The image of women in Islamic manuscripts Indian-Mogul School

Authors

  • حسين صاحب جبار جامعة بابل كلية الفنــــــون الجميــــلة قسم التربية الفنية

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss34.1133

Keywords:

A picture, the woman

Abstract

Summary:

This study deals with the study of the image of women in the Islamic manuscripts of the Indian Mughal school as a model. It is located in four chapters. The first chapter deals with the problem of the research, its importance, the need, its purpose and limits, and the most important terms. The current research problem examined the subject of the image of women in Islamic manuscripts, in light of the intellectual, aesthetic and humanistic tendencies that characterized the philosophy of the Islamic religion. Hence, the problem of research emerged by answering the following question: What is the image of women in terms of form and content in the directions and methods of Islamic photography? The present research aims to identify the image of women in the Islamic manuscripts (the Mongolian school of India model) and the term (picture) was reviewed and the second chapter contains the theoretical framework and the previous studies, which consists of two sections, the first section b (the image of women in art in ancient civilizations) The second section (the image of women in Islamic manuscripts) followed by the indicators of the theoretical framework, while the third chapter was specialized in research procedures, which included the identification of the research community and the selection of the research sample (3) works, from the research community of (10) Sought by the researcher to achieve the goal of the sea The researcher also relied on theoretical framework indicators as a research tool, and then analyzed the sample to obtain specific data. The researcher relied on the analytical descriptive method, and the fourth chapter included the results of the research, conclusions, recommendations and suggestions. In many of the drawings that reflect the court scenes where the image of the servant woman appeared and loved by giving women a rest and tranquility of the man. In the light of these results the researcher reached a number of conclusions, the most important: The image of women in the Indian school Mogul on the basis of symbolic and expressive shared by a group of a For signs, signals and signals in the visual scene activation. In conclusion, the sources and references that contributed to the theoretical establishment of the research.

 

