التحولات الفكرية والفنية في اللوحة الخطية
DOI:
https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss32.135الملخص
ملخص البحث
عدت مسألة التحول الفكري والفني في الفن واحدة من المسائل التي شغلت حيزاَ واسعاَ في المسعى الجمالي والابداعي بجميع انواع الفنون، بصفتها واحدة من مظاهر ما سمي بالحداثه او ما بعد الحداثه ، وقد نتج عن ذلك تحولا كبيرا في جميع المفاهيم التي سادت زمناَ طويلا واحتكمت اليها مظاهر الشكل والمعنى في الفن ، واصبح التحول الذي يستلزم قروناّ يتم تغيره في سنوات للحد الذي اصبح من الصعوبة بمكان ملاحقة المتغيرات في الرؤى والمفاهيم التي القت بظلالها على الثقافة والفنون في جميع انواعها ، ولم يستثنى الخط العربي من هذا التوجه الذي تفجرت فيه انماط الشكل التقليدي السائد والمتبع الى انماط واشكال وتقنيات واجناس فنية جديده تعالق فيها الخط العربي مع الفنون التشكيلية والتصميم فضلا عن دخوله عوالم التقنية الرقمية وما اضافت الية من مظاهر يسرت الكثير من جوانب الصعوبه فيه . وقد القى هذا البحث الضوء على طبيعة التحولات في المسار النظري العام اضافة الى التحول في بنية الخط العربي من خلال تحليل مجموعة من الاعمال الخطية التي انساقت ضمن هذا التوجه وذلك من خلال جملة من المؤشرات التي تمخض عنها الاطار النظري ، واجتهد الباحث في وضع نتائج البحث فضلا عن جملة من التوصيات والمقترحات
المراجع
The transformation of the intellectual and artistic in art is one of the issoes that occupied a large space in the aesthetic and creative endeavor of all kinds of ants, as one of the manifestations of what is called modernism or postmodernity. This has resulted in a major transformation in all concepts that have long masters and dominated by manifestations of fom and meaning In Ant, The transformation that requires centuries has been changing in years to the extent that it became very difficult to follow the changes in the visions and concepts that cast a shadow on the culture and the arts in all kinds. The Arabic calligraphy was not excluded from this trend in which the traditional patterms of patterns, pattens, techniques, A new art in which Arabic calligraphy is associated with the plastic arts and design as well as its entry into the worlds of digital technology and a mechanism that has facilitated many aspects of the difficulty in it. This research sheds light on the natute of the changes in the general theoretical path as well as the transformation in the structure of the Arabic calligraphy through the analysis of a series of written works that were consisteat within this approach through a number of indicators that emerged from the theoretical framework. On a set of recommendations and proposals