Light aesthetics in the drawings of the European Renaissance

Authors

  • بركات عباس سعيد الكوّاز, م. جامعة بابل كلية الفنون الجميلة

DOI:

https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss34.1129

Keywords:

Aesthetics, light, drawings, Renaissance, European

Abstract

 

Summary:

The current study investigates (the aesthetics of light in the drawings of the European Renaissance) and its visual nature that deeply influences the spectator mind. As they form a true interactional reality through which the beauty of entities is revealed by their colored imagery and their interactive moves towards showing their artistic values where they combine to produce a pattern of relationships and structural elements that contribute to (the artist’s consciousness) as well as the formation of creative vision that is reflected through the enriched color in the eye of the viewer. The problem of the present work is addressed by the following two questions: Does the light aesthetically affect the Renaissance drawings? And how does this influence embody the plastic elements of the paintings of Renaissance artists? Accordingly, the study is divided into four chapters. The first chapter comprises defining the problem of study, its importance and the need for it, and the study aim which is summarized in (the recognition of the aesthetics of light in the drawings of the European Renaissance). Then the limits of work and the definitions of terms included in the study. As for the second chapter that tackles the theoretical framework of the work. It has been divided into two sections: The first approaches (light between the trends of science and aesthetic vision). While, the second section is concerned with (the dialectics of light and composing elements / formation elements). The second chapter also includes theoretical framework indicators. The third chapter includes the study procedures, from the framework of the study community, the study sample, the study tool, its validity and persistence, work methodology, statistical methods and analysis of the study sample. The fourth chapter sums up the results of the study as well as a number of findings arrived at by the researcher, including: Light is the basis in the presentation of the assets (material objects) and structural elements (formation elements) through which the planned subject is completed. The aesthetics of light were associated with the expressive and dramatic force that influence the eye of the viewer, which the artist gave to the work of art through his style and skill, and his outstanding skill in employing the formation parameters and aesthetic values as well as  transforming them into visually influential actors. The aesthetics of light are reflected in the color values, richness, brightness and reflections on the surfaces of the objects and their tangible differences. The chapter also presents the conclusions of the study along with a number of conclusions including: Light does have an active and influential presence in the ancient civilizations, as it seems to coincide with the emergence of the Renaissance and which has included light of the field of experimentation and analysis. Light has been considered as the basis in showing the systems of composition of the general assets and elements of the painting especially, to aesthetic values enriching the subject matter and highlighting it. Light is a language of visualized speech that has shown important transformations in form, color, line, proportions and perspective, as well as to show the themes of fantasy, formal values and meanings. Then, the fourth chapter is followed by Sources and Appendices..

 

