Assyrian sculptor in the light of cuneiform texts and sculptural scenes
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol4.Iss47.2554Keywords:
Keywords: Assyrian Sculptures, Assyrian Reliefs, Assyrian Sculptor, Assyrian Sculpture.Abstract
Assyrian art is a mirror that reflected the greatness of the Assyrian state, which was ruled by powerful kings such as King Ashur-Nasir-Apli (Ashur Nasir Pal) and Ashur-Bani-Apli (Ashur Banipal) and others. Through their sculptural scenes, the artist demonstrated his high techniques and the quality of his work during the embodiment of royal figures or leaders and soldiers in battles as well as showing the beauty in the scenes of nature and hunting lions that were performed by those kings, which were carved in several ways, including what is prominent and recessed, while giving the description of greatness and strength to the kings of the Assyrian state and clarifying the character of humiliation and humiliation for their enemies.
Therefore, it can be said that the policy adopted at the time focused on the party media aspect, in addition to other artistic works. Taking into account that the tools and techniques of sculpting did not differ much from one era to another, and that it was affected by the trends of the state and society at that time.
As we find artistic scenes in the advanced ages of Mesopotamia were limited to religious and urban works and a few of them were military, but the matter developed after the Amorite peoples flocked and established capitals for their great kingdoms, which made art and artists to be affected by the political and geographical climate that we saw with his works of art, which are rich in museums the world at the present time.
References
المصادر
الرازي، احمد بن فارس بن زكريا القزويني، معجم مقاييس اللغة، ج5، د.م، 1979، ص404.
عبد القادر، ابراهيم مصطفى احمد الزيات حامد، المعجم الوسيط، د.ت، ص906.
ابن منظور، ابو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم، لسان العرب، ج4، بيروت، د.ت، ص3861.
عبد القادر، المصدر السابق، ص906.
سورة الحجر، الآية (82).
عبد القادر، المصدر السابق، ص906.
العبيدي، نزار عبد اللطيف أحمد، النحت البارز في عهد الملك اشور بانيبال، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد، 1987، ص13.
رو، جورج، تاريخ علم الآثار، ترجمة: بهيج شعبان، بيروت، 1980، ص6.
CAD, P. 519: b.
لابات، رينيه، قاموس العلامات المسمارية، باريس، 2000، ترجمة: البير ايونا، وليد الجادر، خالد سالم اسماعيل، مراجعة واشراف عامر سليمان، بغداد، 2004، ص79 العلامة: 88. كذلك ينظر:
CAD, K, P. 23: b.
الراوي، هالة عبد الكريم سليمان كرموش، الواح جدارية تذكارية في العراق القديم من الألف الثالث ق.م، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة الموصل، 2012، ص99.
لابات، المصدر السابق، ص97 العلامة: 132.
الجبوري، علي ياسين، قاموس اللغة الأكدية – العربية، ابو ظبي، 2010، ص832. كذلك ينظر:
CAD, N/1, P. 112 also RIA, Band, 9, P. 74.
Hall, H.R., Babylonian and Assyrian Sculpture in the British Museum, Paris, 1928, P. 6.
سليمان، عامر، "الآثار الباقية"، في: موسوعة الموصل الحضارية، ج1، موصل، 1991، ص543-544.
Grayson, K., The Royal Inscription of Mesopotamia Assyrian, RIMA, Vol. 2, Toronto, 1987, P. 200.
الحديدي، احمد زيدان، "منجزات الملوك الاشوريين العمارية في البلدان المجاورة ما بين (911-612 ق.م)"، مجلة دراسات تاريخية، ع5، 2013، ص30.
المصدر نفسه، ص30.
سليمان، عامر، "الآثار ... المصدر السابق، ص543.
احمد، سهيلة مجيد، الحرف والصناعات اليدوية في بلاد الرافدين، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة الموصل، 2000، ص40. كذلك ينظر: هايدل، الكسندر، الخليقة البابلية، قصة النشوء والتكوين عند قدماء العراقيين وانعكاساتها على العهد القديم، ترجمة: ثامر مهدي، بغداد، 2001، ص84.
عبدالله، عبد الكريم، فنون الإنسان القديم أساليبها ودوافعها، بغداد، 1973، ص30.
SAA, Vol. 1, No. 59, P. 55.
Ibid, No. 60, P. 55.
SAA, Vol. 13, No. 61, P. 55.
كذلك ينظر:
Pfeiffer, R., State Letters of Assyria, New York, 1967, P. 109-110.
Pfeiffer, R.H., Op. Cit., P. 171.
