Narrative Forms and the Novel's Triumph in "The Bookseller's Murder
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol4.Iss47.2752Keywords:
Narrative genres, narrative contract, narration of images, diary literature, auto-fiction, novelAbstract
Conceivably the root of the duality of "reality and imagination" starts from the argumentative relationship between the mind and its perception and the objective reality that is personified outside the subject. Strips of objective understanding are taken as a measure of correct thinking, despite the prevailing intellectual belief now that the thinking subject is the one who determines the criteria of objective reality as a reality after the subject's perceptual conditions have been predetermined. A new awareness of the mind's relationship with reality was established with the accumulation of the works of philosophers of the nineteenth century. So reality turned from a personal and independent external existencethe mind struggles with its senses to contemplate, surround, and understand itto an imagined concept created by awareness and shaped by its own perceptions. This understanding appears in the novel Modern Polyphony, in which the real is intertwined with the imaginary, with a structure that allows the views to be presented in any artistic form but is governed by the narrative description so that the identity is formed from opposing visions, as is the reality on which the narration is based. The novel "The Murder of the Bookseller," which fools its readers with its realism, succeeds as a forced choice to join that diaspora, with all its contradictions and presents it as an experiment about human identity.
References
ابراهيم فتحي. (1986). معجم المصطلحات الأدبية (المجلد 1). الجمهورية التونسية: المؤسسة العربية لناشرين المتحدين.
إعداد وتنسيق: سعيد جبار. (2022). كتابة الأنا بين المرجعي والتخييلي؛ من السيرة الذاتية إلى التخييل الذاتي، نصوص مترجمة (المجلد 1). الأردن: كنوز المعرفة.
أوريدة عبود. (2 6, 2020). التخييل الذاتي في العملية السردية بين المفهوم والتأسيس. مجلة الآداب والعلوم الاجتماعية، المجلد 17، العدد 2، صفحة 10.
بيير شارتيه. (2001). مدخل الى نظريات الرواية، ترجمة: عبد الكبير الشرقاوي (المجلد 1). (ترجمة: عبد الكبير الشرقاوي، المحرر) المغرب: دار توبقال للنشر.
ثائر العذاري. (29 7, 2015). ما وراء السرد والتخييل الذاتي؛ محاولة لفك الاشتباك. تم الاسترداد من الناقد العراقي.
ثروت عكاشة. (1990). لافن المصري القديم، ج1. القاهرة: الهيئة المصرية للكتاب.
جيرالد برنس. (2003). قاموس السرديات (المجلد 1). القاهرة: ميريت للنشر والمعلومات.
دينا احمد أنور حسين. (2021). الرسوم السردية كمدخل للتعبير عن الهوية الثقافية في الرسم المعاصر. بحوث في التربية الفنية والفنون، المجلد (21) العدد 1، صفحة 8.
رولان بارت. (1993). مدخل إلى التحليل البنيوي للقصة (المجلد 1). سوريا: مركز الانماء الحضاري.
سعد محمد رحيم. (10 8, 2010). عن أدب اليوميات. تم الاسترداد من الحوار المتمدن - محور: الأدب والفن - العدد: 3090.
سعد محمد رحيم. (2017). مقتل بائع الكتب (المجلد 2). بغداد - شارع المتنبي: سطور.
صلاح فضل. (1987). نظرية البنائية في النقد الأدبي (المجلد 3). بغداد: دار الشؤون الثقافية.
عبد الله الغذامي. (1991). الكتابة ضد الكتابة (المجلد 1). بيروت: دار الآداب.
عبد الله بن المقفع. (2012). كليلة ودمنة. (عبد الوهاب عزام و طه حسين، المحرر) مصر: مؤسسة هنداوي للتعليم والثقافة.
فاضل التميمي. (16 10, 2020). مختبر السرديات 6/ رواية مقتل بائع الكتب. تم الاسترداد من you tube.
لطيف الزيتوني. (2002). معجم مصطلحات نقد الرواية (المجلد 1). لبنان: ناشرون.
محمد بلعزوقي. (30 6, 2020). قراءة في رواية "سمر كلمات" لـطالب الرفاعي. جامعة البليدة2/ المجلد 7، العدد 1، صفحة 12.
مونيكا فلودرنك. (2021). مدخل إلى علم السرد (المجلد ط2). بغداد: دار دجلة الأكاديمية.
هبة عبد المحسن ناجي. (2018). تطور أساليب السرد في الفنون البصرية. (صفحة 34). مصر: جمعية أمسيا .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dr. Tahseen Hassan Jassim
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.