Public Reliance on Social Media in Times of Crisis the Crisis of the Rise in the Exchange rate of the Dollar as Model
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol4.Iss47.2436Keywords:
dependency, the public, social networking sites, crisesAbstract
This paper explores the extent to which the public relies on social media sites as a source of information during times of crisis (The Crisis of High Dollar Exchange Rate), as well as the cognitive, emotional, and behavioural effects that result from this dependence, with the aim of achieving an understanding of what is going on around them regarding many events and crises, especially the crisis of the high exchange rate of the dollar, and reaching the most important and prominent positions and effects achieved and resulting from that dependence. This paper also seeks to know the motives of the public’s dependence and the extent of social media sites credibility as a source of information for the public at times of crises and to reveal the effects of that dependence. The researcher used the descriptive approach as a method for survey, to collect information and data to analyze and interpret its results and questionnaire is used as the main tool of measurement to collect the research data which uses Baghdad as a place to do this study.To know the government’s position on the crisis of high dollar exchange rate represents one of the most important motives for the public’s dependence on social media sites (Following up the exchange rate of the dollar, which led to a decrease in purchasing power) is one of the most important effects of the public’s dependence on social media sites .
References
أولاً:المراجع
طارق سيد أحمد الخليفي، معجم مصطلحات الإعلام، دار المعرفة الجامعية، ط1، الإسكندرية،2008.
محمد جمال الفار، المعجم الإعلامي، عمان، دار المشرق الثقافي، 2006.
ثانياً:الكتب العربية
أنتصار عبد الرزاق، صفد الساموك، الإعلام الجدید تطور الأداة والوسیلة، ط1، بغداد، الدار الجامعیة للطباعة والنشر والترجمة، 2011، ص22.
أحمد بدر، الميديا الجماهيرية والإنترنيت بين الساسة والتكنولوجيا، الدار المصرية السعودية، القاهرة، 2010.
محمد عبد الحميد، البحث العلمي في الدراسات الإعلامية, القاهرة، عالم الكتب ،2000.
بسام عبدالرحمن المشاقبة، نظريات الاتصال، عمان، دار أسامة للنشر والتوزيع، 2011.
ثالثاً: الرسائل والأطاريح
ليلى علي جمعه، المعالجة الإعلامية لأزمة كركوك في الفضائيات العراقية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الإعلام، جامعة بغداد، 2011.
اسماعيل احمد برغوث، اعتماد الشباب الفلسطيني على الشبكات الاجتماعية وقت الأزمات، رسالة ماجستير منشورة، كلية الإعلام، جامعة عين الشمس ، القاهرة ،2014.
أحمد حمود مفضي الشمري، اعتماد الصحفیین الكویتیین على تویتر بوصفه مصدراً للمعلومات حول قضایا الفساد، رسالة ماجستیر منشورة، جامعة الیرموك، كلية الإعلام، قسم الصحافة، 2017.
رابعاً: الصحف والمجلات
سمية عرفات، العلاقة بين استخدام الجمهور المصرى للقنوات الفضائية والأنترنت خلال ثورة ٢٥ يناير، والتأثيرات المعرفية والوجدانية والسلوكية، دراسة ميدانية على عينة من الجمهور المصرى، المجلة المصرية لبحوث الرأى العام، مركز بحوث الرأى العام، كلية الإعلام، جامعة القاهرة، المجلد10، العدد٣، يناير/ يونيو٢٠١١.
خامساً: المصادر الأجنبية
Minjeong Kang (2010)، Measuring social media credibility: A study on a measure of blog credibility، Inst. For Pub. Relation
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lecturer Layla Ali Jumah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.