Cognitive Inhibition And its Relationship Mastery Motivation Among medium school students in the schools of Basrah Governorate

Authors

  • Assist. Lect. Heba Majeed Issa Department of Educational and Psychological Sciences/ College of Education for Human Sciences/ Al Basrah University

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol4.Iss47.2741

Keywords:

cognitive sufficiency, mastery motivation, students, middle school, Basra Governorate.

Abstract

The study aimed to identify the level of cognitive inhibition and the level of mastery motivation among medium school students in the schools affiliated to the General Directorate of Education in Basra Governorate, and to reveal whether there is a statistically significant correlation between cognitive restraint and mastery motivation. By applying the study tools after extracting honesty and stability on a sample of (430) middle school students, and one of the most prominent results of the study was that middle school students have a cognitive palm within the hypothetical average due to the weak center of their cognitive skills and the sample members enjoyed a high level of mastery motivation. And that the relationship between cognitive desist and mastery motive is not statistically significant, and according to the results of the study, recommendations and suggestions were formulated

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Assist. Lect. Heba Majeed Issa, Department of Educational and Psychological Sciences/ College of Education for Human Sciences/ Al Basrah University

قسم العلوم التربوية والنفسية / جامعة البصرة 

م. هبه مجيد عيسى

References

- أبو رياش ، حسين محمد ، 2007 : التعلم المعرفي ، دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة ط1 ، عمان الأردن.

- الازيرجاوي, فاضل محسن (1991) أسس علم النفس التربوي, دار الكتب للطباعة والنشر, الموصل.

- إسماعيل ، عناد ثابت ، 2016 ، دراسة استكشافية وقائية للاضطراب ما وراء المعرفي لدى الأطفال المصابين بفرط النشاط الحركي مع قصور في الانتباه ، أطروحة دكتوراه في علم النفس، كلية العلوم الإنسانية والعلوم الاجتماعية – جامعة أبي بكر بلقايد – الجزائر.

- الأعسر ، صفاء وآخرون (1983) : برنامج لتنمية دافعية الانجاز لدى التلاميذ والطلاب القطريين في مختلف مراحل التعليم ، التقرير الأول ، مركز البحوث التربوية ، دراسات في تنمية دافع الانجاز ، مجلد 2 ، قطر .

- حبش ، ماهر عبد الرحيم (2018) الكف المعرفي وعلاقته بالاستيعاب القرائي لدى طلبة الجامعة ،رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية، جامعة واسط .

- حسن،راوية (2003) السلوك التنظیمي المعاصر،ط4، كلیة التجارة جامعة الإسكندریة. القاهرة.

- سيد محمد، هاني فؤاد , 2014 : الفروق في الكف المعرفي بين الطلاب المعتمدين والمستقلين عن المجال الإدراكي بكلية التربية – جامعة حلوان، أطروحة دكتوراه منشورة – دار المنظومة.

- عبد الحافظ، ثناء عبد الودود (2016) : الانتباه التنفيذي والوظيفة التنفيذية، عمان، دار من المحيط الى الخليج.

- العبودي، صالح ، طارق، محمد بدر، علي عبد الرحيم (2015) علم النفس الايجابي روى معاصرة معالم الفكر ، لبنان بيروت.

- فان دالين، ديوبولد, ترجمة محمد نبيل نوفل وآخرون , (1985): مناهج البحث في التربية وعلم النفس، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة.

- المكصوصي ، ضرغام عبد السيد (2018) دراسة مقارنه بين الكف المعرفي ( العالي – الواطي) في الانتباه الانتقائي البصري لدى طلبة الجامعة ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة بغداد .

- هاشم، احمد إسماعيل محمود، (۲۰۰۷) : علاقة الكف والذاكرة العاملة بحل الغموض اللغوي والتعرف على النمط ، رسالة ماجستير غير منشور ، معهد الدراسات التربوية ،جامعة القاهرة .

- وحيد ، مصطفى فاضل ( 2017 ) دافعية الإتقان وعلاقتها بالمرونة المعرفية لدى طلبة الجامعة ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، جامعة القادسية .