كذلك ينظر:
SAA, Vol. X, No. 107, P. 82-83.
العبادي، رامي عبد الحكيم قاسم، الشهادة والشهود في القانون العراقي القديم، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة الموصل، 2011، ص64، 101.
الجبوري، رياض ابراهيم محمد، نصوص مسمارية غير منشورة من العصر الاشوري الحديث – مدينة اشور، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الموصل، 2004، ص119-120.
SAA, Vol. XI, No. 154, P. 97.
الجبوري، المصدر السابق، ص93. كذلك ينظر:
CAD, M/2, P. 198.
CAD, K, P. 23.
محمد، عبد الاله فاضل، بيت مومي bit.mumme في مدينة آشور دار للفنون في بلاد آشور، مجلة كلية الآداب، العدد 57، 2001، ص18.
CAD, P. 422: a.
SAA, Vol. 7, No. 19, P. 27.
محمد، عبد الاله فاضل، المصدر السابق، ص17.
المصدر نفسه، ص21.
SAA, Vol. 6, No. 154, P. 128.
Crayson, A.K., Assyrian Rulers of The Early First Millennium B.C., (858-745) B.C., RIMA, Vol. 3, Toronto, 1996, P. 128.
سليمان، عامر، نماذج من الكتابات المسمارية، ج1، بغداد، 2002، ص198-199.
Kraus, F., R., Briefe Aus Dem Archive Des Samas-Hazir, AbB, Vol. IV, No. 1, P. 2.
CAD, K, P. 23: b.
حمود، حسين ظاهر، المنحوتات الجدارية من وسائل الاعلام عند الآشوريين، مجلة آداب الرافدين، العدد 31، 1998، ص292.
بوستغيت، نيكولاس، حضارة العراق وآثاره، تاريخ مصور، ترجمة: عبد الرحيم الجلبي، بغداد، 1991، ص18. كذلك ينظر: الجميلي، عامر عبدالله، الكاتب في بلاد الرافدين القديمة، دمشق، 2005، ص74، 162.
محمد علي، ياسمين عبد الكريم، المنحوتات الجدارية خلال عصر السلالة السرجونية دراسة تحليلية بين النص المسماري والمشهد الفني، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة الموصل، 2011، ص39-40. وكذلك ينظر: الباشا، حسن، تاريخ الفن في العراق القديم، بغداد، 1956، ص105.
SAA, Vol. 13, No. 34, P. 36-37. وكذلك ينظر: محمد علي، 2011، ص35-37
Leichty, E., The Royal Inscriptions of Esarhaddon, King of Assyria (680-669 B.C), Vol. 4, Indiana, 2011, P. 107.
الحديدي، احمد زيدان خلف، علاقات بلاد اشور مع الممالك الحثية الحديثة في شمال سورية (911-612 ق.م)، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة الموصل، 2005، ص21. كذلك ينظر: لويد، ستين، فن الشرق الأدنى القديم، ترجمة: محمد درويش، بغداد، 1988، ص216.
SAA, Vol. 5, No. 296, P. 210.
شيت، ازهار هاشم، الألوان في الحضارة الآشورية، مجلة ابحاث كلية التربية الأساسية، مجلد 3، العدد 3، 2006، ص141.
يوحنا، مجيد كوركيس، النحت البارز في عصر سرجون الآشوري (721-705 ق.م)، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة بغداد، 1999، ص37.
سليمان، عامر، الكتابة المسمارية والحرف العربي، موصل، 1982، ص47. وكذلك: عبدالله، عبد الكريم، المصدر السابق، ص27-28.
هودجز، هنري، التقنية في العالم القديم، ترجمة: رندة قاقيش، الاردن، 1988، ص97.
عكاشة، ثروت، الفن العراقي، سومر وبابل وآشور، بيروت، د.ت، ص4.
الأسود، حكمت بشير، الثور المجنح لاماسو رمز العظمة الآشورية، دهوك، 2011، ص37.
SAA, Vol. 1, No. 119.
SAA, Vol. 5, No. 299.
مظلوم، طارق عبد الوهاب، "نينوى"، مجلة سومر، مجلد 25، 1969، ص87.
مظلوم، طارق عبد الوهاب، مواضع استعمال اللبن وحمايته في الأبنية الآشورية، مجلة التراث والحضارة، العدد 5، 1983، ص33-34.
الياس، فرحان محمود، العمارة الدينية والخدمية في مدينة بلد (اسكي موصل) في ضوء التنقيبات الآثرية، اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة الموصل، 2009، ص7-9.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Researcher Nisreen Ahmed Abd
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.