References

المصادر
القران الكريم
1- أبو الصوف , بهنام : التاريخ من باطن الأرض آثار وحضارات وأعمال ميدانية , ب ط , مطابع شركة الأديب , عمان – الأردن , 2009.
2- احمد علي ,عبد اللطيف : التاريخ اليوناني (العصرالهللادي ) , دار النهضة العربية للطباعة والنشر , بيروت ,1976.
3- الالفي ,ابو صالح : الموجز في تاريخ الفن العام ,ط3 , دار نهضة مصر للنشر , مصر ,2012.
4- الالوسي , عادل :روائع الفن الاسلامي , عالم الكتب , القاهرة , 2003 .
5- بارندر , جفري : المعتقدات الدينية لدى الشعوب ,عالم العرفة 174, الكويت , 1993.
6- الباشا , حسن : الفنون في عصور ما قبل التاريخ , ط2 , اوراق شرقية للطباعة والنشر والتوزيع, لبنان , 2006.
7- البصير، كامل حسن، بناء الصورة الفنية في البيان العربي موازنه و تطبيق ، ۱۸. المجمع العلمي العراقي ، بغداد ۱۹۸۷.
8- بطرس هرمز, سهى : المرأة في حضارة وادي الرافدين,(شبكة كلدايا ) http://www.kaldaya.net/2012/Articles/09/44_Sep22_SuhaHermiz.html
9- البكدش , نور :صورة المرأة في التصميم الكرافيكي , رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة دمشق, كلية الفنون الجميلة,2015 .
10- بورحلة , نوال : مكانة المرأة في الحضارات , مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية ,العدد 31/ ديسمبر 2017 .
11- البياتي , عبد الحميد فاضل :تاريخ الفن العراقي القديم ,جامعة بابل , كلية الفنون الجميلة, ب ت.
12- حسن , منى سيد حسن : التصوير الاسلامي في الهند الصورة الشخصية في المدرسة المغولية الهندية,ط1 , دار النشر للجامعات , 2001 .
13- حسن , منى سيد حسن : التصوير الاسلامي في الهند الصورة الشخصية في المدرسة المغولية الهندية,ط1 , دار النشر للجامعات , 2001 .
14- حسن ,زكي محمد : التصوير في الاسلام عند الفرس , مؤسسة هنداوي للتعليم والثقافة, القاهرة, 2012 .
15- حسن ,زكي محمد :التصوير واعلام المصورين في الاسلام , مؤسسة هنداوي للتعليم والثقافة , جمهورية مصر العربية ,2012 .
16- حسين , محمود ابراهيم :المدرسة في التصوير الاسلامي ,كلية الاثار جامعة القاهرة , القاهرة ,1988 .
17- الرافعي ,مصطفى صادق :الاسلام انطلاق لا جمود ,مؤسسة دار التحرير للطبع والنشر ,القاهرة ,1966 .
18- رشاد نوفل ,نبيل : العلاقات التصويرية بين الشعر العربي والتصوير الاسلامي, ب ط , منشأة المعارف بالإسكندرية , ب ت.
19- سرتي , محمد ابراهيم: الانثى المقدسة وصراع الحضارات المرأة والتاريخ منذ البدايات , ط1 , دار الاوائل للنشر والتوزيع والخدمات الطباعية , سوريا ,2008 .
20- السلمان , عيسى : الواسطي يحيى بن محمود بن يحيى رسام وخطاط ومذهب ومزخرف ,وزارة الاعلام العراقية – مهرجان الواسطي – نيسان , 1972 .
21- صاحب , زهير وآخرون : دراسات في الفن والجمال , ط1, دار مجدلاوي للنشر والتوزيع ,عمان ,2006 .
22- صالح حميد : نساء عظيمات من تاريخ وادي الرافدين ,(شبكة العربية ) http://www.alarabiya.net/ar/last
23- صليبا , جميل : المعجم الفلسفي , دار الكتاب اللبناني , بيروت ,1982 .
24- عبد الحليم , نبيلة محمد : معالم التاريخ الحضاري والسياسي في مصر الفرعونية ,منشأة المعارف , الاسكندرية ,ب ت .
25- عصفور,محمد ابو المحاسن : معالم حضارات الشرق الادنى القديم,دار النهضة العربية للطباعة والنشر, بيروت ,ب ت .
26- عفان ,إيمان: صورة الصورة الفنية دراسة تحليلية سيميولوجية لمنمنمات محمد راسم, رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة الجزائر , كليـة العلـوم السياسيـة و الإعـلام , 2005.
27- عكاشة , ثروت :فن الواسطي من خلال مقامات الحريري ,دار المعارف , القاهرة , 2016 .
28- علام , نعمت اسماعيل :فنون الشرق الاوسط في العصور الاسلامية , ط6 , دار المعارف , القاهرة ,1972 .
29- فرغلي ,ابو الحمد محمود :التصوير الاسلامي نشأته وموقف الاسلام منه واصوله ومدارسه ,ط1,الدار المصرية اللبنانية , القاهرة , 1991 .
30- كيالي , باسمة : تطور المرأة عبر التاريخ , مؤسسة عز الدين للطباعة والنشر , لبنان , 1981 .
31- كيالي , ميادة : المرأة والألوهة المؤنّثة, منشورات مؤسّسة مؤمنون بلا حدود للدراسات والأبحاث , المملكة المغربية, 2015 .
32- متي ,افرام سليمان: المرأة عبر التاريخ ,(تلفزيون عشتار ) http://www.ishtartv.com/book .
33- محمد محي الدين عبد الحميد، ومحمد عبد اللطيف السبكي، المختار من الصحاح اللغة، المكتبة التجارية، مصر، طه، ب ت ، باب ص صورة، .
34- هادي , بلقيس محسن : تاريخ الفن العربي الاسلامي , جامعة بغداد , كلية الفنون الجميلة ,مطبعة دار الحكمة
35- , بغداد , 1990 .

Published

2019-07-16

Issue

Section

Arts

How to Cite

جبار ح. ص. (2019). The image of women in Islamic manuscripts Indian-Mogul School. Lark, 11(4), 231-243. https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss34.1133