- وداعه ، زهراء عبد الواحد (2014) علاقة السلوك ألتوكيدي بالمكونات الايجابية للبيئة الصفية كما يدركها طلبة المرحلة الإعدادية ، رسالة ماجستير غير منشورة ، كلية التربية ، الجامعة المستنصرية.

-

المصادر الأجنبية :

- Abu Riash, Hussein Muhammad, 2007: Cognitive Learning, Dar Al-Maysara for Publishing, Distribution and Printing, 1st Edition, Amman, Jordan.

- Al-Azargawi, Fadel Mohsen (1991) Foundations of Educational Psychology, Dar Al-Kutub for Printing and Publishing, Mosul.

- Ismael, Inad Thabet, 2016, an exploratory and preventive study of metacognitive disorder in children with hyperactivity with attention deficit, PhD thesis in Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences - University of Abu Bakr Belkaid - Algeria.

- Al-Assar, Safa and others (1983): A program for developing achievement motivation among Qatari students and students in different stages of education, the first report, Educational Research Center, studies in developing achievement motivation, Volume 2, Qatar.

- Habash, Maher Abdel Rahim (2018) Cognitive palm and its relationship to reading comprehension among university students, unpublished MA thesis, College of Education, Wasit University.

- Hassan, Rawya (2003) Contemporary Organizational Behavior, 4th Edition, Faculty of Commerce, Alexandria University. Cairo.

- Sayed Mohamed, Hani Fouad, 2014: Differences in cognitive control between accredited and independent students in the cognitive domain, Faculty of Education - Helwan University, published doctoral thesis - Dar Al-Manzma.

- Abdel Hafez, Thana Abdel-Wadood (2016): Executive Attention and Executive Function, Amman, Dar from the Ocean to the Gulf.

- Al-Aboudi, Saleh, Tariq, Muhammad Badr, Ali Abd al-Rahim (2015) Positive Psychology Narrated Contemporary Milestones of Thought, Lebanon Beirut.

- Van Dalen, Diopold, translated by Muhammad Nabil Nofal and others, (1985): Research Methods in Education and Psychology, Anglo-Egyptian Library, Cairo.

- Al-Maksousi, Dergham Abdel-Sayed (2018) A comparative study between cognitive (high - low) in selective visual attention among university students, an unpublished master's thesis, College of Education, University of Baghdad.

- Hashem, Ahmed Ismail Mahmoud, (2007): The relationship of the palm and working memory to solving linguistic ambiguity and recognizing the pattern, unpublished MA thesis, Institute of Educational Studies, Cairo University.

- Waheed, Mustafa Fadel (2017) mastery motive and its relationship to cognitive flexibility among university students, an unpublished master’s thesis, College of Education, University of Al-Qadisiyah.

- Wadea, Zahraa Abdel Wahed (2014) The relationship of affirmative behavior with the positive components of the classroom environment as perceived by middle school students, unpublished master’s thesis, College of Education, Al-Mustansiriya University

- Atkinson , I . & Feater N . (1966) Theory of Achievement Motivation . R.E.K publishing company N.Y

- Bjorklund, D. F. & Harnishfeger, K. K. 1995 : The Ontogeny of Inhibition Mechanisims : A renewed approach to cognitive development in M.L. Howe & R. Pasnak (ads) Emerging themes in cognition development, vol.1 Foundations (pp 28-49), New York : Springer – Verlag.

- Derakchan, N. Eysenck, M. W. Ansari T. L. Hansard, M. Shoker, L. 2009 : Anxiety and Inhibition : An investigation using the ant saccade task . Experimental Psycgology , 56 , 48-55

- Jourard , S,C(1980) : The aspects of the male role Englewood cliffs , N.J. prentice Halle

- Wang, L., Tasi, H., & Yang, H. (2012). Cognitive inhibition in students with and without dyslexia and dyscalculia, Research in Developmental Disabilities (33), 1453–1461

Published

2022-09-30

How to Cite

هبه مجيد عيسى م. . (2022). Cognitive Inhibition And its Relationship Mastery Motivation Among medium school students in the schools of Basrah Governorate. Lark, 4(47), 487–462. https://doi.org/10.31185/lark.Vol4.Iss47.2741