنشر والتوزيع ، 2003 ، ص٢٧٨- 279

- David Tewksbury, Jakob Jensen, & Kevin Coe, Video News Releases and the Public:The Impact of Source Labeling on thePerceived Credibility of Television News, Journal of Communication,61,International Communication Association, (2011) 328–348.

- Kjerstin Thorson , Emily Vraga & Brian Ekdalem, Credibility in Context: How Uncivil Online Commentary Affects News Credibility, Journal Mass Communication and Society Volume 13, 2010, Pages 289-313, Published online: 02 Jun 2010,https://doi.org

- ميليفين ل ديفلير، وساندرا بول روكيتش، نظريات وسائل الإعلام. ترجمة كمال عبد الرؤوف، القاهرة، الدار الدولية للنشر والتوزيع ، 1993 ،ص 414.

- محمد عبد الحميد ، نظريات الإعلام واتجاهات التأثير ، القاهرة : عالم الكتب ، 1997 ، ص361

Downloads

Published

2022-12-31

Issue

Section

Media

How to Cite

Bashar Dawood ALsangri , A. .Dr. (2022). The confidence of the Iraqi public in the Diaspora with Iraqi satellite channels - A field study of a sample of Iraqi refugees in Turkey. Lark, 15(1), 634-599. https://doi.org/10.31185/lark.Vol1.Iss48.2807