Musical influences and their aesthetic indicators in the theatrical Iraqi show (o body. Talk) as a pattern

Authors

  • أ. م. د شيماء حسين طاهر كلية الفنون الجميلة, جامعة بابل

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss42.1862

Keywords:

influencing - music - aesthetic

Abstract

The musical influence is an important element in the process of receiving because of its implications. It is an important element that reveals the general atmosphere and in a semantic, aesthetic and indicative center that supports the presentation. The first chapter included (the theoretical framework) and included the research problem represented by the following question (Where do the aesthetics of the musical influence lie in the presentation and what is its significance? The aesthetic in the Iraqi theatrical performance), and the importance of the research included shedding light on the musical influence as an aesthetic sign that has various connotations in the theatrical performance system. The aim of the research is to identify the musical influence in the Iraqi theatrical performance and the mechanisms of its operation as an aesthetic sign that contributes to the taste of the show and its interpretation. The research was concluded with definitions, and the second chapter included two topics, the first section included musical influences as an aesthetic mediator, while the second topic included the musical influence as a psychological aesthetic mediator.

The second chapter concluded with the indicators that resulted from the theoretical framework.

The third chapter is devoted (research procedures) and the indicators that resulted from the theoretical framework as a tool for analysis within a descriptive (analytical) approach and scenes of performances and photographs to come to the analysis of the presentation (Remember, O Body) directed by (Mohamed Muayyad) in (2010).

And in an intentional way for reasons justified by the researcher to keep pace with the investigations and to achieve the objectives of the research and solve a problem. The fourth chapter concluded a number of results, the most important of which are:

  • The musical influencer turns into a sign that transmits its code through kinetic performance
  • The musical influence turns into a signal system that reduces language

Then conclude with a summary of the search words.

References

ابن منظور الافريقي، لسان العرب، ج11 (بيروت، لبنان، دار صادر ).

احمد شرجي، سيمولوجيا الممثل، سوريا، افكار للدراسات والنشر، بغداد مكتبة عدنان، طبع 2013 .

اكرم اليوسف، الفضاء المسرحي، دراسة سيمائية، دمشق، دار مشرق دار مغرب، طبع 1994.

اوديت اصلان، موسوعة فن المسرح، تر، سامية احمد سعيد، مصر، دار الطباعة الحديثة، كنسة الارمن، طبع بلا .

بير جيرود، علم الاشارة سيمولوجيا، تر، منذر عياش، دمشق، دار كلاس للدارسات، طبع 1992.

جبار جودي، جماليات السينوغرافيا في العرض المسرحي، بغداد، مهرجان بغداد المسرحي لشباب المسرح، الدورة الاولى، 2012.

دونالد ج.مورتنس، الن م 0شمولر، التوجيه في المدرسة، تر، د ابراهيم حافظ، ابراهيم خليل، القاهرة، مؤسسة فرانكلين للطباعة والنشر، طبع 1960.

رضا بدير، ياسر الشفعي، الة الناي، ونشأة الموسيقى وتطورها، مصر، مكتبة مدبولى، طبع 2004.

عبد الله الغيث، تجسدات في انماط السلوك الانساني المعاصر في الملاحم التشكيلية للفن التجريبي، الكويت، عالم الفكر، مجلد 44سنه 2013.

على الربيعي: الخيال في الفلسفة والأدب والمسرح، الأردن، دار صفاء للنشر، بابل، دار الصادق للنشر، طبع 2012.

على عبد الله، دراسات موسيقية، بغداد، دار الشؤون الثقافية العامة، طبع 1999.

عواد على، غواية المتخيل المسرحي، مقاربات لشعرية النص والعرض والنقد، المغرب، الدار البيضاء، المركز الثقافي العربي، طبع 1996.

كمال القنطار، النسبة في الابداع الانساني، سورية، وزارة الثقافة، منشورات الهيئة السورية للكتاب، طبع 2008.

كمال محمد عزوز، العلاقة بين الطب والموسيقى في علاج الامراض، مجلة الموسيقى، عدد العاشر، المجمع العربي للموسيقى طبع 1989.

ماري الياس، د حنان قصاب حسن، المعجم المسرحي، مفاهيم ومصطلحات المسرح وفنون العرض، لبان، بيروت، ناشرون طبع 2006.

محمد مظهر سعيد، نظله الحكيم، جمهورية افلاطون، بيروت، لبنان مطابع بيروت الحديثة، طبع2013 .

