Evolutionary Variations in Children's and Adolescents' Inductive Reasoning

Authors

  • Lect. Dr. Maryam Hashim Hamad AL-Badri Imam Alkadum College-wasit branch

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss45.2177

Keywords:

Key Words : Evolutionary changes ,Development , Inductive reasoning, children, Teens

Abstract

The purpose of this study is to determine the prevalence of inductive reasoning among children and adolescents aged (11, 13, 15, and 17), as well as the significance of differences in inductive reasoning by gender and age. The study included male and female students from (4) primary schools, (4) middle schools, and (4) preparatory schools, at a rate of 10% from each region according to the geographical division. The sample size for each age group was (400) students and (100) male and female students, and the study employed the inductive reasoning scale following Spearman's theory (1926),(1962). The study discovered that all sample members have a higher level of inductive reasoning than the theoretical average and that their average scores follow an evolutionary route across their four age groups. The findings indicate that there are statistically significant differences in the extent to which individuals think across age groups. As a result, the findings imply that gender differences between children and teenagers are not statistically significant

References

المبارك ،سمية (2009) ، أسلوب الدوجماتية لدى الطلبة الجامعيين (رسالة ماجستير منشورة ) ،جامعة الحاج خضر، باتنة.

قطامي ، نايفة (2001) ،تعليم التفكير للمرحلة الاساسية ،دار الفكر للطباعة للنشر والتوزيع ،عمان ،الاردن.

عزيز، أوان كاظم (2005) التفكير الناقد وعلاقته ببعض سمات الشخصية لدى مدرسي المرحلة الثانوية (رسالة ماجستير غير منشورة)،كلية التربية ،جامعة تكريت.

المدهون، حنان خليل محمد (2012)،اثر استخدام برنامج قبعات التفكير الست في تنمية مهارات التفكير الابداعي في مبحث حقوق الانسان لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي بغزة، (رسالة ماجستير غير منشورة) ،جامعة الازهر ،غزة.

رضا، كاظم كريم وعذاب ،نشعه كريم (2010) ،الابداع مفهومه وتطوره،ط1،دار المسيرة للنشر والتوزيع.

ابو فخر، ظريفة وجمل ،محمد جهاد (2010) ،مهارات التفكير وفق المدخل الاجتماعي ،ط1، دار الكتاب الجامعي، العين ،الامارات.

روشكا ،الكسندر(1989) ،الابداع العام والخاص، ترجمة ابو فخر ،غسان عبد الحي ،عالم المعرفة.

علوان ،رائد شعبان (2005) ،فاعلية برنامج مقترح لتنمية التفكير الابداعي لدى المرشدين النفسيين في مدارس وكالة غوث الدولية،(رسالة ماجستير منشورة) ،الجامعة الاسلامية ،غزة.

ناظر،نوال حسن (2011) ،المشاركة المميزة في النقاش الفكري (المرونة العقلية) ،اكاديمية بناء المفكر، ،اشراف عبد الكريم بكار.

نوفل ،محمد بكر وسعيفان ،محمد قاسم (2011) دمج مهارات التفكير في المحتوى الدراسي،ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ،عمان.

رزوقي ،رعد مهدي وعبدالكريم ، سهى ابراهيم (2015) التفكير وانماطه ،ط1،دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعه،عمان.

الطاهر،مهدي بن احمد (1429هـ) اثر تطبيق نظام الجودة التعليمية في تنمية قدرات التفكير الابتكاري وزيادة التحصيل الدراسي لدى طلاب الصف الاول المتوسط بمدينة سبهات بالمنطقة الشرقية،اطروحه دكتوراه غير منشورة ،جامعه ام القرى ،كلية التربية ،مكة.

المفلح ،عبدالله بن محمد (2008) دورة مهارات التفكير المرن،مشروع ابن باز الخيري ،الرياض.

خزعل ،سامية حسن (1998) التصلب – المرونة وعلاقته بالقلق العصابي (رسالة ماجستير غير منشورة) جامعة بغداد ،كلية الآداب.

عبد العزيز ،سعيد (2013) تعليم التفكير ومهاراته (تدريبات وتطبيقات عملية )ط1،دار الثقافة للنشر والتوزيع ،الاردن.

جمل،محمد جهاد (2008) تنمية مهارات التفكير الابداعي من خلال المناهج الدراسية ،دار الكتاب الجامعي ،ط2، العين، الامارات العربية المتحدة.

ابو جادو،صالح محمد ونوفل،محمد بكر (2010) تطبيقات عملية في تنمية التفكير باستخدام عادات العقل ،ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعه ،عمان.

العبيدي ،محمد جاسم (2009) علم النفس التربوي وتطبيقاته،ط1 ،دار الثقافة للنشر والتوزيع ،الاردن.

حسن ،هناء رجب (2014) التفكير (برامج تعليمية واساليب قياسه) ،ط1،دار الكتب العلمية للطباعة والنشر والتوزيع ،بغداد.

عبد العزيز ،سعيد (2013) تعليم التفكير ومهاراته (تدريبات وتطبيقات عملية) ،ط1،دار الثقافة للنشر والتوزيع ،الاردن.

الزيات، فاطمة محمود (2009)، علم النفس الابداعي،ط1،دار المسيرة للطباعة والنشر والتوزيع ،عمان.

الطيطي ،محمد حمد (2007) تنمية قدرات التفكير الابداعي،ط3،دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ،عمان.

غريب، عبد الحليم (2013) الاسلوب المعرفي (التصلب – المرونة) وعلاقته بأستراتيجيات مواجهة الضغوط لدى الطلبة الجامعيين (دراسة ميدانية على عينة من طلبة علم النفس بجامعة ورقلة) ،جامعة قاصدي مرباح ورقلة ،كلية العلوم الانسانية والاجتماعية.

نوفل ،محمد بكر (2015) تطبيقات عملية في تنمية التفكير باستخدام عادات العقل ،ط2،دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ،عمان.

Downloads

Published

2022-03-31

Issue

Section

Sociology & psy

How to Cite

Maryam Hashim Hamad AL-Badri, L. D. . (2022). Evolutionary Variations in Children’s and Adolescents’ Inductive Reasoning. Lark, 14(1), 706-670. https://doi.org/10.31185/lark.Vol2.Iss45.2177