الخصائص الفنية والجمالية للمشهد الاستهلالي في العرض المسرحي العراقي

Authors

  • د.نور سعيد الخزاعي جامعة القادسية/كلية الفنون الجميلة

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol1.Iss36.1274

Keywords:

الكلمات المفتاحية : المشهد الاستهلالي ، الخصائص الفنية ، الخصائص الجمالية ، العرض المسرحي .

Abstract

Abstract

          Theatre is proceeding as social ,intellectual and cultural phenomenon attracts its dimensions due to it is an effective tool for changing the society, and this by launching  social relations and common concepts within it , then introducing it in a way that helps to overcome it. The theatre in a way or another is only intensification and focus of reality.it depends on the creative ability of the artist in forming the atristic shape of through its tools which make the beauty , entertainment and psychological treatment. So opening scene was on the most important components in theatrical forming process in order to form the structural , aesthic and artistic  creation of the perfect play. Since the opening scene is considered as a start for the play that summarize its thougts , presentations and its treatments in an intensive way make the recipient in a taut and attraction to the play and its subsequent chapters , in this sprint , the pecularity and beauty of this scene will be formed that emanating from thoughts and main propositions to the theatrical text and show alike , for the purpose of aesthetic entertainment and artistic appreciation . Of this the research started establishing for the study subject in its formulation for the titlethen research importance and need for it appeared within lighting on the Artistic and aesthetic characteristics of the opening scene as  a new study tackled with an important subject in theatrical show side that effects on the context of the play as a whole, while research goal was represented by

scene within time and place limits, also it contained on research sample of Hamlet , which was chosen intentionally to suit research community in order to achieve research goal, then research tools which is formulated from theaortical part indicators , after adjustment which was made by experts committee with applying processes on it , the tool was derived in its final form . The research persued the descriptive method , since it is suitable for research for nature of research , this chapter was ended by analysing the sample.

The forth chapter contained the results  of every play of them are :

The researched refered to some suggestions that help to continue what he has started in develop and deepen this search.

This chapter was ended with the references that were used within this research, then appendicies , that contained research community and tool in its first and final formula . then abstract in English . 

 

References

المصادر والمراجع
1- احمد عتمان ، الأدب اللاتيني ودوره الحضاري ، ( الكويت : سلسلة عالم المعرفة ، العدد (141) ، 1990 ) .
2- الاردس نيكول ، علم المسرحية ، تر : دريني خشبة (الشارقة : دائرة الثقافة والإعلام ، دت) .
3- ادوين ديور ، فن التمثيل الافاق والاعماق ، ج 2 ، تر : مركز اللغات والترجمة ـ أكاديمية الفنون ،( القاهرة : مهرجان القاهرة الدولي للمسرح التجريبي ، 1999 ).
4- اسخيلوس ، المسرح الإغريقي ، المجلد الاول ، تر: ابراهيم سكر ، ( القاهرة : الهيئة المصرية العامة للكتاب ، 1972 ) .
5- أرسطو ، فن الشعر ، تر: إبراهيم حمادة ، ( الجيزة : هلا للتوزيع والنشر ، 1999 ) .
6- أم . شؤيك ، ايفرت و ريشارد موريل ، أصول وأساليب التمثيل ، تر: سامي عبد الحميد ،( جامعة بغداد ، دار الكتب للطباعة والنشر بجامعة الموصل ، 2001 ) .
7- انتونان ارتو ، المسرح وقرينه ، تر: سامية اسعد ، ( القاهرة : دار النهضة العربية ، 1973 ) .
8- ايليا حاوي ، سوفوكليس والتراجيديا الإغريقية ، ( بيروت : دار الكتاب اللبناني للطباعة والنشر ، 1980 ) .
9- بلاوتوس ، كوميديات بلاوتوس (عن النص اللاتيني) ، تر: امين سلامة ، ( القاهرة : دار المعارف بمصر ، د.ت ) .
10- ترنتيوس ، فورميو – الحماة ، تر: احمد عبد الرحيم ابو زيد ، مراجعة : محمد سليم سالم ، ( القاهرة : وزارة التربية والتعليم – قسم الترجمة والألف كتاب ، د. ت ) .
11- جون لينارد ، ماري لوكهارست ، المرجع في فن الدراما ( مرشد لدراسة المسرحيات ) ، تر: محمد رفعت يونس ،( القاهرة : المجلس الاعلى للثقافة ، 2006 ) .
12- حسن يوسفي ، المسرح والانثرولوجيا ،( الدار البيضاء : مطبوعات النجاح الجديد ، 2000 ) .
13- سامي صلاح ، الممثل والحرباء ( دراسة ودروس في التمثيل ) ، تقديم : مدكور ثابت ، ( القاهرة : سلسلة المسرح أكاديمية الفنون ، 2005 ) .
14- فائز الشرع ، انساق التداول التعبيري ( دراسة في نظم الاتصال الأدبي ألف ليلة وليلة أنموذجا تطبيقيا ، ( بغداد : دار الشؤون الثقافية العامة ، 2009 ) .
15-
16- ماري الياس وحنان قصاب , المعجم المسرحي : مفاهيم ومصطلحات المسرح وفنون العرض (بيروت : مكتبة لبنان ناشرون , 1997 ) .
17- محمد محمود كحيلة ، معجم مصطلحات المسرح والدراما ، ( الجيزة : هلا للتوزيع والنشر ، 2008 ) .
18- ف . م . مولاتولي ، مولير ، تر : يوسف إبراهيم جهماني ، ( دمشق : دار حوران للدراسات والترجمة والطباعة والنشر والتوزيع ، 1994 ) .
19- نعمان بوقرة ، المصطلحات الاساسية في لسان النص وتحليل الخطاب ( دراسة معجمية ) ، ( عمان : جدارا للكتاب العالمي للنشر والتوزيع ، 2010 ) .
20- وليم شكسبير ، ترويلوس وكريسيدا ، تر : عبد الحميد يونس ، مراجعة : سهير القلماوي ، محمد عوض ، ط 2 ، ( القاهرة : دار المعارف ، د. ت )
21- يان كووسوفيتش، تيار ما بعد التجريب ومسرح الموت عند كانتور، تر، هناء عبد الفتاح ، ( القاهرة : مطابع المجلس الاعلى للاثار ، د. ت ) .
المجلات والدوريات :
22- عدنان المبارك ، أصول المسرح المعاصر وواقعه الراهن ، مجلة أفاق عربية ، بغداد ، العدد العاشر ، ألسنه الرابعة ، مؤسسة رمزي للطباعة ، 1979 .
23- راوية جبار الربيعي ، الخصائص الأسلوبية للمنظر المسرحي في تصاميم فاضل القزاز ، رسالة الماجستير (جامعة بغداد ـ كلية الفنون الجميلة ، 2005م) .

Downloads

Published

2019-12-24

Issue

Section

Arts

How to Cite

الخزاعي د. س. (2019). الخصائص الفنية والجمالية للمشهد الاستهلالي في العرض المسرحي العراقي. Lark, 12(1), 120-132. https://doi.org/10.31185/lark.Vol1.Iss36.1274