The effect of the visual education strategy) on academic qualification of secondary school students. (Dhi Qar Education Directorate as a module
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol4.Iss47.2674Keywords:
visual education strategy, regular education strategy, achievement, direction)Abstract
The Goal of the research entitled (The effect of the visual education strategy on academic qualification of secondary school students. (Dhi Qar Education Directorate as a module)) is:
To know the effect of the visual education strategy on academic qualification of 2nd class of secondary school students).
To achieve the goal of the research, Null hypothesis is drafted as following:-
There are no statistically significant differences at the level of significance (0.05) in academic qualification due to the direct and independent education strategies (the experimental group that studies using the independent and direct education strategies). The control group that studies using the usual method of teaching Arabic.
-To achieve the goal of the current research, a sample of (90) students was adopted for a community consisting of (300) students distributed over (6) middle schools (The 2nd class of secondary school).
- To answer the question of the research problem. Statistical analysis was used to treat the results, as in the research tool represented by the pre and posttest. The validity of the tool was confirmed after it was presented to a group of arbitrators, and then the tool's stability coefficients were found by applying the Couder-Richardson equation.
- The results of the statistical analysis related to the basic null hypothesis showed that (there are statistically significant differences at the level (0.05) in student academic qualification due to the direct and independent education strategy), thus rejecting the null hypothesis and accepting the alternative hypothesis.
- The results of the statistical analysis also showed the presence of statistically significant differences in favor of the independent education as a main strategy and the direct education strategy as second rate , compared with the results related to the application of the regular education method - thus rejecting the null hypothesis and accepting the alternative hypothesis.
- The accompanying analysis of variance (ANCOVA) and Scheffe's equation were used to compare the students' marks.
References
اولاً: المصادر العربية
اية من القرءان الكريم سورة الأسراء اية (85)
- أبو حاصل، بدرية سعد محمد )٢٠١٦م(: واقع متطلبات استخدام المعامل الافتراضية في تدريس اللغة العربية من وجهة نظر معلمات ومشرفات المرحلة المتوسطة واتجاهاتهن نحوها المملكة العربية السعودية0
- الامام، مصطفى محمود وآخرون (1990م): التقويم والقياس، ط1 ،دار الحكمة للطباعة والنشر، بغداد.
- الحريري، ارفدة عمر (2010م): طرق التدريس بين التقليد والتجديد، ط1 ،دار الفكر، عمان.
- حّلس، داود درويش ومحمد أبو شقير( 1987م): محاضرات في مهارات التدريس،
- حمدان، محمد زياد ( 1987م): وسائل وتكنولوجيا التعليم ،مرشد وكتاب عمل للطالب ، ط1 ،دار التربية الحديثة، عمان
- الحيلة، محمد محمود (2004م ): تكنولوجيا التعليم بين النظرية والتطبيق، ط4 ،دار المسيرة، عمان.
- الحيلة، محمد محمود (2009م): مهارات التدريس الصفي، ط3 ،دار المسيرة للنشر والتوزيع ، عمان.
- خطابية، عبد الله محمد (2005م) : تعليم العلوم للجميع، ط1 ،دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان.
- خيري، لمياء محمد ايمن )2018م): التعلم النشط، ط1 ،دار نشر يسطرون، القاهرة
- الزغلول، عماد عبد الرحيم )2012م(: مبادئ علم النفس التربوي، ط 2 ،دار الكتاب الجامعي، الاردن.
- زيتون، حسن حسين (2003م): استراتيجيات التدريس "رؤية معاصرة لطرق التعليم والتعلم"، ط1 ، عالم الكتب، القاهرة.
- سعادة، جودت أحمد و جمال يعقوب اليوسف (1988م): تدريس مفلايم اللغة ا لعربية والرياضيات والعلوم والتربية الاجتماعية، ط1 ،دار الجيل، بيروت
- شحاتة، حسن وزينب النجار (2003م): معجم المصطلحات التربوية والنفسية، ط 1 ،الدار المصرية اللبنانية، القاهرة.
- -عبيدات ، ذوقان وسهيلة أبو سميد )2013م(: استراتيجيات التدريس في القرن الحادي والعشرين دليل المعلم والمشرف التربوي، ط 3 ،مركز ديبونو لتعليم التفكير، عمان
- العفون، نادية حسين وحسين سالم مكاون (2012م): تدريب معلم العلوم وفقا دار الصفاء، عمان.
- -العقيل، ابراهيم (2004م): الشامل في تدريب المعلمين التفكير والابداع، ط1 ،دار الور للطباعة والنشر والتوزيع، مؤسسة رياض نجد للتربية والتعليم، الرياض 0
- عواد ، يوسف ذياب ومجدي علي زامل (2010م): التعلم النشط نحو فلسفة تربوية تعليمية فاعلة، ط1 ،دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان.
- الفا اربي، أبو نصر إسماعيل بن حماد الجوهري (2009م): الصحاح، ج 1 ،ط 5 ،دار احياء التراث الشعبي، بيروت.
- فرج، عبد اللطيف بن حسين (2005م): طرق التدريس في القرن الواحد والعشرين، ط1 ،دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان 0
- -الفقيهي، عبد الواحد أوالد )2012م(: "الذكاءات المتعددة" التأسيس العلمي، ط1 ،الرباط، المغرب.
- -الفيروز آبادي، مجد الدين محمد بن يعقوب )2008م(: القاموس المحيط، ط1 ،دار الحديث، القاهرة.
- قطيط، غسان يوسف حماد )2008م(: استراتيجيات تنمية مهارات التفكير العليا، ط1 ،دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان.
- كشكو، عماد جميل حمدان (2017م): فاعلية استراتيجية البيت الدائري في تنمية الاتجاه نحو مادة العلوم لدى طلبة الصف الثامن الاساسي بمحافظة غزة ، مجلة جامعة فلسطين للابحاث والدراسات ، العدد الثالث ، المجلد السابع، فلسطين.
- اللولو، فتحية صبحي ( 2006م): استراتيجيات حديثة في التدريس، كلية التربية، الجامعة الاسلامية، غزة.
- محسن، علي عطية )2009م(: الجودة الشاملة والجديد في التدريس، ط1 ،دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان.
ثانيا : المصادر الاجنبية
Kirk Ankeny, Richard del Rio, Gary B. Nash, David Vigilante, eds.( 1996): Bringing History Alive! A Sourcebook for Teaching United States History (Los Angeles: National Center for History in the Schools, University of California, Los Angeles.
Raven ,G.C,(1956): Guide to using the coloured progress- sive matrice Set A,AB,B , (Rerised order).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lect. Muthanna Falih Hassan Thajil
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.