هالة محجوب، جماليات فن الموسيقى عبر العصور، مصر الاسكندرية، دار الوفاء للطباعة والنشر، طبع 2007.

هوجو لاينختيريت، الموسيقى والحضارة، تر، احمد حمدي محمود، مصر، الثقافة والارشاد القومي، طبع 1964 .

واد الحسب، الممثل والسينوغرافيا في العرض المسرحي، بغداد، الروسم للصحافة والنشر، طبع 2015.

واية عبد المنعم عباس، الحس الجمالي وتاريخ الفن دراسة في القيم الجمالية والفنية، مصر، قنال السويس، دار المعرفة الجامعي، طبع 2005.

يحيى البشتاوي: الوظيفة وموتها في العرض المسرحي، د، عمان، مطبعة الروزنا، طبع 2007.

References:

- Ibn Manthoor Al-Efreeky, Lisan Alarab, Part11( Beirut , Lebanon, Dar Sader ).

- Ahmed Sharji, Symology of Actor, Syria, Afkar Press for publishing and studies, Baghdad Adnan Library, printed on 2013.

- Akram Alyousif , Theatrical Space, Sematic Study, Damuscus, Dar Mashrak Dar Maghrib, printed 1994.

- Oudite Aslan, Theatre Art Encyclopedia, translated by (Samiyah Ahmed Saeed), Egypt , Dar Altibaa Alhadeetha, Kandat Al-Arman.

- Biro Gyrod, Simology , translated by Monthir Ayash, Damascus, Dar Class for Studies, printed 1992.

- Jabbar Joody, aesthetics of Scenography in the theatrical show, Baghdad, Baghdad Festival for Stage Youth, 1st edition 2012.

- Donald G.Morins, Alin M, Shmoler, Direction in School, translated by Dr. Ibraheem Hafidh, Ibraheem Khaleel, Cairo, Frankline Press for printing and publishing, 1960.

- Ridha Bdeer, Yasir Al-Shafee, Loot , Foundation of Music and development, Egypt, Madbooly Library, 2004.

- Abdallah Alghaith, Embodiment in Styles of Human Behavior in Plastic Epidemic of plastic arts, Kuwait, Thought World, folder 44 2013.

- Ali Alrubaie : Fantasi in Phylosophy, Literature and Theatre, Jordan, Dar Safa for Publishing, Babylon, Dar Alsadiq for publishing, printed 2012.

- Ali Abdullah, Music Studies, Baghdad, Cultural Affairs Press, printed 1999.

- Awwad Ali, Desire of Theatre Phantasy, approaches of Text Poetry, show and criticism, Morocco , Dar Albaydhaa, Arabian Cultural Center, 1996.

- Kamal Al-Kundar, Ration in Human Innovation, Syria, Ministry of Culture, Syrian Association Publishing , printed 2008.

- Kamal Mohammed Azooz, Relationship between Music and medicine in treatment of diseases, Music Magazine, 10th edition, Arabian Collecetion of music, printed 1989.

- Mary Elias, Dr. Hanan Kassab, Theatrical Dictionary, Conceptions and terms of theatre and art shows, Lebanon, Beirut, 2006.

- Mohammed Muthir Saeed, Nadhla Al-Hakeem, Ifatoon Republic , Beirut, Lebanon, Modern Press of Beirut, printed on 2013.

- Hala Mahjoob, Aesthetics of Music Art over eras, Eygipt Al-Eskandariyah, Al-Wafa Press for printing, printed 2007.

- Hugo Lykhtribit, Music and Culture, translated by Ahmed Hamdy Mahmood, Eygpt, Culture and National Consulting, 1964.

- Wadi Alhasab, Actor and Scenography in Stage Show, Baghdad, Alrosoom Press, 2015.

- Wayah Abdulmunem Abbas, Aesthetic Sense and history of art, a study in the aesthetic and artistic values, Eygpt, Sawaee Channel, University Culture Press, 2005.

- Yahya Albashtawi: Job and it's death in Stage Show , Amman, Rosono Press, 2007.

Downloads

Published

2021-06-30

Issue

Section

Arts

How to Cite

شيماء حسين طاهر أ. م. د. . (2021). Musical influences and their aesthetic indicators in the theatrical Iraqi show (o body. Talk) as a pattern. Lark, 13(4), 743-726. https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss42.1862