References

المصادر
القرآن الكريم
المصادر العربية
1.ــــــــــــــ ، ــــــــــــــ : محيط الفنون، دار المعارف، مصر، ب.ت
2.ابو رستم، رستم: الموجز في تاريخ الفن العام، المعتز للنشر والتوزيع، عمان، دت
3.أومون، جاك: الصورة، ط1، تر: ريتا الخوري، المنظمة العربية للترجمة ، بيروت- لبنان، 2013
4.ايتشيسون، دوروثي: الفنانون العظام، تر: بهية كرم، ليديبرد بوك لافبورو، انكلترا، 1974
5.الباهلي, رياض شهيد: سيمياء الضوء في المسرح, ط1, دار الشؤون الثقافية العامة, بغداد, 2009
6.برجاوي ، عبد الرؤوف : فصول في علم الجمال ، ط1، دار الافاق الجديدة ، بيروت , 1981.
7.البصري، سعد علي و ايلاف سعد البصري: الفن في عصر النهضة، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع، عمان، 2010
8.بهنسي، عفيف: الفن عبر التأريخ، الفن الحديث العالمي للطبع والنشر، دمشق، ب.ت
9.التهانوي , محمد علي الفاروقي : كشاف اصطلاحات الفنون ، ج1 ، المؤسسة المصرية العامة للتأليف والترجمة والطباعة والنشر ، مطبعة السعادة ، مصر ، 1963
10.الحسيني, اياد حسين عبد الله: فن التصميم؛ الفلسفة, النظرية, التطبيق, ج3, ط1, دائرة الثقافة والاعلام, الشارقة, 2008
11.حمّود, يحيى: نظرية اللون، بدون دار نشر، 1981
12.حيدر, كاظم: التخطيط والألوان, وزارة التعليم العالي والبحث العلمي, جامعة بغداد, بغداد, ب.ت
13.الخطيب، عبدالله: الإدراك العقلي في الفنون التشكيلية، دار الشؤون الثقافية العامة، ط1، بغداد، 1998
14.الخميسي، موسى: اللون والحركة، ط1، دار المدى للثقافة والنشر، بيروت، 2008
15. الخولي، ايناس علي: الفنون والعمارة في اوربا؛ من المسيحي المبكر الى الروكوكو، ط1، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، 2010.
16.رايسر، دولف: بين الفن والعلم، تر: سلمان الواسطي، دار المأمون للترجمة والنشر، بغداد، 1986
17.رياض، عبد الفتاح: التكوين في الفنون التشكيلية، ط1، دار النهضة العربية، القاهرة، ب.ت .
18.ريد، هربرت: معنى الفن, تر: سامي خشبة, دار الشؤون الثقافية العامة،ط2, بغداد 1986
19.السمّان، عبد الرزاق: تقانات الرسم والتصوير، منشورات جامعة دمشق، دمشق، 2008
20.شوقي، إسماعيل: الفن والتصميم ، كلية التربية الفنية، جامعة حلوان، مصر، 1999
21.ضاهر، فارس متري: الضوء واللون بحث علمي وجمالي، دار القلم، بيروت- لبنان، ط1، 1979
22. طالو، محي الدين : تاريخ عباقرة الفن التشكيلي في العالم و أشهر ما خلفوه من روائع خالدة عبر العصور، دار قابس للطباعة والنشر والتوزيع، بيروت، ط1، 2010
23.ظاهر، فارس متري: الضوء واللون بحث علمي وجمالي، دار القلم، بيروت- لبنان، ط1، 1979
24.عبد الحميد, شاكر: الفنون البصرية وعبقرية الإدراك, الهيئة المصرية العامة للكتاب, القاهرة, 2008
25.عبد الحميد, شاكر: عصر الصورة؛ السلبيات والإيجابيات, الجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب, الكويت, 2005
26.عبد الله ، اياد حسين: فن التصميم، ج3، ط1، دائرة الثقافة والاعلام، الشارقة، 2008
27.عبد الوهاب, شكري: القيم التشكيلية والدرامية للّون والضوء, مؤسسة حورس الدولية للنشر والتوزيع, الإسكندرية, 2009
28.عبو, فرَج: علم عناصر الفن, ج1, دار دلفين للنشر, ميلانو, إيطاليا, 1982
29.عطية، محسن محمد: الفن والجمال في عصر النهضة، عالم الكتب، القاهرة،2002
30. عطية، محسن محمد: القيم الجمالية في الفنون التشكيلية، دار الفكر العربي، القاهرة، 2010
31. عطية، محسن محمد: تذوق الفن؛ الأساليب، التقنيات والمذاهب، عالم الكتب، القاهرة، 2005
32. عطية، محسن: اكتشاف الجمال في الفن والطبيعة، عالم الكتب، القاهرة، 2005،
33.كاشة، ثروت: فنون عصر النهضة، ج2، ط3، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، 2011
34. عكاشة، ثروت: فنون عصر النهضة، ج3، ط3، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، 2011،
35. عكاشة، ثروت: فنون عصر النهضة،ج1، ط3، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، 2011
36.غومبرتش، إي.هـ: قصة الفن، تر: عارف حديفة، منشورات الهيئة العامة السورية للكتاب، وزارة الثقافة، دمشق، 2012
37.القيم, كامل حسون: مناهج وأساليب كتابة البحث العلمي في الدراسات الانسانية , السيماء للتصميم والطباعة, بغداد : 2006
38.مالنز, فريدريك: الرسم كيف نتذوقهُ، تر:هادي الطائي، ط1، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، 1993
39.محمد، جلال جميل: مفهوم الضوء والظلال في العرض المسرحي، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، 2007
40.محمود، دريد شريف: الكيفيات الحركية لنظم بنية الزمن في فن الفلم، ط1، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، 2012.
41.مطر ، أميرة حلمي : فلسفة الجمال ، دار الفكر ، القاهرة ,1962
42.المفتي, احمد: فنون الرسم والتلوين, ط4, دار دمشق للطباعة والنشر والتوزيع, دمشق, 2006
43.مكماهون، فيليب: فن الإستمتاع بالفن، ط1، تر: اسامة الجوهري، المركز القومي للترجمة، القاهرة، 2010
44.موري، بيتر وليندا: فن عصر النهضة، ط1، تر: فخري خليل، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت، 2003
المعاجم والقواميس
45.الصالح, مصلح احمد: الشامل, ط1, دار عالم الكتب للطباعة والنشر والتوزيع, الرياض, 1999
46.الفراهيدي, الخليل بن احمد: العين, ج1, ط1, دار الكتب العلمية, بيروت, 2003،
47. الفراهيدي, الخليل بن احمد: العين, ج3, ط1, دار الكتب العلمية, بيروت, 2003.
48.مجْمَع اللغة العربية: المعجم الوسيط, ط4, مكتبة الشروق الدولية, مصر, 2004.
49.وهبة, مراد: المعجم الفلسفي, دار قباء للطباعة والنشر والتوزيع, القاهرة, 1998
الرسائل والاطاريح
50.الوائلي ، شيماء كامل داخل: العمق الفضائي وأساليب استخدامه في إخراج المطبوعات متعددة التقنيات ، رسالة ماجستير غير منشورة مقدمة إلى كلية الفنون الجميلة، جامعة بغداد ، 2001
المجلات والدوريات
51. الخليل، عبد القادر: الإضاءة في الفن التشكيلي، مجلة الجماهير نبض حلب، العدد/15259، مؤسسة الوحدة للصحافة والطباعة والنشر والتوزيع – حلب، 2018.

Published

2019-07-16

Issue

Section

Arts

How to Cite

سعيد الكوّاز ب. ع. (2019). Light aesthetics in the drawings of the European Renaissance. Lark, 11(4), 141-157. https://doi.org/10.31185/lark.Vol3.Iss34.1129